آمل سربلند در حماسه ششم بهمن 1360 + فیلم

14:35 - 06 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۹۷۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
حادثه ششم بهمن 1360 که در آمل مازندران اتفاق افتاد به زعم راه اندازان این واقعه ،قرار بود نقطه عطفی برای قیامهای به اصطلاح چریکی باشد.
آمل سربلند در حماسه ششم بهمن 1360به گزارش گروه سیاسی ، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و با توجه به ماهیت اسلامی انقلاب و رهبران آن بسیاری از گروهکهای ضد اسلامی که در سایه رافت اسلامی مسئولان نظام فرصت فعالیت سیاسی یافته بودند مواضعی خصمانه علیه نظام و رهبران آن در پیش گرفتند و فتنه های بسیاری را در کشور رقم زدند که درگیریهای استانهای مختلف و ترور شخصیتهای برجسته نظام در همین راستا قرار دارد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

 یکی از این توطئه ها حادثه ششم بهمن 1360 بود که در شهرستان آمل در استان مازندران اتفاق افتاد و به زعم راه اندازان این واقعه ،قرار بود نقطه عطفی برای قیامهای به اصطلاح چریکی باشد.

 این واقعه زمانی اتفاق افتاد که فرزندان رشید مردم آمل در جبهه های نبرد حق علیه باطل در مقابل دشمنان خارجی ایستاده بودند و شهر عملاً خالی از نیروهای رزمی و عملیاتی بود. ماجرا از آنجا آغاز شد که گروهکی موسوم به اتحادیه کمونیست های ایران که خود از دو گروهک سازمان انقلابیون کمونیست و گروهک پویا تشکیل شده بود در شبی سرد و تاریک از جنگلهای اطراف شهر آمل وارد شهر شدند و برخی از مراکز دولتی شهر را که کمترین محافظتی از آن نمی شد تصرف کردند.

از مهمترین شاخصه های عجیب این گروهک که همین شاخصه باعث شکست مفتضحانه آنان شد تحلیل کاذب و مبتنی بر تفکرات مارکسیستی بود.

یکی از این تحلیل ها که به اعضاء القا می شد این بود که کافی است عده ای معدود دست به اسلحه برده و علم قیام علیه حکومت را برافرازند که در این صورت مردم دسته دسته و گروه گروه به این عده معدود خواهند پیوست . با همین افکار بود که پس از نتیجه گیری درونی به فکر مکانی مناسب افتادند تا بتوانند نتیجه تحلیل های خود را عملی کنند. غافل از اینکه دو عامل رهبری توانمند امام (ره) و وحدت ملت بزرگ ایران نقشه های آنان را نقش بر آب می کند . پس از مشورتهای طولانی شهر امل بعنوان نقطه شروع حرکت تروریستی انتخاب شد.

 علت انتخاب آمل نزدیکی به پایتخت کشور / مرکزیت داشتن نسبت به دیگر شهرستانهای استان و دارابودن جنگلهای انبوه برای اختفاء یا عقب نشینی احتمالی بود.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آیت ا.. آملی شهرستان آمل که در زمان وقوع حادثه سرپرست کمیته انقلاب اسلامی شهر بود می گوید : این گروه کمونیست مردم را که یکی از پایه های اصلی نظام ما هستند فراموش کرده بودند . حجت الاسلام اصغری افزود : اینها فکر می کردند با یک شورش کوچک ، مردم دسته دسته به آنها می پیوندند بنابراین با این تحلیل غلط به شهر حمله کردند و چون آمل از یک طرف به پایتخت نزدیک بود و در مرکزیت مازندران قرار داشت انتخاب شد. وی افزود : بزعم آنها با تصرف آمل همه استان مازندران تصرف می شد با تصرف استان مازندران استانهای گیلان و خراسان به تصرف آنها در می آمد اما زهی خیال باطل که مردم غیور آمل دمار از روزگارشان درآوردند.

 مدیر پژوهشکده سازمان علمی _ پژوهشی بسیج کشور که در زمان درگیری جانشین واحد بسیج سپاه آمل بود می گوید در روز حادثه ما چند صدای انفجار شنیدیم اول فکر کردیم نیروهای بسیج مشغول آموزش نظامی هستند اما بعد دیدیم موضوع خیلی جدی است و انفجارها بیشتر و بیشتر شد.

سردار خانی افزود : در شرایطی به آمل حمله شد که ما در جبهه های حق علیه باطل با دشمن بعثی مشغول نبرد بودیم همچنین جوانان ما با کموله ها و دموکراتها در کردستان مشغول جنگ بودند بنابراین نیروهای عملیاتی ما کم بود.

 سردار خانی با اشاره به اینکه افراد این گروهک از اعضاء کنفدراسیون احیاء در آمریکا و عمدتاً دانشجویان مقیم آمریکا و اروپا بودند خاطرنشان می کند این افراد سابقه مبارزاتی زیادی داشتند و دارای تحصیلات عالی و آکادمیک بودند . آنها اعتقاد داشتند نظام به بیراهه رفته بنابراین باید کاری انجام می دادند.

این گروه که هم با آمریکا و هم با شوروی مخالف بودند ایده مائو مبنی بر شروع انقلاب از روستاها را منشاء قیام خود قرار داده بودند بنابراین فکر می کردند اگر از شهرهای کوچک شروع به قیام کنند کم کم می توانند مردم شهرهای بزرگ را هم با خود همراه کنند. اکبرزاده فرماندارسابق شهرستان آمل که خود از کسانی بود که در درگیری حضور داشته و برادرش نیز در آن واقعه به شهادت رسید می گوید از مسیر ورودی آمل از طرف جاده هراز وارد شهر شدند و 5 نقطه حساس شهر را محاصره کردند.

یکی از شگردهای آنان این بود که لباس پاسداری و بسیجی پوشیده بودند و با نزدیک شدن به نیروهای سپاه و بسیج توانستند چند تن از آنان را به شهادت برسانند.

حجت الاسلام اصغری در ادامه می افزاید این واقعه به قدری دارای اهمیت بود که امام خمینی ره برای مردم آمل پیام دادند و در وصیت نامه الهی سیاسی خود نیز به آن اشاره کردند . وی گفت : با توجه به اینکه اکثر نیروهای ما در جبهه بودند مردم به دفاع از شهر پرداختند و از روستاهای اطراف به کمک نظامیان آمدند و تمام شهر را سنگربندی کردند و به همین دلیل آمل به شهر هزار سنگر معروف شده است.

مردم با هر وسیله ای که در دستشان بود به دفاع از شهر پرداختند و متجاوزان را با خواری و ذلت از شهر بیرون کردند و در این راه 40شهید و 20 مجروح تقدیم انقلاب و اسلام نمودند. بنابراین توطئه ای دیگر که از جانب گروهکهای فریب خورده طراحی شده بود با حضور به موقع مردم بیدار شهرستان امل خنثی شد.

با نگاهی به این حادثه عواملی همچون فقدان شناخت دقیق از مردم / اعتقاد کامل مردم به نظام اسلامی و ولایت فقیه / تحلیل های نادرست از شرایط انقلاب و مردم و حضور به موقع و مقتدرانه ملت در همه عرصه های دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی موجب شکست مفتضحانه این گروهک تروریستی شد و همچنین درسی برای همه گروهکها و افرادی شد که خیال خام براندازی نظام را در سر می پروراندند زیرا ملت همیشه زنده است و همیشه از نظام و رهبر خود حمایت می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *