رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تخریب روابط انسانها با سلفی گرفتن

2:20 - 14 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۹۷۵۳
اعتیاد به گرفتن تصاویر موسوم به سلفی و انتشار آنها در شبکه‌های اجتماعی روابط میان انسانها را تضعیف می‌کند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، با پیدایش گوشی‌های هوشمند دوربین دار، گرفتن و ارسال تصاویر «سلفی» در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام اپیدمی و فراگیر شده است به طوری که حتی مراسم تدفین رهبران ملی نیز از این روند در امان نیستند. اما آیا نوعی سقوط روانی در جریان است؟

تخریب روابط انسانها با سلفی گرفتن

پژوهش جدید دانشگاه ایالت فلوریدا نشان می‌دهد، افراد خود شیفته که از وضعیت ظاهری خود رضایت بیشتری دارند سلفی‌های بیشتری در اینستاگرام بارگذاری می‌کنند که در حقیقت می‌توان آن را نوعی خودنمایی دانست.

اما از سوی دیگر، این افراد در روابط عاشقانه‌ خود مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند؛ از جمله بحث و جدل حسادت‌آمیز درباره توجهی که دیگران به تصاویر آنلاین آنها نشان می‌دهند؛ بنابراین آیا این به معنای آن است که سلفی‌های اینستگرام در روابط عاطفی تاثیر منفی دارد؟

تخریب روابط انسانها با سلفی گرفتن

محققان پژوهش اخیر احتمال می‌دهند که وقتی یک طرف پیوسته سلفی‌های جذاب خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، طرف دیگر ممکن است احساس حسادت یا خطر کند. این امر ممکن است به نوعی نظارت و پیگیری افراطی وی از بازخوردها در صفحه اینستاگرام دیگری منجر شود، به طوری که آنها حتی بر توجه دیگران و استقبال فالوورها از تصاویر تمرکز می‌کنند و این روند آنها را بیش از پیش دلخور و عصبی می‌کند. این روند به طور بالقوه به برخوردهای بزرگتر، خیانت و جدایی منجر می شود.

در پژوهش‌های دیگر نیز تاثیر شبکه‌های اجتماعی در احساس نا امنی، حسادت و نارضایتی در روابط عاشقانه افراد اثبات شده است.

تخریب روابط انسانها با سلفی گرفتن

بیگانگی و احساس انزوا در افراد از تاثیرات مخرب دیگری است که ارسال تصاویر سلفی در شبکه های اجتماعی ایجاد می‌کند. افرادی که به سلفی گرفتن اعتیاد پیدا کرده‌اند در روابط خود با طرف مقابل صمیمت و حمایت کمتری از خود نشان می‌دهند. یکی از دلایلی که ممکن است افراد از این گونه روابط خارج شوند این است که آن‌ها، ارسال زیاده از حدِ سلفی را نشانه‌ای از اختلال روانی خودشیفتگی می‌یابند.

بر اساس تحقیق جدید دانشگاه فلوریدا، نمی توان به طور قطع گفت که در روابط عاشقانه، ارسال سلفی در اینستاگرام احساس ناامنی و انزوا را در طرف مقابل بر می‌انگیزد و سیر نزولی رابطه عاطفی را موجب می‌شود. این روند، بیشتر، می‌تواند نوعی ناهنجاری شخصیتی همچون خودشیفتگی باشد که سبب می‌شود برخی افراد نه تنها نسبت به وضعیت ظاهری خود بیشتر احساس خرسندی کنند، بلکه از نظر کیفی روابط عاطفی ضعیف تری داشته باشند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *