وام 80 میلیونی به بازار مسکن رسید

11:30 - 16 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۹۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وام های صندوق پس انداز یکم که قرار بود از خرداد ماه سال آینده به دست خریداران برسد، زودتر از موعد به بازار رسید.
به گزارش ، طرح صندوق پس انداز یکم که بعد از فرازو نشیب بسیار در سال گذشته ، نهاینا در اوایل سال جاری در شورای پول و اعتبار در قالب طرحی سه بخشی به تصویب رسید و از خرداد ماه به اجرا درآمد. وام هایی که در چند ماه گذشته از اجرایی شدن آن دستخوش تغییرات شده و حتی زمان ارائه آن به مشتریان نیز تعدیل شد.
 
این در حالی است که تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن در شهر تهران تا سقف 80 میلیون، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 60 میلیون و در سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان تعیین و فقط به خانه اولی ها و افراد متاهل اختصاص داشت. (کسانی که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید واحد مسکونی یا سهم‌الشرکه و همچنین از امکانات دولتی مانند زمین، تسهیلات یارانه‌ای یا تسهیلات مسکن مهر نیز استفاده‌ای نکرده باشند).
 
همچنین سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن با شرایط خاص انجام می شد به گونه ای که مدت سپرده‌گذاری در این حساب حداقل یک ساله و در دو دوره شش ماهه بود. بر این اساس هیچ‌گونه از تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن با سپرده‌گذاری کمتر از یک سال قابل پرداخت نبود.
 
به تدریج با انجام اصلاحاتی در مصوبه صندوق پس انداز مسکن شرایط به گونه ای پیش رفت که شرط تاهل از متقاضیان برداشته شد و مجردها هم به لیست دریافت کنندگان این تسهیلات اضافه شدند. همچنین پهنای پرداخت وام 60 میلیون تومانی هم گسترده تر شد. به طوری که با توجه به اینکه شرط وام 60 میلیونی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر بود، مراکز استانهایی که تعداد جمعیت آنها به 200 هزار نفر هم نمی رسید و از این رو با وجود اینکه مرکز استان بودند مشمول پایین ترین سطح یعنی وام 40 میلیونی می شدند. بنابر این در ادامه با پیشنهادات ارائه شده به شورای پول واعتبار، اعضا رای دادند که تمامی مراکز استان‌ها حال با جمعیت بالای 200 هزار و یا کمتر از 200 هزار نفر بتوانند وام 60 میلیونی را به متقاضیان اعطا کنند.
 
اما یکی از تغییراتی که موجب شد دوره پرداخت وام های صندوق پس انداز یکم از حداقل یک سال کمتر شده و در اختیار متقاضیان قرار گیرد، تغییرات اخیری بود که موجب شد تا با امکان تجمیع حساب صندوق پس انداز مسکن یکم با یکی از حساب های تعهدی بانک از جمله حساب صندوق پس انداز مسکن و یا حساب پس انداز جوانان پس از گذشت شش ماه، دوره اعطای تسهیلات از این محل کوتاه شود. این در حالی است که با اعلام بانک مسکن، طی دی و بهمن ماه سال جاری دو فقره تسهیلات از محل این حساب پرداخت شده است.
 
در حالی وام های صندوق پس انداز مسکن یکم به مرحله اجرا رسید که هنوز بانکهای تجاری پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی را که همزمان با طرح صندوق پس انداز یکم به تصویب رسیده بود را آغاز نکرده و نبود منابع را عامل عدم ورود به ارائه این تسهیلات عنوان می کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *