رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تمجید مقام انگلیسی از «موفقیت‌های حقوق بشری» عربستان

20:50 - 08 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۶۴۲
با گذشت کمتر از یک ماه از اعدام جمعی 47 نفر از جمله چند شخصیت سیاسی در عربستان، یک مقام بلندپایۀ انگلیسی به تمجید از موفقیت‌های حقوق بشری سعودی‌ها پرداخته است.
به گزارش گروه بین الملل به نقل از ایندیپندنت، توبیاس الوود، معاون وزیر امور خارجۀ بریتانیا در امور خاورمیانه این اظهارات را روز دوشنبه (5 بهمن) در سفر رسمی خود به عربستان مطرح کرد.

الوود در راس یک هیات از نمایندگان بریتانیا در سفر به ریاض، پایتخت عربستان خطاب به مجمع ملی حقوق بشر این کشور گفت که سعودی‌ها باید «موفقیت‌های حقوق بشری خود را به نحو بهتری» به جهانیان نشان دهند.

سازمان‌های حقوق بشری مطرح بین‌المللی در پی اقدام الوود، اظهارات وی را دربارۀ عربستان که در حال حاضر موجی از اعدام به راه انداخته و در یک عملیات نظامی وحشیانه علیه مردم کشور فقیر یمن مشارکت دارد، «شگفت‌آور» توصیف کردند.  

وزارت امور خارجۀ انگلیس گزارش سفر الوود به عربستان را منتشر نکرد، اما براساس اطلاعاتی که از افراد حاضر در این نشست به دست آمده است؛ مقامات سعودی گزارشی از اصلاحات حقوق بشری در این کشور از جمله اجازه به زنان برای شرکت در انتخابات شهرداری را به هیات انگلیسی ارائه کردند.

الوود نیز در پاسخ از اقدامات مقامات سعودی تمجید کرد و به اذعان سه رسانۀ عربستانی که به پوشش خبری این دیدار پرداختند، افزود که مردم انگلیس از «پیشرفت قابل‌توجه عربستان در زمینۀ حقوق بشر» بی‎اطلاع هستند.  

 روزنامۀ الوطنِ عربستان پس از این دیدار نوشت: «توبیاس الوود در سفر هیات وزارت امور خارجۀ انگلیس به عربستان، بر بی‌اطلاعی بریتانیا از پیشرفت‌های قابل توجه عربستان سعودی در زمینۀ حقوق بشر اذعان کرد ... وی گفت دیدگاه خود را دربارۀ وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی در پارلمان بریتانیا مطرح کرده است و پیشرفت قابل توجه (عربستان) در این زمینه مغفول مانده است.»

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجۀ انگلیس استفادۀ الوود از این واژه‌ها را به شدت رد کرده است.

وی گفت: «ما این اظهارات را به رسمیت نمی‌شناسیم. آقای الوود در تمام جلسات خود در ریاض نگرانی‌های ما را در زمینۀ حقوق بشر مطرح کرده است...دولت به ابراز عمومی و خصوصی نگرانی‌ها ادامه خواهد داد.»

این سخنگو همچنین افزود: «معاون وزیر به وضوح بیان کرده است که جدا از پیشرفت‌های تدریجی اخیر –مانند انتخابات شهرداری در ماه دسامبر (آذر 1394) ... که در آن به زنان اجازۀ مشارکت و حق رای داده شد- هنوز هم به پیشرفت‌های بیشتری نیاز است.»

براساس بیانیۀ مطبوعاتی که مجمع ملی حقوق بشر عربستان ارائه داده است، سیمون کولیس، سفیر بریتانیا در عربستان الوود را در این دیدار خصوصی همراهی و بر اهمیت همکاری سازمان‌های حقوق بشری در دو کشور تاکید کرده است.

در این بیانیۀ مطبوعاتی آمده است که مفلح بن ربیعان القحطانی، رئیس مجمع ملی حقوق بشر عربستان در این دیدار از نگرانی خود در زمینۀ «سوءاستفاده، تعمیم و انتشار» برخی موارد خاص برای بی‌اعتبار کردن عربستان خبر داده است.

اخیراً مواردی از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی از جمله محکوم کردن رائف بدوی، وبلاگ‌نویس منتقد آل‌سعود به 10 سال زندان و یکهزار ضربه شلاق و یا محکومیت علی النمرِ 17 ساله به اعدام به دلیل شرکت در تظاهرات با محکومیت شدید بین‌المللی روبرو شده است.

عربستان سعودی شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان این کشور و عموی علی النمر را اوایل ماه جاری همراه با 46 تن دیگر اعدام کرد. این درحالی است که شیخ نمر هرگز دست به اقدام خشونت‌باری نزده بود و تنها به سخنرانی‌های انتقادی و اقدامات صلح‌آمیز می‌پرداخت.

در میان افرادی که همراه با شیخ نمر سربریده شدند، دو تن هنگام دستگیری کم‌تر از 18 سال سن داشتند و گناه بسیاری از آن‌ها تنها اعتراض به سیاست‌های آل سعود بود.

آلن هوگارت، رئیس سازمان عفو بین‌الملل بریتانیا از اظهارات معاون وزیر خارجۀ انگلیس در ریاض به شدت انتقاد کرد، و گفت: «همان‌طور که تابیاس الوود نیز قطعاً دریافته است، عربستان برای به دست آوردن اعتبار بهتر در زمینۀ حقوق بشر یک راه بسیار ساده پیش رو دارد و آن معکوس کردن روند سرکوب مداوم است.»

وی افزود: «عربستان باید زندانیان عقیدتی را آزاد کند... تا به اعدام‌های مداوم پایان دهد ... و اطمینان حاصل شود که حقوق زنان و گروه‌های سرکوب شده به درستی رعایت می‌شود.»

    مایا فوآ، از سازمان حقوق بشری رپریوِ انگلیس نیز گفت: «این اظهارات شگفت‌آور است. مقامات سعودی به دلیل سابقۀ وحشتناک حقوق بشری خود شهرت بدی دارند نه به خاطر روابط عمومی ضعیف.»

توبیاس الوود اوایل ماه گذشته در پارلمان انگلیس گفته بود عربستان «پیشرفت‌های اندکی» در زمینۀ حقوق بشر داشته است، اما دولت هنوز نگرانی‌های جدی‌ای دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *