الزام قانون بر سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور

10:01 - 19 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۲۲۷۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه قانون سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور هنوز پا برجاست، تصریح کرد: ‌ دیوان عدالت اداری نمی‌تواند قانون را ابطال کند و در حکم اخیر خود، فقط سازمان سنجش را در مورد اجرای قانون مورد سوال قرار داده است.

رضا صابری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه در مورد رأی دیوان عدالت اداری به ابطال سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور اظهار کرد:‌ رای دیوان عدالت اداری درباره ابطال قانون سنجش و پذیرش دانشجو نیست، بلکه به یکی از مصوبات موجود در این قانون ایراد گرفته است.

وی افزود:سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو، سال 1392 مصوب شد و طی آن سوابق سوم متوسطه مبنای تاثیر در کنکور قرار گرفت که همین موضوع مورد اعتراض دیوان عدالت اداری واقع شده زیرا دیوان معتقد است که قانون در این زمینه با تاثیر گذاری سه ساله متوسطه موافقت کرده است.

صابری با اشاره به لزوم اجرای این قانون در کنکور سال 95 تصریح کرد: هم‌اکنون در سال 94 قرار داریم و باید برای کنکور سال آینده تصمیم بگیریم، در حقیقت شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید اعلام کند که آیا سوابق تحصیلی سه سال دوره متوسطه را به منظور لحاظ کردن در کنکور در اختیار دارد.

وی افزود: درجلسه اخیر شورای سنجش و پذیرش، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که سوابق سه ساله متوسطه را تا قبل از ایام ثبت نام کنکور در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهیم.

صابری با تاکید بر لازم الاجرا بودن قانون در این مورد تصریح کرد: دیوان عدالت اداری نمی تواند قانون را ابطال کند و در حکم اخیر خود فقط سازمان سنجش را در مورد اجرای قانون مورد سوال قرار داده است.

عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو با اشاره به اینکه هم‌اکنون نمی‌توان تصمیم گرفت و اعلام کرد که سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو ملغی است، گفت:‌ وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کند که آیا می‌تواند امتحانات نهایی را به تمام دوره متوسطه تسری دهد یا خیر.

صابری عنوان کرد:‌ شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای کنکور سال 1395 تصمیم گرفت که سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی علاوه بر سوابق تحصیلی سال سوم متوسطه اعمال شود و به تدریج سهم سوابق تحصیلی پایه‌های تحصیلی مختلف دوره متوسطه را مدنظر قرار می‌دهیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مجلس ابهام موجود در قانون سنجش و پذیرش دانشجو را که در قالب استفساریه از سوی سازمان سنجش مطرح شده است،‌پاسخ خواهد داد، گفت:‌ تأکید داریم که سهم سوابق تحصیلی در کنکور به صورت قطعی اعمال شود، نه به صورت مثبت؛ چرا که قانون سنجش و پذیرش دانشجو به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی تاکید دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو می بایست از سال 93 و طی یک دوره 5 ساله، شیوه جدیدی در کنکور برای پذیرش دانشجو اعمال شود و براساس آن سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو سالانه افزایش یابد، اما دیوان عدالت اداری معتقد است نباید صرفاً نمرات سال سوم متوسطه را در نظر گرفت، بلکه ملاک باید نمرات سه سال دوره متوسطه باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *