آمبودزمان چيست؟

9:28 - 11 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۸۶۵۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
واژه "آمبودزمان"(Ombudsman) ریشه‌ای سوئدی(اسكاندیناوی) دارد و حدود یكصد سال است كه در اروپا، آمریكا، آسیا و آفریقا برای بیان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده می‌شود
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ،واژه "آمبودزمان"(Ombudsman) ریشه‌ای سوئدی(اسكاندیناوی) دارد و حدود یكصد سال است كه در اروپا، آمریكا، آسیا و آفریقا برای بیان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده می‌شود. معنی كلاسیك و اصلی این واژه، مراجع و نهادهایی كه به شكایات مردم از دستگاه‌های اداری رسیدگی غیرقضایی می‌كنند، ‌است. ویژگی این نوع رسیدگی غیرقضایی و آمبودزمانی، عدم تشریفات و افزایش سرعت‌العمل در به نتیجه رسیدن شكایات است. به همین خاطر، آمبودزمان مورد استقبال كشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.


معرفی انجمن آمبودزمان آسیایی

ایده تشكیل انجمن آمبودزمان آسیایی(Asian Ombudsman Association) در سال 1995 در اجلاس عمومی مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی(IOI) با تأسیس نهادی در آسیا برای توسعه فعالیت‌های آمبودزمانی مورد تاكید قرار گرفت. با گذشت یك سال از طرح تشكیل انجمن مرتبط با فعالیت‌های آمبودزمانی در آسیا، انجمن آمبودزمان آسیایی(AOA) در 16آوریل 1996میلادی ـ 28 فروردین 1375 به عنوان یك انجمن غیرحكومتی، غیرسیاسی، مستقل و حرفه‌ای آمبودزمانی در آسیا بوجود آمد. با تاسیس انجمن، دفتر وفاقی محتسب پاكستان به عنوان اولین رئیس هیأت مدیره انتخاب گردید و دبیرخانه انجمن نیز در پاكستان استقرار یافت.

انجمن آمبودزمان آسیایی، در حال حاضر دارای 27 عضو از 18 كشور آسیایی است. هیأت مدیره انجمن متشكل از 9 نفر و برای یك دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند. برای انجمن شرایط ورود اعضاء جدید به منظور توسعه فعالیت‌های آمبودزمانی مورد توجه واقع شده است. برای عضویت، نهاد آمبودزمانی كشور متقاضی می‌بایست تقاضای خود را بصورت مكتوب و به همراه اساسنامه یا قانون تشكیل نهاد، به دبیرخانه ارسال و نوع عضویت خود را مشخص كند. تقاضای عضویت، در جلسه هیأت مدیره مطرح و بر اساس اتفاق آراء، عضویت تائید می‌شود.

نقش جمهوری اسلامی ایران در انجمن

جمهوری اسلامی ایران نیز در كنار دیگر اعضاء انجمن، نقش اساسی برای توسعه فعالیت‌های آمبودزمانی انجمن ایفاء كرده است. سازمان بازرسی كل كشور به عنوان عضو مؤسس انجمن" به نمایندگی از كشورمان از بدو تاسیس در انجمن حضور داشته و در تمامی مذاكرات و جلسات هیأت مدیره و مجمع عمومی نقش فعالی داشته است. این سازمان تجربه برگزاری چهارمین اجلاس دو سالانه و مجمع عمومی و جلسه‌های هیأت مدیره انجمن را در كارنامه خود دارد.

اعضاء : AOA

1. جمهوری اسلامی پاكستان
2. ژاپن
3. جمهوری یمن
4. منطقه اداری ویژه ماكائو
5. مالزی
6. جمهوری اسلامی ایران
7. جمهوری خلق چین
8. جمهوری كره
9. منطقه اداری ویژه هنگ كنگ
10. جامو و كشمیرهند
11. جمهوری اندونزی
12. پادشاهی تایلند
13. جمهوری هندوستان
14. جمهوری ازبكستان
15. جمهوری سوسیالیستی ویتنام
16. جمهوری آذربایجان
17. جمهوری قرقیزستان
18. جمهوری تاتارستان روسیه

انتهای پیام/




ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
0
0
البته ما آنگوزمان داریم، نه آمبودزمان!
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *