رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قوه قضائیه نقش موثری در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است

13:51 - 05 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۰۰۵۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خدائیان گفت: قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران نقش موثری به خصوص درسالهای اخیر در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، ذبیح الله خدائیان در دیدار با مورتزی و ویلیام پارکز نمایندگان یونیسف در ایران گفت: قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران نقش موثری به خصوص درسالهای اخیر در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است.

معاونت حقوقی قوه قضاییه افزود: کودکان و نوجوانان آینده سازان جامعه هستند، رشد و توسعه هرکشوری در گرو توانمندسازی کودکان و نوجوانان آن کشور است، کودکان و نوجوانان ازجمله اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که اگر مورد حمایت همه جانبه قرار نگیرند ممکن است در مسیر رشد تکاملی شخصیت خود دچار مشکل شوند.

وی افزود: براین اساس در دین مقدس اسلام تاکید زیادی بر تکریم شخصیت اطفال و نوجوانان و تربیت صحیح آنان و توانمندسازی این قشر شده است.

خدائیان اضافه کرد: دین اسلام دارای احکامی برای تمام مراحل رشد کودکان از دوره جنینی، کودکی، نوجوانی و جوانی است که اجرای این احکام سلامت جسمی، روحی و روانی کودکان را تضمین خواهد کرد.

معاونت حقوقی قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران که براساس دین مقدس اسلام بنا شده است نیز به کودکان و نوجوانان توجه ویژه دارد و قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران نقش موثری به خصوص درسالهای اخیر در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است که به نمونه ای ازاین اقدامات به طور مختصر اشاره می کنم.

وی با اشاره به تصویب آیین دادرسی کیفری ویژه اطفال و نوجوانان اظهارکرد: آیین دادرسی کیفری ویژه اطفال و نوجوانان مشتمل بر شیوه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان، محاکم ویژه اطفال و نوجوان، حضور وکیل، مشاور و مددکار اجتماعی دراین محاکم ، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان است.

خدائیان افزود: همچنین تصویب قوانین ماهوی و جزایی در مورد اطفال و نوجوانان و شناسایی مسئولیت تدریجی آنها که این قوانین و مقررات منطبق بر معیارهای بین المللی مذکوردر کنوانسیون حقوق کودک و نوجوان و سایر اسناد بین المللی می باشد.

این مسئول عالی قضایی در ادامه به تشریح اقدامات قوه قضاییه به تهیه و تدوین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: مراحل تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

وی افزود: این لایحه مشتمل بر مقرراتی در راستای توانمندسازی کودکان ونوجوانان است که برای دستگاه های اجرایی ، قضایی  و انتظامی در جهت حمایت از کودکان و نوجوانان تکالیفی مقرر شده است همچنین دراین لایحه انواع کودک آزاری و یا محروم کردن آنها از تحصیل و آموزش و یا امکانات بهداشتی، تغذیه و .. جرم شناخته شده اند.

معاونت حقوقی قوه قضاییه در ادامه افزود: اقدامات دیگری با همکاری نمایندگی سازمان ملل متحد درایران و قوه قضاییه صورت گرفته است از جمله برگزاری کلاس های آموزشی برای قضات و کارکنان دادگاه های اطفال و نوجوان در سراسرکشور، برگزاری همایش کودکان و نوجوانان با حضور قضات مربوطه و اساتید دانشگاه ها وصاحبنظران، لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوان ، تدوین کتبی در راستای حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین جمع آوری تمامی اسناد بین المللی در زمینه حمایت ازکودکان و نوجوانان است.

وی در ادامه از راه اندازی  رشته حقوق کیفری اطفال و نوجوانان در دانشگاه علوم قضایی در مقطع کارشناسی ارشد خبرداد و گفت: این دانشگاه وابسته به قوه قضاییه است و نقش بسیار موثری در توسعه آموزش نیروی انسانی در زمینه حقوق کودکان و نوجوان خواهد داشت که همکاران در معاونت حقوقی نیز در زمینه تدریس دروس مختلف دراین رشته با دانشگاه علوم قضایی همکاری دارند.

خدائیان ادامه داد: در سالهای اخیر به خصوص در دوره مدیریت جناب آقای مورتزی (نماینده قدیم یونیسف درایران)همکاری قوه قضاییه و نمایندگی سازمان ملل متحد در زمینه کودک و نوجوان درایران بسیار نزدیک و روبه رشد بوده است که درخصوص حمایت از کودکان و نوجوانان انعقاد تفاهم نامه، این نوع همکاری را گسترش داده است که به نوبه خودم از زحمات وی تقدیر می کنم .

این مسئول عالی قضایی در پایان اظهار امیدواری کرد که این همکاری ها گسترش یابد و شاهد فعالیت بیشتر این دو دستگاه در حمایت از اطفال و نوجوانان باشیم و سعی خواهیم کرد که انشائ الله نهایت همکاری را در زمینه حمایت از کودکان و نوجوانان داشته باشیم و از وزارت امور خارجه که زمینه همکاری را فراهم می کنند صمیمانه تقدیر می کنم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام/





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *