در صورت آزادی بازپس گیری اموال قابل انجام است/ همواره به زنجانی می‌گفتم وارد معاملات نفتی نشود

12:52 - 21 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۳۴۲۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
شمس گفت: داوطلبانه به کشور آمدم و همین که اینجا هستم بزرگترین دلیل سلامت عمل من است می توانستم با فروش سهام انور ایر در سواحل هاوانا باشم.

در صورت آزادی بازپس گیری اموال قابل انجام است/ همواره به زنجانی می‌گفتم وارد نفت نشو برایت دردسر می‌شودبه گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی در بیست و ششمین جلسه دادگاه در آخرین دفاعیات خود اظهار کرد: صحبتهای وکیل نفت برداشتهای مغرضانه، سطحی از کیفر خواست بود و چنین شکایتی را دارای وجاهت قانونی نمی دانم و کل شکایت وی را که بر اساس کیفرخواست مطرح شده از اساس فاقد وجاهت می دانم و خود را ملزم به پاسخگویی نمی دانم.

وی ادامه داد: اصلی ترین اتهام من معرفی زنجانی به نفت بوده است که با توجه به صحبتهای دیروز زنجانی باید بگویم که اولا بنده در تمام طول مدت بازجویی هیچ گاه خلاف واقع صحبت نکردم و تمامی صحبتهایم یکنواخت بوده است و زیر الفاظ منافع ملی و خون گریه کردن برای بیت المال خود را پنهان نکردم.

شمس تصریح کرد: من داوطلبانه به کشور آمدم و هیچگاه مسئولین نفت و کمک به آنها را رها نکردم می توانستم با فروش سهام انور ایر در سواحل هاوانا باشم اما وجدان و اخلاق را چه می کردم بنابراین همین که اینجا هستم بزرگترین دلیل سلامت عملکرد من است و هنوز هم مدعی هستم که در صورت آزادی جلوگیری از صیانت بیشتر دزدان عرب قابل انجام است در صورتی که مشمول مرور زمان نشود.

شمس گفت: زنجانی در تاریخ 25/1/91 به لوزان سوئیس رفته، در تاریخ 14/2/91 مصوبه هیات مدیره تا مراحل گشایش اسنادی برای اچ کی آغاز می شود در تاریخ 26/2/91 جلسه ای با آقای (و.د) گذاشته می شود بنابراین با توجه به زمان و تاریخی که در کیفر خواست ذکر شده است محل ورود زنجانی به نفت با معرفی بنده نبوده است.

وی تصریح کرد: محل ورود به نفت من نبودم و در سال 90 با شرکت صدرا آغاز شده است، پس از اینکه در خارج از کشور بودم در تاریخ 26/3/91 قرارداد سرمایه گذاری نفت بدون اطلاع من منعقد می شود که در آن زمان رانتی نبود.

شمس گفت: تنها 6 ماه پس از عملیات ایزو بود که نفت کوره با همان فرمولی که خط شکن بود آغاز شد و جهت اطلاع باید بگویم هیچ کدام از بدهی ها پرداخت نشده است و هندیها نیز آن را پرداخت نکرده اند.

متهم ردیف دوم تصریح کرد: همواره به زنجانی گفتم که وارد نفت نشود بنده معتقدم مجموعه نفت سر زنجانی را کلاه گذاشت چون در آن زمان فشار زیادی بود و کسی نفت نمی خرید به جز چینی ها چه کسی نفت ایران را می خرید در واقع خرید نفت در آن زمان حماقت بود.

شمس ادامه داد: گشایش ال سی 800میلیون یورویی جرم تلقی نمی شود چرا که سرمایه بانک بیشتر از ال سی ها بود.

وی افزود: کلیه قراردادهای هواپیما مربوط به سال 2011 است که اسناد آن نیز موجود است و مربوط به سال 91 است که اصلا در آن موقع صحبتی از نفت نبود از طرفی مگر باید حتما دولت هواپیما بخرد که خدمت باشد آیا خرید هواپیما جرم است.

شمس با بیان اینکه استفاده از پول نفت کذب محض است، به زعم خود از دکتر پسندیده گلایه کرد و گفت: من در روزهای تعطیل در امور بانکی با وی بحث می کردم و کلیه جداول و پروژه های زنجانی و سورینت را برای وی توضیح و ترجمه می کردم و همه را بر اساس حدس و گمان گفتم که در اینجا به عنوان اقرار مطرح می کنند.

متهم ردیف دوم گفت: درکیفرخواست 91 بار زنجانی را فردی دروغگو می شمارند و در جایی که برای کوبیدن من به اظهارات وی استناد می کنند.

شمس تصریح کرد: هیچ محموله ای مستقیم یا غیر مستقیم تحویل من نشده است و فقط حمل کالا بوده است که بر آن نظارت داشتم،مسئولیت نگهداری کالا به عهده کارگزار نیست، اگر سند و مدرکی دال بر تحویل گیری کالا دارید ارائه دهید، بنده هیچگاه منکر کارگزاری نشدم، نه خیانتی در امانت کردم و نه از وظیفه کارگزاری خود شانه خالی کردم که اگر می کردم هم اکنون در کنار کارفرمای خود محاکمه نمی شدم.

وی اضافه کرد: زنجانی خودش تایید کرده که شرکت فال را شناسایی کرده است و ایمیل آن نیز موجود است که از من خواستند به ترکیه بروم و این شرکت توسط بنده امکان سنجی شد که 4 میلیارد و862 درهم دارایی داشت که پس از ورود مسئولان نیکو و نفت اختلاف با وی شروع شد،

وی ادامه داد: زنجانی از من خواست کالاها را از فال عودت کنم و نامه‌ای را از شرکت ایزو با امضای خود فرستاد که براساس آن 590 هزار تن بار در شرکت فال وجود داشت و از همان‌جا دعوا آغاز شد.

شمس افزود: تمام تلاش خود را برای استیفای بارها انجام داده ام در منشأ دعوا با فال نامه‌ای که الساری مالک فال فرستاد و هزینه‌های گزاف را بابت نگهداری محموله‌ها اعلام کرد که این مسئله مورد اعتراض من قرار گرفت.

متهم ردیف دوم گفت: بنده تمام تلاش خود را برای استیفای حقوق از دست رفته کرده ام و در صورت عدم حبسم 700 میلیون دلار کیفری کسب می گردد.

شمس ادامه داد: در ارتباط با موضوع فال نیز شخصا با آقای (ب) صحبت کردم و آنها نتوانستند حتی با الساری جلسه بگذارند و تنها به وی تلفن زدند و او هم اعلام کرد بیمار است.

متهم ردیف دوم افزود: به دور زدن تحریم‌ها اعتقاد و باور داشتم چون تنها راه خدمت به کشور و مبارزه با استکبار جهانی همین راه بود و اگر الان هم کشور دچار اضطرار شود همان کاری را انجام می‌دهم که قبلا کرده‌ام.

شمس تصریح کرد: کلیه قراردادهای من با ایزو در خارج از کشور بود اما من خود را ایرانی می دانم و چه در بازداشت و چه در طول 21 ماه حبس انفرادی خود را ایرانی دانستم و با چشم پاک وارد همکاری شدم و نادم و پشیمانم چرا فرصت پیگیری رد مال به بنده داده نشد.

متهم ردیف دوم گفت: مصداق جرم پولشویی بر اساس قوانین داخلی شامل خرد کردن پول، صورت حسابهای صوری، پرداختهای نقدی، استفاده از شرکت های بانکی و ... می شود که نقشی در آن نداشتم.

شمس در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اصل 156 قانون اساسی مبنی بر اینکه قوه قضائیه حافظ مظلومان است تقاضای برائت دارم و لایحه دفاعیه کامل خود را تقدیم می کنم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *