انتقال سالانه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران

7:00 - 09 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۶۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: پس از انجام طرح مطالعاتی و دریافت مجوزهای محیط زیستی سالانه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران انتقال می‌یابد. خبرگزاری فارس: انتقال سالانه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران
به‌گزارش ، علیرضا دائمی در نشستی با عنوان "انتقال آب دریای خزر به استان سمنان" که با حضور شماری از مدیران و مسئولان استانی و کشوری در سالن اجتماعات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به محدودیت منابع دولتی و لزوم تأمین منابع آب در مناطق مرکزی ایران، بهترین راه اجرایی شدن سریع این طرح، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده قرار است سالانه 200 میلیون مترمکعب آب شیرین‌سازی شده از منابع دریای خزر به کویر مرکزی ایران از جمله استان سمنان منتقل شود، افزود: با توجه به حجم بالای منابع آب خزر، این میزان برداشت و انتقال آب در بیلان آبی این دریا تاثیر منفی نخواهد داشت.

در این همایش معاون وزیر نیرو از همکاری وزارت نیرو با مجریان طرح و مسئولان و نمایندگان استان برای دریافت مجوزهای زیست محیطی و مجوز 215 شامل تائید مشروعیت طرح از قبیل توجیه اقتصادی و فنی و رعایت موارد زیست محیطی خبر داد.
 
*استاندار سمنان: راهی جز انتقال آب دریای خزر نداریم

در ادامه محمدرضا خباز استاندار سمنان، با اشاره به کمبود منابع آبی در این استان، انتقال آب را تنها راه رفع مشکل کم‌آبی در این استان برشمرد و گفت: برای تامین و انتقال آب به کویر مرکزی و از جمله استان سمنان گزینه و راهی جز انتقال آب دریای خزر نداریم.

خباز با مهم دانستن اجرای این پروژه، بر عزم و اراده مجموعه استان به منظور اجرایی و عملیاتی شدن انتقال آب دریای خزر به استان تاکید کرد.

وی افزود: بخش بزرگی از کشور و استان سمنان با توجه به تغییرات اقلیمی، رو به خشکسالی است و ما راهی جز انتقال آب دریای خزر نداریم و باید در این خصوص همه به جمع‌بندی نهایی برسیم.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: این تصمیم برای استان بسیار حائز اهمیت است و باید تمام مجموعه‌های استان، همدل و هم‌صدا و با وحدت و اراده جدی این امر را محقق کنند.
استاندار سمنان پیگیری طرح انتقال آب دریای خزر و اجرای این طرح را عامل همگرایی مردم و مؤثرین و مسئولان عنوان کرد و گفت: تنها راه تامین آب استان سمنان اجرا و عملیاتی کردن این طرح است.

خباز از پیگیری اخذ مجوز زیست‌محیطی و تامین سهم اعتبارات اجرایی دولت برای این طرح خبر داد و گفت: با توجه به کاهش منابع آب در کویر مرکزی ایران، استان‌های همجوار نیز متقاضی آب از دریای خزر هستند.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *