گواهی سپرده کالایی ابزار ساماندهی بازار محصولات

10:20 - 19 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۶۶۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سلطانی نژادبا اشاره به اینکه 189 هزار تن محصول ذرت در قالب طرح سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته گفت:ابزار گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار برای ساماندهی بازار محصولات ایجاد شده است.
به گزارش، سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران, در مراسم راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپره کالایی در بورس کالای ایران گفت:ابزار گواهی سپرده کالایی در کلیه کشورهای پیشرفته مانند انگلیس و امریکا رونق دارد و این ابزار اقتصاد مبتنی بر بازار نهفته است.

وی افزود:این ابزار به  پشتوانه کالای پذیرش شده در انبار گواهی سپرده کالایی صادر می کند و معاملات این گروه را سهولت میبخشد وابزار گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار برای ساماندهی بازار محصولات ایجاد شده است.

مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص مزیت های این ابزار گفت: این ابزار می تواند گردش کالایی را بالا برده و در فرایند بازاری کالا را نقد تبدیل میکندضمن اینکه یکی از کارکردهای ابزارهای  گواهی سپرده کالایی تامین مالی برای استفاده کنندگان است.

سلطانی نژاد افزود:کالاهایی که توسط این ابزار معامله میشوند باید استاندارد پذیر و دارای قدرت ماندگاری باشند.

وی اظهار کرد: ابزار گواهی سپرده کالایی برای ذرت و سکه به کار گرفته شده است و189 هزار تن محصول ذرت در قالب طرح سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته و اکثر خریداران از بخش خصوصی بودند.

سلطانی نژاد گفت: گواهی سپرده کالایی هم با توجه به اهمیت بازار سکه در کشور رونق خوبی داشته و سکه با توجه به شرایط این کالا از بازار خوبی برخوردار است و با این ابزار توانسته ایم امنیت بازار سکه را تضمین کرده و بازار ثانویه ان را به وجود آوریم.

وی افزود: ابزار گواهی سپرده کالایی سکه قرار دادها را تسهیل می کند و به صندوق های کالایی کمک می کند و خزانه این ابزار توسط بانک رفاه کارگران در زمان کوتاهی ایجاد شده است.

مدیر عامل بورس کالای ایران در پایان خاطر نشان کرد: برنامه بورس کالای ایران توسعه ابزارهای گواهی سپرده کالایی ومحصولات پتروشیمی و صنعتی است.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *