نگرانی مقامات عراقی درباره دستیابی داعش به مواد رادیو اکتیو

9:30 - 30 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۷۲۶۱
مقامات عراقی بیم آن دارند که مواد رادیواکتیو مسروقه در اختیار تروریست های داعش قرار گرفته باشد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، اسناد وزارت محیط زیست عراق که به تازگی افشا شده، حاکی است این مواد که در بسته‌ای به اندازه یک لپ تاپ نگهداری می‌شد، نوامبر 2015 (پاییز 1394) از یک انبار تحت نظارت ارتش امریکا در بصره به سرقت رفته است.

یکی از مقامات امنیتی عراق که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت: «بیم آن داریم که این مواد رادیو اکتیو در اختیار داعش قرار گرفته باشد.»

نگرانی مقامات عراقی درباره دستیابی داعش به مواد رادیو اکتیو

وی افزود: «آنها (تروریست‌ها) به راحتی می‌توانند با گذاشتن این مواد روی مواد منفجره، بمبی کثیف بسازند.»

«بمب کثیف» متشکل از مواد اتمی با مواد منفجره غیرمتعارف است که محل مورد اصابت را مورد آلودگی شدید قرار می‌دهد.

 این اسناد که مورخ 30 نوامبر 2015 و خطاب به مرکز ممانعت از تشعشع وزارت محیط زیست عراق صادر شده است، روند «سرقت مواد رادیو اکتیو خطرناک آی‌آر-192 را که تشعشعات رادیو اکتیوی گسترده‌ای دارد ، از یک انبار در منطقه رافضیه استان بصره» تشریح می‌کند.

یکی از مقامات برجسته وزارت محیط زیست عراق که نمی‌خواست نامش شود، به خبرگزاری رویترز گفت این بسته شامل 10 گرم کپسول‌های آی‌آر-192، ایزوتوپ رادیو اکتیور اریدیوم بود که از آن برای درمان سرطان نیز استفاده می‌شود.

نگرانی مقامات عراقی درباره دستیابی داعش به مواد رادیو اکتیو

این مواد که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مواد رادیو اکتیو طبقه 2 شناخته می‌شود، می‌تواند برای هر شخصی که در فاصله نزدیک آن باشد در مدت چند روز یا حتی چند ساعت مرگبار باشد.

البته تاکنون مدارکی در دست نیست که مشخص کند گروه تروریستی داعش به این مواد رادیو اکتیو دسترسی پیدا کرده است؛ اگرچه تروریست‌های داعش از چندی پیش روند ساخت تسلیحات شیمیایی را آغاز کرده‌اند.


داعش در آگوست 2015 با گاز خردل مواضع شبه نظامیان کرد در نزدیکی اربیل را هدف قرار داد که در این حمله حدود 35 نفر زخمی شدند.

به نظر می آید این اولین بار پس از سقوط صدام حسین در عراق در سال 2003 است که در عراق از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود.


/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *