رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هیچ ابزاری مانند هنر اهداف پیشگیرانه برای کاهش جرائم را محقق نمی‌کند

10:09 - 13 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۳۷۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
الفت با بیان اینکه هیچ ابزاری مانند هنر اهداف پیشگیرانه برای کاهش جرائم را محقق نمی‌کند، گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تلاش دارد که همکاران خوبی از جامعه هنر در عرصه پیشگیری انتخاب کند تا پیشگیری را با استفاده از هنر به جامعه انتقال دهد.
هیچ ابزاری مانند هنر اهداف پیشگیرانه برای کاهش جرائم را محقق نمی‌کندبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در نشستی که با هیئت داوری انتخاب فیلم برتر پیشگیرانه از میان آثار جشنواره  فجر 94 برگزار شد، با اشاره به جایگاه علم پیشگیری اظهار کرد: علم پیشگیری، علمی بین رشته‌ای در میان رشته‌های حقوق است. این علم زیر مجموعه حقوق جزا و جرم شناسی، است و تلفیقی از جامعه شناسی کیفری، روان شناسی جنایی، جرم شناسی و بزه دیده شناسی را تشکیل می دهد و در ادامه به جامعه شناسی و روان شناسی کیفری می‌رسیم.

وی با بیان اینکه پیوند زدن مبحث پیشگیری با هنر، از چند جهت سختی دارد، ادامه داد: از مهمترین ارکان این کار پیدا کردن استعدادهایی است که هم هنر را خوب و کامل بفهمند و هم پیشگیری را با همه آن ملزومات درک کنند. پیشگیری یعنی شناختن روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی جنایی؛ سختی کار این است که باید پیشگیری را به جامعه هنری پیوند بزنیم که روح آنها بسیار لطیف است؛ به عبارت دیگر عرصه هنر با عرصه جزا  نامانوس است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای ورود به مقوله هنر اظهار کرد: استعدادیابی در این حوزه مهمترین کار برای پیوند زدن بین هنر و حقوق جزا است. در عرصه پیشگیری وقتی صحبت از هنر میشود به مقوله پیش بینی میرسیم و «پیش بینی» در واقع سطح بالاتری از «پیشگیری» است.

وی ادامه داد: جوامع پیشرفته امروزه به مقوله پیش بینی رسیده‌اند و از پیشگیری عبور کرده اند. با این حال ما در تلاش هستیم که همچنان سیاست‌ها و راهبردهای پیشگیرانه را در برنامه‌های خود اعمال کنیم.

الفت همچنین گفت: به هر حال در رابطه با پیوند زدن هنر با مولفه‌های پیشگیری از وقوع جرم، محدودیت‌هایی وجود دارد. وقتی در عرصه هنر قدم گذاشته می‌شود یک باره نگاه‌ها، ادبیات، حرف‌ها و نوشته‌ها، بخشنامه‌ها همه فرق می‌کند و این کار پیوند زدن را سخت تر می‌کند.

وی درخصوص حمایت‌های صورت گرفته در زمینه پیوند بین هنر با مقوله پیشگیری گفت: خوشبختانه افق نگاه ریاست قوه قضائیه با بسیاری از افراد  متفاوت است.به طوریکه در این خصوص وسعت دید بالایی دارد و در این راه به ما مشاوره علمی و فنی می‌دهد و بر این اساس ادامه مسیر مایه دلگرمی می‌شود.

الفت ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تلاش دارد که همکاران خوبی از جامعه هنر در عرصه پیشگیری انتخاب کند تا پیشگیری را با استفاده از هنر به جامعه انتقال دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه در حال فاصله گرفتن از برخی ارزش‌ها هستیم، افزود: باید با همان شدت و سرعتی که ضد ارزش‌ها حرکت کرده‌اند کار انجام شود. در این رابطه هیچ ابزاری بهتر از ابزار هنر برای رسیدن به آن هدف و ارزش ها وجود ندارد. بر همین اساس سعی می‌شود که از ابعاد مختلف هنر استفاده شود. ابزارهای دیگری هم وجود دارد؛ اما تأثیرگذاری هنر چیز دیگری است.

وی با تاکید بر این مطلب که در این مسیر  فقط به سینما و فیلم تکیه نمی‌شود، گفت: از عکاسی، تئاتر و موسیقی هم استفاده خواهد شد و ما تلاش جدی داریم که پیوند محکمی را در عرصه هنر و پیشگیری برقرار کنیم و انتظار می رود که این تلاش دوطرفه و دو سویه باشد و باید این پیوند حفظ و تداوم داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پایان گفت: خدا رو شکر افرادی دلسوز و توانمندی در بدنه هنر و جود دارد که فارغ از هر گونه مسایل سیاسی و صرفا با هدف منافع ملی و مصلحت عمومی در این عرصه ما را همراهی و کمک می کنند. در واقع این موضوع غایت حرکت ماست. اگر بتوانیم این کار را به درستی انجام دهیم جامعه سالم و ارزش مداری خواهیم داشت.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *