30 کیلومتری جنوب شرق تهران چه می گذرد؟/ وزارت خارجه به خبرسازی رسانه های غربی درباره سایت پارچین واکنش نشان دهد

15:42 - 19 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۲۵۵۲
دسته بندی: سیاست
اندیشکده استراتفور در گزارشی مدعی شده است که تصاویر ماهواره ای دریافتی نشان می دهد ایران به ساخت تونل هایی در سایت پارچین در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران اقدام کرده است.
-گروه سیاسی: اندیشکده استراتفور در گزارشی مدعی شده است که تصاویر ماهواره ای دریافتی نشان می دهد ایران به ساخت تونل هایی در سایت پارچین در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران اقدام کرده است.

اظهار نظر آژانس انرژی اتمی ملاک اصلی ایران در موضوعات هسته ای است / برخی از مقامات غربی از اجرای برجام دل خوشی ندارند

"سیم تاک" تحلیل گر آمریکایی در این باره به دیلی بیست گفت: قصد نداریم این موضوع را مطرح کنیم که ایرانی ها تصمیم دارند در برنامه هسته ای خود فریبکاری کنند، اما تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این کشور سرگرم اجرای اقداماتی برای پنهان کاری در آن چیزی است که پیشتر انجام داده بود.

اظهار نظر آژانس انرژی اتمی ملاک اصلی ایران در موضوعات هسته ای است / برخی از مقامات غربی از اجرای برجام دل خوشی ندارند

سیم تاک در بخش دیگری ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران در حال افزودن بخش هایی به تاسیسات و مراکزی است که بر اساس توافق انجام شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان دسترسی به آن مراکز و تاسیسات را فراهم ساخته بود.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

اظهار نظر آژانس انرژی اتمی ملاک اصلی ایران در موضوعات هسته ای است / برخی از مقامات غربی از اجرای برجام دل خوشی ندارند


نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی میزان درباره جنجال آفرینی برخی از کشورهای غربی مبنی بر اینکه پس از اجرایی شدن برجام ساخت و سازهای جدیدی در سایت پارچین صورت گرفته است، اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران در روند بررسی مسائل هسته ای و میزان رعایت برجام نظرات آژانس انرژی اتمی ملاک است زیرا این سازمان در مورد بر جام میزان صداقت دو طرف را راست آزمایی می کند.

وی افزود: برای ما در شرایط فعلی که برجام عملیاتی شده است اظهار نظرهای برخی از مقامات غربی هیچ جایگاهی ندارد وتنها بر اساس گزارش آژانس به کار خود ادامه می دهیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبنا و معیار ما دربرنامه های هسته ای تنها گزارش آژانس انرژی اتمی است، تأکید کرد: طبق گزارش های آژانس که در قالب بازرسی از سایت های ایران و برنامه های هسته ای ما صورت می گیرد تمام اقدامات ما تا به امروز در چارچوب قواعد آژانس انرژی اتمی بوده است هر چند ما در این راستا اعتقاد داریم که خود آژانس هم در برخی موارد تحت تأثیر قدرت های بزرگ گزارشاتی را ارائه می کند.

شفیعی تأکید کرد: تا به امروز و پس از اجرایی شدن برجام آژانس انرژی اتمی به عنوان یک سازمان مرجع گزارشی را درباره فعالیت های جدید که متناقض با اجرایی شدن برجام باشد درباره پارچین منتشر نکرده است از این رو توجه به اظهارات برخی از مقامات غربی در شرایط فعلی هیچ پایه  و اساسی ندارد و معیار عمل ما در برنامه هسته ای محسوب نمی شود.

وی با اشاره به اینکه طبق اساسنامه سازمان انرژی اتمی و NPT بعضی از مسائل جزو اسرار کشور ها تلقی می شوند ، گفت: در اساسنامه آژانس به خوبی و روشنی تأکید شده است که برخی از موضوعات مربوط به مسائل عالی کشورهاست و هیچ کشوری به جز خود آژانس حق دخالت در این امور را ندارد و حتی درپاره ای از موارد نیز آژانس بازرسی و بازدید از این مراکز را منع کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: آژانس انرژی اتمی به اندازه کافی از تکنیک های لازم جهت کشف فعالیت های هسته ای در کشورهای مختلف از جمله ایران برخوردار است بنابر این این اظهار نظرها فاقد هیچ گونه سندی است و برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک معیار محسوب نمی شود.

وی اظهار کرد: اظهارنظرهای چند تن از مقامات کشورهای غربی و حتی همسایگان ما تنها بر این اساس صورت می گیرد که برخی از این کشورها و مقامات تمایلی به اجر ایی شدن برجام ندارند و آن را به ضرر خود می بینند از این رو یا باید یادمان باشد که برجام در عرصه منطقه ای و بین المللی مخالفان زیادی دارد که مدام در حال کارشکنی هستند.

شفیعی با اشاره به اینکه به طور حتم وزارت خارجه باید به این موضوع واکنش جدی را نشان دهد، اظهار کرد: بی اعتنایی وزارت خارجه به این گونه اظهار نظرها بعضی وقتها به معنی این است که این گونه اظهارات ارزشی ندارد اما به طور حتم انتظار است با توجه به اجرایی شدن برجام دستگاه دیپلماسی کشورمان در این زمینه رویکرد مشخص و  جدی را اتخاذ کند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *