رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هدف اصلي صنعت برق ارتقاي بهره‌وري است

16:30 - 15 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۷۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در دولت هيچ تصميمي درباره افزايش قيمت آب و برق اتخاذ نشده است و قيمت آب و برق همچنان با روال گذشته محاسبه خواهد شد.
به گزارش ، حميد چيت‌چيان وزير نيرو، با بيان اين مطلب که فلسفه انقلاب اسلامي  و دهه مبارک فجر مردمي بودن و خدمت به هموطنان است، از افتتاح 5 هزار و 630 ميليارد تومان طرح آب و برق در اين ايام نام برد و اظهار داشت: در این روزها یک نيروگاه بزرگ، 3 سد و چندین طرح آبرساني به شهرها و روستاها، پست‌هاي 400 و 230 کيلوولت برق، تاسيسات انتقال و توزيع برق به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي با بيان اينکه در اين ايام يک‌هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، افزود: پس از افتتاح اين نيروگاه‌ها، ظرفيت نيروگاهي کشور به 74 هزار و 600 مگاوات خواهد رسيد.

چيت‌چيان از صنعت آب و برق به عنوان يکي از صنايع پيشرو که همواره افتخارات بزرگي را کسب کرده ياد کرد و ادامه داد: در سال‌هاي اوليه انقلاب با کمبود برق مواجه بوديم و به اجبار حدود 9 ساعت خاموشي برنامه‌ريزي شده در مرکز و سراسر کشور داشتيم و براي ساخت نيروگاه‌ها، بايستي از مشاور و پيمانکار و تجهيزات خارجي استفاده مي‌کرديم؛ اين روند در دهه 60 در صنعت سد سازي نيز ادامه داشت.

وي ادامه داد: صنعت آب و برق در دهه هفتاد حرکت به سمت خوداتکايي را آغاز کرد و با برنامه‌ريزي هوشمند تعدادي پيمانکار تربيت شدند و در قراردادهايي که با ايتاليايي‌ها امضا کرديم،

شرط گذاشتيم تا از متخصصان ايراني در تيم سدسازي استفاده شود تا انتقال تکنولوژي صورت گيرد و در مرحله بعد متخصصان داخلي طراحي و اجرا را به عهده گرفتند و ايتاليايي‌ها نظارت را به عهده داشتند و در گام سوم نياز کشور به متخصصان خارجي مرتفع شد.

وزير نيرو با بيان اينکه در صنعت برق نيز در ساخت توربين‌هاي گازي نيروگاهي جزو 6 کشور مطرح جهان هستيم، اذعان داشت: هم‌اکنون ما از توربين‌هاي کلاس E ساخت داخل در نيروگاه‌ها استفاده مي‌کنيم و به‌زودي شاهد استفاده از توربين‌هاي کلاس F خواهيم بود که باعث مي‌شود راندمان نيروگاه‌هاي کشور از 46 درصد به 58 درصد افزايش يابد.
وي با اشاره به اينکه در دولت هيچ تصميمي درباره افزايش قيمت آب و برق اتخاذ نشده است، گفت: قيمت آب و برق همچنان با روال گذشته محاسبه خواهد شد.

چيت‌چيان در خصوص وابستگي به متخصصان خارجي گفت: در بخش برق فقط 10 درصد نيازمند کمک خارجيان در تهيه برخي تجهيزات هستيم و 90 درصد تجهيزات مورد نياز صنعت برق از توليدات داخلي تامين مي‌شود.

 وي با بيان اينکه در دهه 90 هدف اصلي صنعت برق بر مبناي ارتقاي بهره‌وري گذاشته شده است، اظهار اميدواري کرد: با هوشمندسازي شبکه‌هاي برق کشور بتوانيم تلفات برق را به حد استاندارد جهاني (6 تا 8 درصد) نزديک کنيم.

وزير نيرو با اشاره به اينکه در مهر ماه سال گذشته تلفات برق کشور 15 درصد بوده و مهر امسال رقم تلفات تا 11 درصد کاهش يافته پيش بيني کرد تا پايان اسفند سال جاري تلفات برق کشور به 10.8 درصد برسد.

وي با اشاره به اينکه يک درصد کاهش تلفات در سال، 250 ميليارد تومان سود اقتصادي براي صنعت برق کشور دارد، اضافه کرد: با احتساب صرفه‌جويي سوخت نيروگاهي، اين صرفه‌جويي را مي‌توان به يک هزار ميليارد تومان به ازاي يک درصد افزايش داد.

چيت‌چيان آنگاه به شرايط خوبي که براي درياچه اروميه حادث شده اشاره کرد و ادامه داد: با جلوگيري از ساخت 4 سد در حوضه درياچه اروميه و رها سازي آب از سدهاي موجود در حوضه اين درياچه و رهاسازي 110 ميليون متر مکعب آب از سد شهيد کاظمي، موفق به تثبيت تراز آب در درياچه شديم و پيش‌بيني مي‌کنيم تا سال 1402 وضعيت درياچه اروميه به حد تعادل اکولوژيک برسد.

وي با بيان اين مطلب از 609 دشت کشور بيش از نيمي از آنها با بيلان منفي منابع آب مواجه هستند، اظهار داشت: اينها 350 درياچه اروميه هستند که در زيرزمين قرار دارند و ديده نمي‌شوند.
وزير نيرو از طرح فاضلاب تهران به عنوان بزرگترين طرح زيست محيطي کشور ياد کرد و افزود: اين طرح که در دو هفته گذشته بزرگترين جايزه بين المللي بنياد جهاني انرژي را نصيب کشور کرد، تا پايان برنامه ششم توسعه به اتمام خواهد رسيد.

وي آنگاه با اشاره به نزديک شدن زمان انتخابات از همراهي بسيار خوب مجلس شوراي اسلامي با وزارت نيرو سخن گفت و در ادامه افزود: اگر مجلس و دولت با هم تفاهم داشته باشند اين توفيق را خواهند داشت تا در پيشبرد اهداف کشور موفقيت‌هاي بزرگي را کسب کنند.
 
چيت‌چيان خاطر نشان کرد: از نمايندگان آينده مردم در مجلس شوراي اسلامي انتظار داريم حوزه‌هاي آب و برق و چالش‌هاي اصلي آن را به‌خوبي بشناسند و براي حل آنها با وزارت نيرو همگام شوند.

وزير نيرو بحث ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو در شرايط کنوني را به ضرر کشور دانست و تصريح کرد: دولت با اين پيشنهاد مخالفت کرد، زيرا مطالعات کافي در اين خصوص انجام نشده بود و در شرايط جاري و وضعيت اقتصادي موجود، اين کار به ضرر هر دو وزارتخانه بود. 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *