۱۰۵ هنرمند از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده اند

15:19 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۰۶۷
آقایی گفت: در این دوره در بخش رقابتی ۹۲۳۰ اثر از ۴۹۱۵ هنرمند ایرانی و خارجی در سایت جشنواره به ثبت رسیده است که از میان آنها ۱۰۵ هنرمند از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده اند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر صبح امروز یکشنبه ۴ بهمن ماه با حضور مجتبی آقایی دبیر کل جشنواره، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی و محمدمهدی رحیمیان عضو شورای هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

آقایی در آغاز توضیحاتی کلی درباره روند برگزاری جشنواره امسال ارائه کرد و گفت: هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال با بهره مندی از ظرفیت توأمان هنرهای تجسمی برگزار می شود و برنامه ریزی های آن در فرصتی مناسب از تابستان سال قبل شروع شد.

وی افزود: جشنواره دوره قبل به دلیل محدودیت های زمانی امکان برگزاری به صورت رقابتی پیدا نکرد و این دوره به روش ترکیبی فراخوان آثار را ارائه کردیم.

آقایی درباره آمار آثار ارسالی به این دوره بیان کرد: در این دوره در بخش رقابتی ۹۲۳۰ اثر از ۴۹۱۵ هنرمند ایرانی و خارجی در سایت جشنواره به ثبت رسیده است که از میان آنها ۱۰۵ هنرمند از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده اند.

۱۰۵ هنرمند از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده اند

این عکاس همچنین با اشاره به اهمیت توجه به رزومه هنرمندان برای انتخاب آثارشان در این دوره اظهار کرد: نزدیک به ۱۰ هزار رزومه از هنرمندان در سایت جشنواره ثبت شده است.

دبیرکل هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بخش های مختلف جشنواره نیز گفت: این جشنواره جمعه ۹ بهمن ماه ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی و هنری صبا آغاز به کار می کند و تا ۱۷ اسفندماه نیز نمایش آثار ادامه دارد اما مراسم اختتامیه روز ۸ اسفندماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد که یکی از بخش های این دوره نیز بخش فیلم های هنرهای تجسمی است که در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران و سالن ایران موسسه صبا به نمایش درمی آید.

وی همچنین از نمایشگاه «آرتکس» به عنوان یکی دیگر از بخش های این دوره یاد کرد و افزود: نمایشگاه آرتکس شامل نمایشگاهی از توانمندی های حوزه هنرهای تجسمی کشور در بخش رسانه ها، نگارخانه های برتر، انتشارات، آموزشگاه های هنری و ... است که فعالیت این بخش ها موجب رونق بخشی به هنرهای تجسمی کشور می شود و زمان برگزاری آن از ۱۴ تا ۱۷ اسفندماه در موسسه صباست.

۱۰۵ هنرمند از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده اند

این هنرمند عکاس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدد هشت و تقدس آن در ایران اسلامی، از نامگذاری این دوره به نام مبارک امام رضا (ع) خبر داد و گفت: به یمن رسیدن جشنواره به عدد هشت، نمایشگاهی را با همکاری آستان قدس رضوی و موزه ملک به مناسبت نامگذاری این دوره به نام مبارک امام رضا (ع) در موزه هنرهای معاصر فلسطین خواهیم داشت.

دبیرکل هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بخش فیلم این جشنواره نیز توضیح داد: در بخش فیلم بیش از ۷۰ فیلم در زمینه هنرهای تجسمی به جشنواره ارسال شده است که باید از میان آنها داوران دست به انتخاب بزنند.

آقایی در ادامه سخنانش به رویکرد متفاوت این جشنواره در دوره هشتم اشاره و تصریح کرد: امسال این جشنواره با رویکرد هنر معاصر و ایجاد فضای تعاملی میان رشته های مختلف هنرهای تجسمی برگزار می شود، اگر چه امسال نگران گله مندی هنرمندان سنتی از این حرکت بودیم اما خوشبختانه با تشویق های آن ها مواجه شدیم که نشان می داد حرکت درستی را در پیش گرفته ایم.

۱۰۵ هنرمند از ۴۰ کشور نیز آثارشان را ارسال کرده اند

وی درباره بخش معرفی مفاخر و اهدای طوبای زرین هنرهای تجسمی هم اظهار کرد: این سنت حسنه‌ای است که از اولین دوره جشنواره آغاز شد و امسال نیز همزمان با اختتامیه این جشنواره نشان طوبای زرین هنرهای تجسمی به تعدادی از هنرمندان پیشکسوت که قطعاً بالای ۶۰ سال دارند، اهدا می شود.

آقایی همچنین ابراز امیدواری کرد که امسال سنگ بنای راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای تجسمی فجر گذاشته شود.

جمشید حقیقت شناس دبیر هنری هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نیز در آغاز سخنانش با اشاره به تغییر رویکرد جشنواره بیان کرد: امسال برخلاف هفت دوره قبل رویکرد جشنواره تغییر کرده است و سعی کردیم امسال حس کنجکاوی را در مخاطبان بوجود آوریم.

وی تأکید کرد: نمایشگاه امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر فقط برای متخصصان هنری برگزار نمی شود و سعی کردیم که توجه مردم را به دیدن آثار این جشنواره جلب کنیم.

این هنرمند نقاش با اشاره به حذف رشته های مختلف جشنواره و گردهمایی آنها در قالب یک نمایشگاه یادآور شد: یک اثر هنری می تواند ورای رشته های تجسمی، محلی برای دیدن باشد. نقاشی، مجسمه، خوشنویسی، تصویرگری، گرافیک، عکس ، نگارگری در کنار ویدئو و هنر جدید ارائه شده اند و اگر هنرمندی با گرایش تازه ای آثاری را ارائه کرده باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.

حقیقت‌شناس با بیان این که رویکرد امسال ما در انتخاب آثار اثرمحور است، اظهار کرد: نمایشگاه امسال ما اثرمحور است، نه هنرمند محور که این تفاوت اساسی این جشنواره با دوره های قبل است.

وی افزود: امسال یک رویکرد کیفی در انتخاب آثار داشتیم و کنجکاو شدیم ببینیم که امسال چه اتفاقی در زمینه هنرهای تجسمی افتاده است تا آن را منتقل کنیم که البته منکر مشکلات آن هم نیستیم.

دبیر هنری هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به حضور یک شورای هنری در این دوره بیان کرد: امسال تیم داوران ما شامل یک شورای هنری است که همه آثار را همین اعضای شورا انتخاب می کنند.

حقیقت شناس یکی از تفاوت های این دوره از جشنواره را توجه به رزومه هنرمندان ذکر کرد و افزود: امسال آثار هنری را با توجه به رزومه هنرمندان مورد بررسی قرار دادیم این در حالی است که قبلاً فقط آثار هنری به تنهایی بررسی و انتخاب می شد اما این دوره شورای هنری آثار را با توجه به پیشینه و رزومه هر هنرمند ارزیابی کرده اند.

وی تعداد آثار منتخب جشنواره را حدود ۲۰۰ اثر ذکر کرد و ادامه داد: متأسفانه از میان ۹ هزار اثر هنری ثبت شده در سایت حدود ۲۰۰ اثر به صورت تک اثر و یا پروژه انتخاب شده است که سعی شده است آثار منتخب ویژگی خاصی داشته باشند.

حقیقت شناس درباره بخش مدعو نیز بیان کرد: امسال بخش مدعو نداریم اما بخش دیگری را اضافه کرده ایم که خارج از مسابقه است و با عنوان «فجر و هنر ملی» برگزار می شود که شامل نمایش آثار خوشنویسی و نگارگری است و در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. این آثار با انتخاب دو انجمن خوشنویسان ایران و نگارگران همراه بوده است که به صورت همزمان با جشنواره گشایش خواهد یافت.

حقیقت شناس درباره بخش آثار هنرمندان خارجی هم اظهار کرد: امسال هنرمندانی از سراسر جهان شرکت کردند از جمله مکزیک، تونس، پاکستان، صربستان، ایتالیا، کوبا، قرقیزستان و ... است که البته ما تمایل داریم در دوره های آینده شاهد برگزاری هفته های فرهنگی این کشورها نیز باشیم و امسال دو کشور مکزیک و صربستان از این ایده استقبال کردند و شاهد برگزاری هفته های فرهنگی این دو کشور خواهیم بود.

این هنرمند نقاش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محدودیت های این جشنواره تصریح کرد: همچنان در جلب آثار هنری گران قیمت کشورهای مختلف دچار مشکل هستیم و فکر می کنم برای رسیدن به آن چه در ذهن خود برای این جشنواره در نظر داریم یک پروسه هفت ساله نیاز است تا جشنواره بتواند تبدیل به برند شود.

عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره هشتم هنرهای تجسمی نیز در سخنان کوتاهی به برگزاری همزمان این جشنواره در ۲۶ استان کشور اشاره کرد و گفت: امسال ۲۶ استان برای برگزاری همزمان جشنواره اعلام آمادگی کردند.

محمدمهدی رحیمیان عضو شورای هنری و نماینده گروه علمی همایش این جشنواره درباره این بخش توضیح داد: حدود ۵۰ مقاله از میان ۱۲۵ مقاله ارسال شده به این جشنواره پذیرفته شده است که این بخش در واقع پشتوانه فکری این رویداد است.

 ادامه این نشست به پرسش و پاسخ اهالی رسانه اختصاص داشت که آقایی درباره سوالی درباره تغییرات امسال جشنواره و سیاست هایی که هر ساله تغییر می کند، پاسخ داد: امسال ما فقط یک نمایشگاه داریم که ویژگی اصلی آنها جذب مخاطب است و این رویکردی است که به لحاظ کیفی تغییر کرده است و به لحاظ کمی هیچ چیزی در جشنواره تغییر نکرده است.

حقیقت شناس نیز در پاسخ به انتقادی درباره تغییر این سیاست ها که از آن با تعبیر شخم زدن جشنواره یاد شد، بیان کرد: شخم زدن کلمه درستی است چرا که باید در کشاورزی هم زمین ها را هر سال شخم زد که محصول خوبی به بار بیاورد و در زمینه فرهنگی هم نیاز به شخم زدن داریم که بتوان بهترین بهره وری را داشته باشیم. جشنواره هنرهای تجسمی نیز هفت دوره برگزار شد و هر دوره تعداد بازدیدکنندگانش کاهش می یافت، بنابراین ما می توانستیم همین روند را ادامه دهیم اما اکنون اگر این شخم زدن به بیشتر شدن مخاطبان نمایشگاه و کیفیت بهتر آثار کمک کند، پس اتفاق خوبی است.

حقیقت شناس درباره شیوه انتخاب آثار بر اساس رزومه هنرمندان نیز پاسخ داد: قضاوت درباره آثار هنرمندان نیاز به اطلاعات دارد همان طور که در همه جای دنیا به این شکل عمل می شود.

آقایی نیز در ادامه بر این نکته تأکید کرد که جشنواره های فجر در قامت یک پروژه ملی باید ظاهر شوند اما آیا با جشنواره هنرهای تجسمی فجر چنین برخوردی می شود؟

وی همچنین از این جشنواره به عنوان یک پشتوانه برای هنرمندان تجسمی یاد کرد و گفت: این جشنواره زمان مشخصی هر ساله برگزار می شود که هنرمندان می توانند در آن شرکت کنند، برخلاف دوسالانه ها که دستخوش تغییر و تحولات به لحاظ زمانی است.

محمدمهدی رحیمیان هم با بیان این که امسال برای جشنواره تم انتخاب نشده است، بیان کرد: ما امسال در شورای هنری تم انتخاب نکردیم تا پاسخگوی نیاز جامعه هنری ایران باشیم و بستری فراهم کردیم که استعدادهای مختلف خارج از کلیشه ها امکان به نمایش گذاشتن آثارشان را داشته باشند.

وی افزود: شورای هنری طلایه دار حرکت هنرهای تجسمی فجر بوده است که به سمت هنر جدید حرکت کند و در این زمینه هیچ توصیه و سفارشی از سوی مسئولان وجود نداشته است بلکه این تصمیم حاصل عقل جمعی شورای هنری بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *