عقد مرابحه شیوه بازپرداخت تسیهلات را تنوع می بخشد

5:30 - 30 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۷۱۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بانک مرکزی دستور العمل بازنگری شده عقد مرابحه را با هدف تنوع بخشی به شیوه های بازپرداخت تسهیلات اعطایی ابلاغ کرد.
به گزارش گروه اقتصاد ، با توجه به جامعیت عقد مرابحه  هم در رابطه با اموال و هم در خصوص خدمات و روش‌های متنوع بازپرداخت تسهیلات اعطایی ، طیف گسترده‌ای از نیازهای اشخاص حقیقی و حقوقی و بالاخص بنگاه‌های تولیدی را برآورده می کند.
 
عقد مرابحه  یکی از ابزارهای قانونی تحقق اهداف بانکداری اسلامی و جلوگیری از انحراف مصرف تسهیلات اعطایی است و اجرای کارامد آن مستلزم وجود  ضوابط و مقرراتی شفاف و قابل اجرا  است  .
 
بانک مرکزی با توجه به وجود برخی ابهامات و ضعف‌ها در «دستورالعمل اجرایی عقد مرابحه» ، با هدف تبیین هر چه بهتر و تثبیت هر چه بیشتر این عقد در شبکه بانکی کشور،ضوابط ناظر بر عقد مرابحه را بازنگری کرده است .
 
بنا براعلام بانک مرکزی عقد مرابحه  نقش به سزایی در  پاسخگویی به نیاز مشتریان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی  دارد همچنین  عقد مرابحه در دیگر ابزارهای بانکی از جمله کارت‌ اعتباری، اعتبار اسنادی، اعتبار در حساب جاری و ...، کاربرد دارد.
 
 دستورالعمل اجرایی در سه فصل تنظیم شده  است و براساس ان مؤسسه اعتباری ملزم  به اعتبارسنجی دقیق متقاضی تسهیلات و استعلام از مراجع ذی‌ر‌بط مبنی بر نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری شده برای متقاضیان تسهیلات بانکی هستند.
 
همچنین متقاضی تسهیلات در قالب عقد مرابحه باید مطابق با قوانین، آیین‌نامه‌ها‌ و دستورالعمل‌های مربوط، از جمله دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی مورد شناسایی قرار گیرد .
 
تاکید  بر اخذ وثیقه و تعیین ویژگی‌های وثایق قابل دریافت و بیمه وثایق دریافتی به نفع  مؤسسه اعتباری، تفکیک مرابحه نقدی از مرابحه نسیه، اعطای اختیار به مؤسسه اعتباری به منظور اعطای وکالت به متقاضی برای انتخاب، خرید و تحویل اموال و خدمات موضوع قرارداد از دیگر الزاماتی است که در اصلاحیه دستور العمل جدید عقد مرابحه  مورد توجه قرار گرفته است.همچنین  مجازات‌های قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین برای مؤسسات اعتباری متخلف هم پیش بینی می شود.
 
این دستورالعمل  به تمامی واحد های ذیربط و بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده است .
 
مرابحه چیست؟
 
 یکی از انواع قرارداد بیع، بیع مرابحه است که از زمان­­های قدیم بین مردم رایج بوده است و مقصود از آن بیعی است که فروشنده قیمت تمام شده­ کالا اعمّ از قیمت خرید و هزینه­ های حمل و نقل و نگهداری و سایر هزینه­ های مربوطه را به اطلاع مشتری می­رساند سپس تقاضای مبلغ یا درصدی اضافی به عنوان سود می­ کند. برای مثال اعلام می­کند این کالا را به هزار تومان خریده است و حاضر است به هزار و صد تومان یا با ده درصد سود به مشتری بفروشد.
 
بیع مرابحه می­تواند به صورت نقد یا نسیه منعقد شود و در صورتی که نسیه باشد به طور معمول نرخ سود آن بیشتر است.
 
چندی است برخی از متفکران مسلمان، با استفاده از ویژگی­های بیع مرابحه اقدام به طراحی اوراق بهاداری به نام اوراق بهادار یا صکوک مرابحه کرده ­اند و در برخی کشورهای اسلامی چون مالزی تحت عنوان اوراق قرضه اسلامی به مرحله اجرا نیز رسیده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *