مواد مخدر بهانه حضور نیروهای خارجی در "افغانستان"

12:15 - 10 فروردين 1395
کد خبر: ۱۴۶۶۹۶
مواد مخدر یکی از بهانه‌های حضور هزاران نیروی مسلح خارجی در بیش از یک دهه گذشته در افغانستان است در حالی که مبارزه با کشت بوته‌های خشخاش تولید مواد مخدر و قاچاق انواع مخدرها به سایر کشورها بخشی از برنامه‌های دولت افغانستان است.
مواد مخدر بهانه حضور نیروهای خارجی در به گزارش سرویس بین الملل  کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر در افغانستان با وجود مبارزه دولت و حامیان خارجی آنان با این پدیده منفور هنوز هم قربانی می‌گیرد.
 
روسای جمهور قبلی افغانستان، کشت و تولید مواد مخدر را ننگ دانسته و از مردم خواسته بودند تا به هر نحو ممکن اقدام به کشت این مواد نکنند و به مسئولان نظامی نیز دستور داده شد تا با عاملان آن برخورد جدی کند.
 
15 سال از فروپاشی حکومت طالبان می‌گذرد و این سرآغاز مبارزه دولت افغانستان و حامیان خارجی آن با مواد مخدر در این کشور بود.
 
اما هنوز هزاران هکتار زمین در غرب افغانستان همه ساله زیر کشت «خشخاش» می‌رود.
 
مردم ولایت‌های هرات و فراه که بیشترین آسیب را از کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر در این منطقه از کشور متحمل شده‌اند، نگران آینده هستند.
 
وقتی به روستاهایی‌ که در آن «تریاک» و سایر مواد مخدر کشت و برداشت می‌شود سر‌ بزنیم، می‌بینیم ده‌ها تن از جوانان، نوجوانان و حتی زن‌ها که به مواد مخدر معتاد شده‌اند، اینک بر دوش خانواده هستند و روزگارشان به سختی می‌گذرد.
 
خیلی از جوانان و حتی افراد مسن به دلیل استفاده از مواد مخدر، از جمع خانواده‌ها طرد شده و در خرابه‌ها و مکان‌های خالی از سکنه در شرایط بسیار ناگوار به سرمی‌برند.
 
با این همه هنوز کشاورزانی هستند که مزارع و زمین‌هایشان را برای کشت مواد مخدر آماده می‌کنند و تذکر‌های مقامات امنیتی نیز مانع کار آنان نشده است.
 
این کشاورزان دلیل روی آوردنشان به کشت و برداشت مواد مخدر را بیکاری، ناامنی و بی‌توجهی دولت به وضع ناهنجار زندگی‌شان می‌دانند.
 
آن‌ها در حالی‌که دولت افغانستان را در تأمین امنیت ناتوان می‌دانند، نبود شغل مناسب، عدم بازار برای فروش محصولات کشاورزی و افزایش روز افزون قیمت لوازم و ابزار کارا از دلایل روی آوردن دوباره به کشت خشخاش می‌دانند.
 
بنا به اظهارات مسئولان محلی، قوای امنیتی با تمام توان با کشت و تولید مواد مخدر مبارزه می‌کنند. این مسئولان خود را در این امر پیروز می‌دانند و از کاهش چشمگیر کشت این مواد در غرب افغانستان سخن می‌گویند.
 
«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت: برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر دولت افغانستان در سال‌های گذشته توانسته تا کشت تریاک را در مناطقی که قبلا این مواد کشت می‌شد به صفر برساند.
 
وی اظهار داشت: اداره محلی هرات در سال آینده خورشیدی برنامه‌هایی را برای مبارزه با کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر روی دست دارد.
 
این مقام محلی هرات، با بیان اینکه کشت تریاک و قاچاق مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته در این ولایت، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: مهمترین دلیل، جایگزین شدن کشت زعفران در هرات می‌باشد.
 
تور محمد ظریفی از رهبران قومی در فرمانداری «شیندند» هرات ضمن رد گفته‌های مسئولان محلی هرات گفت: در شهرستان شیندند، همه ساله کشت مواد مخدر وجود دارد و هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با آن به چشم نمی‌خورد.  
«ظریفی» افزود: اگر در این اواخر کاهش ناچیزی در کشت خشخاش دیده شده ناشی از تلاش‌های دولت نبوده است.
 
وی عمده‌ترین دلیل آن را عوامل زیست محیطی و عدم بارش برف و باران در غرب افغانستان عنوان کرد.
 
این نماینده سابق مردم در شورای ولایتی هرات اظهار داشت: برنامه‌های آگاهی‌دهی دولت از منع کشت مواد مخدر برای کشاورزان شیندند موثر نبوده و تعداد اندکی از زمین‌داران از این برنامه‌ها استقبال کردند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *