تحصیل در رشته ادبیات فارسی بیش‌ترین درخواست دانشجویان خارجی است

5:20 - 18 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۱۳۶۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
ابوذر ابراهیمی‌تركمان، در دیدار با نورممدوویچ ضمن اشاره به آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری زبان فارسی در دانشگاه‌های تركمنستان، گفت: تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی بیش‌ترین درخواست دانشجویان خارجی است.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صبح امروز 15 بهمن با حضور در وزارت علوم تركمنستان با مرادوف پورلی نورممدوویچ، وزیر علوم این كشور دیدار و گفت‌وگو كرد.
 
در ابتدای این دیدار، ابراهیمی‌تركمان اظهار كرد: مدیریت فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی ایران با خارج از كشور به عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
 
وی با بیان اینكه برخی از دانشگاه‌های ایران جزو دانشگاه‌های برتر هستند، گفت: ایران دانشجویان خارجی بسیاری را برای تحصیل در دانشگاه‌های خود پذیرفته است و تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی، بیش‌ترین درخواست را بین این دانشجویان دارد. البته این نیاز هم در ایران احساس می‌شود كه دانشجویانی برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات تركمن به كشور تركمنستان اعزام شوند.
 
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با اظهار اینكه در تركمنستان دو دانشگاه به تدریس زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد، از آمادگی این سازمان برای برگزاری دوره‌های بازآموزی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های تركمنستان خبر داد.
 
ابراهیمی‌تركمان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ایران، كشور تركمنستان را به عنوان همسایه‌ای قابل اعتماد می‌شناسد؛ ولی متأسفانه روابط علمی و دانشگاهی دو كشور در سطح قابل قبولی نیست. تنها با كمك یكدیگر می‌توانیم این روابط را توسعه دهیم.
 
وی تصریح كرد: در این باره می‌توانیم دانشجویان و اساتید دو كشور را برای شركت‌ در دوره‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی به كشورهای هم اعزام كنیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینكه در تركمنستان نسخ خطی بسیاری به زبان فارسی وجود دارد، گفت: 15 سال پیش، در 6 مدرسه عشق‌‌آباد زبان فارسی به عنوان زبان دوم به دانش‌آموزان تدریس می‌شد و رایزنی فرهنگی خود را موظف به تأمین كتاب‌های فارسی مدارس می‌دانست. در حال حاضر نیز این آمادگی برای تدریس زبان فارسی در مدارس عشق‌آباد از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وجود دارد.
 
در ادامه این دیدار مرادوف پورلی نورممدوویچ، وزیر علوم تركمنستان، گفت: بر اساس تأكیدات رییس جمهور تركمنستان، در حال حاضر به دنبال توسعه كمّی آموزش عالی در كشور هستیم و هر روز در تركمنستان مدارس و دانشگاه‌های جدید افتتاح می‌شوند.
 
وی افزود: از پیشنهاد شما مبنی بر اعزام اساتید دانشگاهی خود به ایران استقبال می‌كنیم. در این صورت با سیستم دانشگاهی ایران آشنا خواهیم شد و خواهیم توانست الگوهای مناسب آن را در كشور خود پیاده كنیم.
 
نورممدوویچ، در پایان با غنی خواندن زبان فارسی، گفت: بسیاری از شاعران و نویسندگان تركمان، آثار خود را به زبان فارسی نوشته‌اند.
 
بنا بر اعلام این گزارش، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور شركت در برنامه «روزهای فرهنگی ایران» در عشق‌آباد حضور دارد. این برنامه فرهنگی روز 13 بهمن آغاز شد.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *