آموزش و پرورش تنها مقصر مرگ خودخواسته دانش آموزان نیست/جایگاه نمایشی معلمان پرورشی در مدارس

8:00 - 17 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۵۳۰۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
جعفری از بررسی بی نوبت و کارشناسانه خودکشی دانش آموزی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد و افزود: موضوع مرگ خود خواسته دانش آموزان نیاز به بررسی تخصصی دارد و باید به دور از مسائل جناحی به شخص یا نهاد خاصی آن را بررسی کرد.

قاسم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه در واکنش به اخباری پیرامون خودکشی دانش آموزان  در روزهای اخیر در چند شهر اظهار کرد: اخباری که در مورد مرگ خود خواسته دانش‌آموزان به صورت ضد و نقیض منتشر می شد بطوری بود که کمیسیون نمی توانست به استناد آنها به جمع بندی رسیده و با مسئولان وزارت آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار کند اما این موضوع در اسرع وقت و در حضور کارشناسان مطرح و بررسی کارشناسانه می شود.

وی افزود: خودکشی مسئله هولناکی است که حتی یک مورد از آن نیز نباید در جامعه اتفاق بیافتد و لازم است شرایطی ایجاد شود که فرد به هیچ عنوان به این موضوع فکر هم نکند زیرا خودکشی معنای روشنی دارد و تحت شرایطی اتفاق می افتد که فرد به پوچی رسیده و نمی تواند با مشکلات خود کنار بیاید.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه بیشتر این اتفاقات در بیرون از مدرسه رخ می دهد و نمی توان صرفا مجموعه آموزش و پرورش را در این موضوع مقصر معرفی کرد، یاد آور شد: مرگ خود خواسته برآیندی از مجموعه عوامل مختلفی است که  ریشه در مشکلات روانی، اخلاقی، فرهنگی ،خانوادگی  دارد و نمی توان صرفا نهاد مدرسه را متولی اصلی کنترل و رفع این اختلالات معرفی کرد.

وی افزود: برخی  به دنبال آن هستند تا مسئولیت چالشهای جامعه را بر دوش یک شخص یا نهاد مشخص بیاندازند اما  فارغ از آن که در برابر چالشها و معضلات جامعه همه مردم مسئولیت دارند. در این مورد به خصوص نیز بی انصافی است اگر همه مسئولیت را برعهده وزارت آموزش و پرورش بدانیم. هر چند مسئولان مستقیم مسئولیت بیشتری در این زمینه دارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مشکلات نظام خانواده و نظام آموزشی مدارس بر نوجوانان و کودکان را دارای تاثیر دانسته و در این‌باره اظهار کرد: از طرفی می‌بینیم که کودکان و نوجوانان تحث تاثیر آموزش‌های صحیح از خانواده نیستند. چرا که خانواده‌ها نیز خود زیر فشار مشکلات هستند. علاوه بر خانواده در مدارس نیز آموزش‌های تعیین تکلیفی پاسخ‌گو نیست.

جعفری با تاکید بر نقش معلمان پرورشی در مدارس بیان کرد: معلمان پرورشی و مشاور در مدارس اگر آموزش‌های لازم را طی کرده باشند و صرفا جایگاهی نمایشی در مدارس نداشته باشند قطعا در سلامت و بهداشت روانی و همچنین جامعه پذیری دانش آموزان تاثیرگذار است.

وی در خاتمه افزود: معلمان پرورشی و مشاوران در مدارس می توانند ضمن آشنا کردن دانش‌اموزان با شرایط پیرامونی و گوشزد کردن وجود برخی ناملایمات و سختی ها در جامعه دانش آموزان را در برابر این مشکلات آگاه کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *