رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

VOD، خدماتی که امکان می‌دهد کاربر محتوای خود را از یک ذخیره بزرگ انتخاب کند

0:20 - 16 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۴۵۰۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع «بررسی پروژه VOD و نقد و بررسی فیلم کوچه بی‌نام» با حضور کارشناسان سید مصطفی ابطحی، محمدرضا عباسیان، هاتف علیمردانی، امیر احبارکی، سید سعید هاشم‌زاده و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، در ابتدای برنامه، ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری به توضیح VOD پرداخت و گفت: VOD به معنای ویدئوهای درخواستی هست که در روزهای اخیر آن را تحت عنوان سند یا سامانه نمایش‌ درخواستی رونمایی کردیم. منظور از ‌VOD مجموعه خدماتی است که این امکان را می‌دهد که کاربر محتوای خود را از یک ذخیره بزرگ انتخاب کند و به تماشای آن محتوا بنشیند.
 
وی در ادامه، بستر ارائه آثار در VOD را اینترنت دانست و بیان داشت: براساس تجربه و تکنولوژیک دنیا، در ایران و حوزه فرهنگ نباید از این تکنولوژی‌ها غافل باشیم و VOD یا سند را بر بستر OTT دیدیم، به این معنا که هر کاربر بتواند در هر زمان و با هر وسیله‌ای و در هر مکانی هر محتوایی را که خواست تماشا کند. آنچه بر آن اتفاق نظر داریم این است که در این عرصه بتوانیم محتواهای جدید تولید کنیم و در زیرساخت‌های فراهم شده ارائه دهیم.
 
با رونمایی از VOD نهضت تولید محتوا رخ خواهد داد
ابطحی ادامه داد: حاصل مجموعه تعاملات بین دستگاهی این است که با رونمایی از VOD دو اتفاق جدید خواهد افتاد: یکی این که مخاطبان جدیدی برای فیلم‌های سینمایی ایرانی فراهم خواهد شد، و دوم اینکه نهضت تولید محتوا رخ خواهد داد.
 
سپس عباسیان رئیس پیشین مؤسسه رسانه‌های تصویری در همین رابطه صحبت کرد و گفت: VOD یک بستر کاملاً مدرن برای دسترسی آسان‌تر مخاطبین به محتواست، حدود 4 سال پیش در سازمان سینمایی این پروژه آغاز شد و الان دوستان در تلاشند تا اتفاقات مهمی بیفتد. این پروژه وقتی به لحاظ اقتصادی معنا می‌یابد که حداقل یک میلیون مخاطب عضو این شبکه باشند و آبونمان بپردازند تا با این گردش اتفاق بسیار مهمی برای صنعت سینمای کشور بیفتد.  
 
وی افزود: شکل OTT یعنی از ترافیک اینترنتتان استفاده کنید تا بتوانید محتوایی را دریافت کنید، سال‌هاست به تعبیر غیرمجاز قابل دسترسی هست. توان سازمان سینمایی برای اینکه بتواند مسئولین ارشد کشور را سرخط این موضوع بیاورد قابل تقدیر است امّا مشکل اصلی این است که بستر اینترنتی ما همچنان کند و گران است، آنچه می‌تواند جواب بدهد این است که گیرنده‌ای در منازل مخاطبین وجود داشته باشد که بابت انتقال اطلاعات هزینه‌ای ندهید و آبونمان پرداخت کنید. اگر صاحب چند شرکت مرجع باشیم که بدانیم این توانایی را دارند که به چند میلیون مخاطب سراسر کشور سرویس بدهند به نتیجه خیلی خوبی خواهیم رسید.
 
ابطحی در جمع‌بندیِ بررسی VOD، خاطرنشان کرد: با تعاملی که بین سازمان سینمایی و وزارت مخابرات و شورای عالی فضای مجازی و تجمیع‌کنندگان بوده گفتیم اینها باید در ظرف شش ماه 100 هزار کاربر با صد در صد ضریب همزمانی داشته باشند.
 
با وجود اینکه در بدترین زمان اکران هستیم، از فیلم استقبال شد
در بخش بعدی برنامه، هاتف علیمردانی کارگردان «کوچه بی‌نام» درباره اکران فیلم اظهار داشت: از فیلم استقبال شد، بدترین زمان اکران را داریم اما فصل نیست که تعیین کند فیلم چقدر می‌فروشد بلکه مردم این را تعیین می‌کنند.  
 
وی در پاسخ به این سؤال که «منطق پایان‌بندی روایت فیلم چیست؟» گفت: من در پایان فیلم امضایی دارم که گویا حدیث نفس فیلم‌های من است و از عقاید و افکار من نشات می‌گیرد، در این فضای سورئال فرصتی به بیننده داده می‌شود تا به تفکر دیگری برسد.  
 
معتقدم فیلم «کوچه بی‌نام» به تمسخر و نقد موضوع صیغه می‌پردازد
احبارکی در روایت فیلم «کوچه بی‌نام» نکاتی را یادآور شد و بیان داشت: عوامل فیلم و بازیگران، فیلم را خیلی واقعی درآورده‌اند. بیش از 70-80 درصد مردم ما در طبقه زیرمتوسط زندگی می‌کنند و یک فضای سنتی را در این اثر داریم که اغلب ما در آن بزرگ شدیم و لوکیشن و گریم خیلی خوب و باورپذیر است، اما محتوای فیلم را نمی‌پسندم چرا که سبک زندگی اسلامی را نقد می‌کند و آنچه صریحا وارد نمی‌شود اما عملاً این برداشت را در ذهن خود داریم این است که موضوع سبک زندگی اسلامی و موضوع صیغه را مورد نقد قرار می‌دهد و آفات آن را بیان می‌کند.
 
هاشم‌زاده نیز به بیان روایت خود از فیلم پرداخت و گفت: این فیلم ثابت کرد که حتی در زمانی که فیلم‌ها فروش ندارند می‌تواند با مخاطب ارتباط بگیرد. جهان اثر توانسته جهان شناخته‌شده توسط مخاطب را به خوبی عرضه کند یعنی جهانی ملموس، با آدم‌هایی قابل فهم، با پاهایی روی زمین، و شخصیت‌شناسی مناسب؛ حتی افرادی که به شکل تیپ هم در موقعیت‌های گوناگون این کار قرار دارند به اندازه کاربرد خودشان در درام تاثیر دارند. ولی مسئله انتقادی من با فیلم به علاوه چالشی که سر نشانه‌های معنایی فیلم که از فرم بیرون می‌آید بر سر بحث مذهبی که راه می‌اندازد و اصلاً در فیلم پنهان نیست هست. بحث دیگر هم حجم تراژدی در موازنه‌ای است که قرار است درام داشته باشد.
 
احبارکی در نقد فیلم اضافه داشت: در ادیان مختلف اشتراکاتی راجع به ازدواج‌های حلال و حرام هست و این را رعایت می‌کنند، در این فیلم یک حاج مهدی هست که در ابتدا شما را عاشق او می‌کند و بعد بزرگترین ضربه فیلم را از طریق همین شخص به شما وارد می‌کند. چرا از راز مخفی حاج مهدی تنها همسر صیغه‌ای و مادر او باخبر است؟
 
هاشم‌زاده نکاتی را درباره صحبت‌های احبارکی یادآور شد و گفت: بحث نویسنده یا مؤلف در درام مدرن در تایید و اثبات اشتباه تراژیک شخصیت نیست بلکه کاملاً در نفی آن است، برای اینکه هم‌ذات پنداری در مخاطب شکل بگیرد باید شخصیتی را که فکر می‌کنیم مثبت و عاقل است یکهو دارای یک ضعف تراژیک می‌کنیم، این به این لحاظ است که از حسی که ایجاد شده یک نتیجه اخلاقی برای مخاطب بگیریم نه اینکه آن را تایید یا اثبات کنیم بلکه می‌خواهیم بگوییم این خطای تراژیک شخصیت است، نحوه نقد کردن با اثر سینمایی نخست باید به کیفیت اثر بستگی داشته باشد.

شخصیت‌های خاکستری شاخصه درام مدرن است، چرا این را مشکل محتوایی ببینیم؟
وی اضافه کرد: ما همیشه فکر می‌کنیم وقتی یک شخصیت را نشان می‌دهیم که تسبیح می‌گرداند نماینده فلان قشر است، در رویکردهای انتقادی مسئله تعمیم دادن را داریم و کاملا هم علمی هست اما شرایطی دارد و برای رسیدن به تعمیم باید به آمار و ارقام و قشرها و شرایط زیستی اشراف کامل داشته باشیم. شخصیت‌های خاکستری شاخصه درام مدرن است، چرا این را مشکل محتوایی یک اثر ببینیم؟ در حالی که فیلمساز آن را نفی می‌کند و به تماشاگر می‌گوید این راه اشتباه است.
 
هاشم‌زاده نیز در جمع‌بندی صحبت‌های خود بیان داشت:  احبارکی مثل یک واعظ گفتگو کردنه یک نقاد، هرکسی می‌تواند راجع به فیلم نظری داشته باشد.
 
برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 از رادیو گفت و‌گو پخش می‌شود، برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه ‌کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *