آغاز همکاری های ایران و فنلاند در زمینه انرژی /طرح های وزارت نیرو در حفظ محیط زیست

15:30 - 11 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۲۹۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
قائم مقام وزیر نیرو گفت:از سرمایه‌گذاری دانش و فناوری کشور فنلاند در ایران در زمینه های مختلف انرژی استقبال می‌کنیم.
به گزارش گروه اقتصاد ،"ستار محمودی" در دیدار با "کیمو تیلیکاینن" وزیر محیط زیست فنلاند با بیان این مطلب افزود: ظرفیت کارشناسی و تحقیق و پژوهش این فرصت را فراهم کرده تا با کشورهای پیشرفته جهان تبادل اندیشه و اطلاعات کنیم تا ضمن توسعه صنایع خود، بتوانیم به‌طور مشترک در کشورهای ثالث همکاری داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: وزارت نیرو از توان کارشناسی و تحقیقاتی و پژوهشی خوبی در منطقه برخوردار است و آماده همکاری در زمینه‌های تغییر اقلیم، مدیریت منابع آب، روش‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، کاهش آلاینده‌های دی‌اکسید کربن، انرژی‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و بیوزیستی با کشورهای پیشرفته جهان است.
 
محمودی با بیان این مطلب که 99.5 درصد جمعیت شهری از آب آشامیدنی با شبکه‌های مدرن و 100 درصد جمعیت شهری از نعمت برق برخوردارند، افزود: مسائل مربوط به آب و برق به‌طور مشخص با محیط زیست آمیخته شده و وزارت نیرو نیز در این جهت به‌شدت در طرح‌های خود بر حفظ محیط زیست تاکید دارد.
 
وی با اشاره به اینکه علاقمند هستیم تا از توانایی و تجربیات کشور فنلاند در زمینه‌های کاهش تلفات انرژی، کاهش میزان تلفات آب و افزایش میزان بهره‌وری آب استفاده کنیم، افزود: از سرمایه‌گذاری دانش و فناوری کشور فنلاند استقبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم ضمن باز کردن مسیر های کاری، همکاری‌های متقابلی را به‌صورت مشترک در زمینه‌های مختلف تجربه کنیم.
 
* فنلاند پیشرو در زمینه انرژی‌های پاک
 
در این نشست وزیر محیط زیست فنلاند ضمن ابراز خرسندی از توافق‌های ایجاد شده بین جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی و لغو تحریم ها و بازگشت ایران به بازار جهانی گفت: فنلاند از نظر فناوری‌های پاک و مدرن در عرصه جهانی جزو کشورهای پیشتاز است و تمایل دارد در این زمینه، با ایران به‌صورت مشترک همکاری داشته باشد.
 
"کیمو تیلیکاینن" با بیان اینکه از سال 2006 به بخش فناوری‌های پاک، یک میلیارد یورو اعتبار اختصاص داده‌ایم و در بودجه جدید نیز 300 میلیون یورو برای انرژی‌های پاک و زیست محیطی در طول سه سال اختصاص یافته است، گفت: هدف ما این است تا سال 2020 به هدف‌گذاری‌های خود در زمینه‌های فناوری‌های آب، ارتقای بهره‌وری انرژی و تولید انرژی از زباله دست یابیم.
 
وی ادامه داد: آمادگی داریم تا در زمینه‌های جامع آب، توسعه مدیریت آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و زمین‌گرمایی برای اماکن مسکونی، فروشگاه‌ها و مراکز عمومی و کاهش آلاینده‌های دی اکسید کربن با جمهوری اسلامی و شرکت‌های ایرانی همکاری‌های متقابل داشته باشیم.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *