تجاوز ترکیه و عربستان به سوریه، جنگ فراگیر جهانی را رقم می زند

12:49 - 25 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۵۱۵۳
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ورود نظامی ترکیه و عربستان به سوریه، در جهت بر هم زدن شطرنج سیاسی و نظامی این کشور خواهد بود که یقینا به بروز یک جنگ فراگیر جهانی منجر می شود.
تجاوز ترکیه و عربستان به سوریه، جنگ فراگیر جهانی را رقم می زند/کمک 36 میلیارد دلاری عربستان به تروریستهای سوریه در 5 سالحسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به استقرار 20 هواپیمای جنگنده عربستانی در خاک ترکیه و آماده باش این نیروها برای تجاوز به سوریه، اظهار داشت: ورود نظامی ترکیه و عربستان به سوریه، در جهت بر هم زدن شطرنج سیاسی و نظامی این کشور خواهد بود که یقینا به بروز یک جنگ فراگیر جهانی منجر می شود.

وی افزود: اگر ترکیه و عربستان سعودی در ورود به سوریه جدی باشند و بخواهند با اهداف خاص خودشان به سوریه نیرو اعزام کنند طبیعتا روسیه مجبور خواهد شد برای دفاع از اعتبار نظامی و سیاسی خودش با نیروهای این دو کشور متجاوز درگیر شود و از آنجا که ترکیه عضوی از ناتو است بر اساس قانون ناتو این سازمان می بایست از ترکیه حمایت کرده و مستقیما وارد جنگ با روسیه شود و این امر یک جنگ فراگیر جهانی را رقم خواهد زد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: با توجه به پیشروی نیروهای مسلح سوریه تا شمال حلب و در نزدیکی مرز مشترک سوریه و ترکیه و همچنین با در نظر گرفتن آزادسازی دو شهر استراتژیک نبل و الزهرا، وضعیت میدانی به سود نیروهای مسلح دولتی سوریه تغییر یافته است.

هانی زاده با بیان اینکه عربستان در طول 5 سال بحران سوریه، 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی داعش و النصره قرار داده عنوان کرد: به دلیل آنکه عربستان  سعودی و ترکیه احساس می کنند بازنده بحران هستند تلاششان بر این است که از طریق ورود مستقیم به خاک سوریه، وضعیت این کشور را همچنان در شرایط بحرانی نگه دارند.

وی همچنین یادآور شد: از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است و این احتمال وجود دارد که جمهوریخواهان تندرو به پیروزی برسند و با توجه به آنکه جمهوریخواهان هم نگاهی تهاجمی به دولت بشار اسد دارند، لذا عربستان و ترکیه تلاششان بر این است که از طریق تجاوز به سوریه بحران را همچنان گسترده تر کنند.

هانی زاده در پایان تاکید کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران و روسیه مایل نیستند مستقیما با عربستان و ترکیه درگیر شوند ولی آنچه قطعی است آن است که ورود عربستان به سوریه نوعی ماجراجویی است که هدف مهم آن، کمک به رژیم صهیونیستی برای افزایش تنش در منطقه است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *