رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ارتقای استاندارد خودرو در سال آینده / تولید پژو با استاندارد ملی ایران

10:24 - 17 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۵۵۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت:کار گروهی تشکیل شده تا خودرو های جدید در توافق خودرو سازان ایران و فرانسه استاندارد های ملی ایران را داشته باشند و استانداردهای خودرو در سال اینده ارتقا میابد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران صبح امروز در نشست خبری خود گفت: سازمان ملی استاندارد سال سختی را پشت سر گذاشت اما خوشبختانه در انتهای سال به خوشی لازم برای شروع سال جدید رسیدیم و طرح توسعه سازمان ملی در مجلس مطرح شد.

وی افرود:این طرح 61ماده دارد و وظابف سازمان در آن بیشتر شده است و همچنبن وظایف شورای عالی استاندارد ببشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه واردات کالای که مشمول استاندارد اجباری هستند باید با گواهی انطباق صورت بگیرد گفت:هر کالای وارداتی باید گواهی انطباق را دریافت کند و ضمن اینکه تبلیغ کالای تولید داخلی که استاندارد نیست ممنوع است.

وی افزود: در قراردادهایی که برای واردات کالا منعقد شده هنوز قانونی برای حضور رسمی سازمان ملی استاندارد وجود ندارد و ما به وزارت صنعت پیشنهاد دادیم که درکمیسیون زیربنایی این موضوع مطرح شود که تولید وعرضه هر کالا در کشور باید با پیوست استاندارد صورت بگیرد.

پیروز بخت با اشاره به اینکه کار گروهی تشکیل شده تا خودرو های جدید در توافق خودرو سازان ایران و فرانسه استاندارد های ملی ایران را داشته باشند گفت استانداردهای خودرو در سال اینده ارتقا میابد.

پیروزبخت با اشاره به این موضوع که ارتقای استاندارد خودرو در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار دارد گفت: درحال حاضر 55 استاندارد برای خودرو وجود دارد که 4 عدد آن مربوط به سازمان محیط زیست است و 51 استاندارد آن دردستور کار سازمان ملی استاندارد است که امیدواریم در سال آینده به 81 مورد افزایش یابد و این موضوع تصویب شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد به این موضوع نیز اشاره کرد که افزایش استانداردهای خودرو در قیمت خودرو تأثیری نخواهد داشت.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به نمونه برداری از بنزین ها گفت: نمونه برداری از کلانشهرها از آغاز شده و آزمایشگاه هرمزگان در بندرعباس راه اندازی شده و امروز تمام بنزین های وارداتی مورد آزمایش قرار می گیرند ضمن اینکه از 8 کلانشهر کشور نمونه برداری صورت گرفته و در حال آزمون است.

پیروزبخت با اشاره به اینکه تعداد نمونه های انجام شده بیش از 100 مورد بوده، گفت: گزارش کیفیت بنزین هیچ وقت محرمانه نبوده و در دفعه گذشته نیز این گزارش به صورت محرمانه به دولت ارائه نشده بلکه برنامه ریزی های ما برای چگونگی نمونه برداری و اینکه از کدام شهرها نمونه برداری انجام شود به صورت محرمانه ارائه شده است.

وی تأکید کرد: ما بیشتر به دنبال مقایسه وضعیت بودیم و این یک کار ریشه ای است و در سال آینده میزان نمونه برداری بیشتر خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه ما موظف هستیم بنزین را بر اساس استانداردهای ملی خودمان به کشور وارد کنیم، گفت: کیفیت بنزین های وارداتی به خوب کنترل می شود و علاوه بر بندرعباس در خوزستان نیز یک آزمایشگاه داریم و نتایج نشان می دهد که در واردات بنزین مشکل خاصی وجود ندارد.

پیروزبخت افزود: در سال 94 همه محموله های بنزین های وارداتی مطابق استانداردها به کشور وارد شده به غیر از تعدادی که از شمال کشور و بیشتر ازکشورهای CIA به ایران وارد شد که به دلیل اینکه کیفیت لازم را نداشت مرجوع شد و تصمیم بر این شد که از بندر شمالی دیگر واردات صورت نگیرد.

وی ادامه داد: رقم بنزین های وارداتی که مغایر استانداردهای ملی بوده نزدیک به 12 میلیون لیتر در یک طول یک سال بوده که البته به کشور وارد نشده و درحال حاضر بندر شمال برای واردات بنزین تعطیل شده و از بنادر جنوب بنزین به کشوروارد می شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه در تفاهم پژو و ایران خودرو سازمان ملی استاندارد حضور نداشت، گفت: بعد از سفر فرانسه هماهنگی هایی آغاز شد که استانداردها و مقرراتی که از نظر سازمان ملی استاندارد در تولید خودرو باید رعایت شود به اطلاع پژو فرانسه برسد و تصمیم بر این است که کارگروهی متشکل از سازمان ملی استاندارد، خودروسازان ایرانی و خارجی و وزارت صنعت تشکیل شود تا کیفیت خودروهای تولیدی را از لحاظ استاندارد بررسی کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر استانداردهای ایران در  حال ارتقا به استانداردهای اروپا است ضمن اینکه تولید خودرو در کشور باید مطابق با استانداردهای ملی ایران باشد.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *