مومنی‌شریف: نویسندگان به پژواك بین‌المللی انقلاب توجه كنند/ مرحوم فردی نوشتن از انقلاب را وظیفه همه داستان‌نویسان كشور می‌دانست

7:50 - 06 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۶۹۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
رئیس حوزه هنری گفت: توجه به پرتو‌های بین‌المللی انقلاب اسلامی می‌تواند داستان‌های انقلابی ما را متنوع‌تر سازد.
 به گزارش خبرنگار فرهنگی در ابتدای این مراسم، مصطفی جمشیدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره داستان انقلاب، بیان كرد: آثار رسیده به هشتمین جشنواره داستان انقلاب، با دقت زیادی مورد پالایش قرار گرفت و سپس به دست داوران نهایی در دو بخش نوجوان و بزرگسال رسید. در بخش داوری نهایی نیز، كارشناسان با حساسیت بالا، با لحاظ كردن عناصر تكنیكی، سختگیری‌های كارشناسانه ای داشتند و این موضوع باعث می شود كه آثاری كه برگزیده و چاپ میشوند، درخور توجه باشند.

وی با اشاره به این كه نوید خوبی برای جشنواره داستان انقلاب وجود دارد، تاكید كرد: یكی از این نویدها این است كه آثار شركت كنندگان در این رویداد هنری فراموش نخواهد شد و در آینده به انتشار خواهند رسید همانطور كه امروز مراسم رونمایی از كتابهای این جشنواره را خواهیم داشت. ضمن این كه باید بگویم با وجود خواسته های بدخواهان، این جشنواره از مرز تكرار و كلیشه عبور كرده و با خلاقیت نویسندگان ادامه مسیر میدهد چراكه روایت روزهای حماسه، كهنه نمیشود و انقلاب ما همواره در حال جوش و خروش است.

جمشیدی همچنین با اشاره به این كه آثار رسیده به هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب را میتوان در سطح بالای كیفی دانست، تاكید كرد: امسال، دیپلم افتخار خلاقیت را نیز ابداع كردیم چرا كه حیفمان آمد این موضوع را نادیده بگیریم، ضمن این كه بنا داریم این امكان را فراهم كنیم كه آثاری كه نتوانستند به دور نهایی راه پیدا كنند، با گفتگوهای كارشناسانه و ارائه پیشنهاد، به داستانهای خوبی تبدیل شوند و حتی بتوانند به دوره بعد راه پیدا كنند.

مومنی‌شریف: نویسندگان به پژواك بین‌المللی انقلاب توجه كنند/ مرحوم فردی نوشتن از انقلاب را وظیفه همه داستان‌نویسان كشور می‌دانست

این نویسنده افزود: چرا میگوییم داستان انقلاب مهم است و لازم است همواره جشنواره هایی با این عنوان برگزار شوند؟ به این دلیل كه همانطور كه در قرآن مجید هم ذكر شده است، تذكر و تكرار، فایده های بسیاری دارد و برای مومنین سودمند است و به ذكر سفارش شده اند. ضمن این كه این تكرار به ما یادآوری میكند كه از چه روزهایی عبور كرده ایم و با رسیدن به انقلاب اسلامی، از زیر یوغ ستم آزاد شدیم.

وی با بیان این كه در آینده، آثار چاپ شده به صورت مستقل مورد ارزیابی قرار میگیرند، ادامه داد: از آنجا كه رسانه سینما میتواند پیوند خوبی با ادبیات داشته باشد، امیدواریم بتوانیم در دوره های بعدی، بخش اقتباس را اضافه كنیم، در عین حال با توجه به رویكرد بیداری اسلامی كه در كشورهای همسایه شكل گرفته است، بخشی را به این موضوع اختصاص دهیم.
 
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم درباره مرحوم امیرحسین فردی گفت: استاد فردی كه بنیانگذار این جشنواره بودند، به ادبیات انقلاب اسلامی ایمان داشت و پرداختن به ادبیات انقلاب را وظیفه خود و وظیفه همه نویسندگانی می‌دانست كه در این كشور زندگی می‌كنند.  
 
مومنی‌شریف: نویسندگان به پژواك بین‌المللی انقلاب توجه كنند/ مرحوم فردی نوشتن از انقلاب را وظیفه همه داستان‌نویسان كشور می‌دانست
مومنی شریف همچنین از مرحوم حسین حداد یاد كرد و درباره او گفت: افراد زیادی در راه‌اندازی و طراحی جشنواره داستان انقلاب نقش داشتند كه یكی از آن‌ها مرحوم حداد بود كه به عنوان یك پژوهشگر و مشاور برای استاد فردی در طراحی این جشنواره نقش به‌سزایی داشت. همچنین خود آقای مجتبی رحماندوست هم در كنار استاد فردی و جناب حداد از بانیان و طراحان این جشنواره بودند.
 
رئیس حوزه هنری درباره انقلاب اسلامی و داستان‌نویسی برای آن گفت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نویسندگان دو بستر بسیار خوب هستند تا از بركت نوشتن برای آن‌ها خود را ماندگار كنند. انقلاب اسلامی بسیار وسیع است و ما نباید آن را صرفا یك واقعه تاریخی كه در گذشته اتفاق افتاده در نظر بگیریم.
 
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی از نیم قرن پیش آغاز شد و تا همین امروز هم ادامه دارد. چه كسی می‌تواند بگوید اتفاقاتی كه در بستر بیداری اسلامی و تحولاتی كه در جهان اسلام رخ داد ارتباطی با انقلاب اسلامی ما ندارد؟! این‌ها قطعا به هم مرتبط هستند.  
 
به گفته مومنی شریف دشمنان ما می‌خواهند گسترش و نفوذ آرمان‌ها انقلاب اسلامی را متوقف و محدود كنند و بسیاری از توطئه‌های آنان در كشورهای اسلامی به دلیل همین نفوذ و گسترش انقلاب اسلامی است.  
 
مومنی‌شریف اظهار كرد: از سوی دیگر دشمن قصد تحریف و به انحرف كشاندن انقلاب اسلامی را دارد تا بتواند آن را تضعیف كند؛ این تحریف‌ها به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد، از تطهیر خاندان پهلوی گرفته تا زیرسوال بردن مبانی انقلاب اسلامی و... روش‌هایی است كه دشمن در پیش گرفته است.
 
وی افزود: دشمن همین امروز می‌خواهد در ذهن مردم و جوانان ما این دروغ‌ها را جا بیندازد كه وقوع انقلاب اسلامی بدون بنیادهای فكری و منطقی صورت گرفته و مردم احساساتی شدند و دست به انقلاب زدند! این دروغ‌ها و صدها تحریف و كذب دیگر سال‌های سال است كه توسط دشمنان پراكنده می‌شود تا انقلاب را تضعیف كنند.
 
این نویسنده ادبیات دفاع مقدس گفت: استكبار در برابر اسلامی كه انقلاب اسلامی معرفی كرد 2 نوع مدل را ارائه كرده است: یكی مدل اسلام مرتجع تكفیری عربستانی است و دیگری اسلام روشنفكرانه كه پیشتر در تركیه ترویج می‌شد! هر دوی این‌ها برای عده‌ای جاذبه داشته و برخی مجذوب آن شدند ولی وقایعی كه امروز در جهان اسلام و بویژه در سوریه رخ داده است، ماهیت زشت این دو مدل را نشان داده است.
 
مومنی‌شریف: نویسندگان به پژواك بین‌المللی انقلاب توجه كنند/ مرحوم فردی نوشتن از انقلاب را وظیفه همه داستان‌نویسان كشور می‌دانست
مومنی در پایان گفت: به نظر من همه این وقایع و رویدادهای امروزی هم بخشی از انقلاب اسلامی ما است و یك نویسنده داستان انقلاب اسلامی باید به پژواك‌های بین‌المللی انقلاب اسلامی بیشتر دقت و توجه داشته باشد. توجه به پرتو‌های بین‌المللی انقلاب اسلامی می‌تواند داستان‌های انقلابی ما را جذابتر و متنوع‌تر سازد.
 
در پایان آئین اختتامیه هشتمین جشنواره داستان انقلاب «حجت اشرف‌زاده» خواننده موسیقی سنتی ایرانی به اجرای قطعاتی از موسیقی خراسانی و همچنین بازخوانی قطعه «ماه و ماهی» پرداخت و با استقبال گرم مخاطبانی مواجه شد كه عموم آن‌ها از اهالی قلم و نویسندگان كشور بودند.


مومنی‌شریف: نویسندگان به پژواك بین‌المللی انقلاب توجه كنند/ مرحوم فردی نوشتن از انقلاب را وظیفه همه داستان‌نویسان كشور می‌دانست

بنا بر این گزارش در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیر حسین فردی)  كه عصر امروز، دوشنبه 5 بهمن برگزار شد، نفرات برتر و تقدیری بخش های داستان كوتاه  و رمان بزرگسال و داستان كوتاه و رمان نوجوان معرفی و از آنها تقدیر به عمل آمد.

نفرات برگزیده بدین شرح است:     
بخش داستان كوتاه بزرگسال:
هیأت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه برتر نشناخت و تنها 2 اثر را شایسته تقدیر معرفی كرد.
مهین سمواتی با اثر«نفتی» از استان همدان و مرتضی برزگر با اثر«اشتباهی» از استان تهران    به عنوان تقدیری این بخش شناخته شدند.         
بخش داستان كوتاه نوجوان:
هیأت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته كسب رتبه های اول و دوم ندانست و تنها  اثر«ما و آقای مروت» به نویسندگی سمیه تقوی را از استان قم شایسته رتبه سوم دانست و با اهدای جایزه نقدی 15 میلیون ریالی و لوح تقدیری از وی تجلیل كرد.  
همچنین كتایون آذر پی با اثر «سربازها در گهواره» از استان مركزی و احسان غدیری با اثر «یك پرده از نمایش» ازاستان خراسان رضوی شایسته تقدیر شناخته شدند.     
بخش رمان بزرگسال:
هیأت داوران دراین بخش با اهدای لوح تقدیرو جایزه 70 میلیون ریالی، محبوبه زارع نویسنده  اثر«بیواسطه» را ازاستان یزد به عنوان رتبه دوم معرفی كرد و از سمیه عالمی با اثر«مسافر جمعه» از استان قم و ابراهیم اكبری دیزگاه با اثر«شاه كش» از استان قم به عنوان تقدیری این بخش تجلیل كرد. 
همچنین در این بخش هیأت داوران هیچ اثری را شایسته رتبه اول و سوم ندانست.
بخش رمان نوجوان:
سید محمود مهدوی با اثر« برادرخوانده» به عنوان رتبه اول شناخته شد و با اهدای جایزه 50 میلیون ریالی و اهدای لوح تقدیر از وی تجلیل شد.
هادی حكیمیان با اثر «سرو بلند گوراب» از استان یزد به عنوان رتبه دوم معرفی شد و با اهدای لوح تقدیر و جایزه 40 میلیون ریالی تقدیر شد.
نیلوفر مالك با اثر «رویای بعد از ظهر» از استان تهران به عنوان رتبه سوم معرفی شد و با اهدای جایزه 30 میلیون ریالی و لوح تقدیر از وی تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، دبیر علمی هشتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیر حسین فردی)  مصطفی جمشیدی است و داوری آثار بخش نوجوان را یوسف قوجق، نرگس آبیار و یوسف قوجق و داوری آثار بخش بزرگسال را منیژه آرمین، حسین فتاحی و محسن پرویز انجام دادند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *