ابلاغیه‌ای برای نظارت بیشتر بر پیامک‌های انبوه

15:00 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۰۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شرکت ارتباطات سیار(همراه اول) برای جلوگیری از سوء‌استفاده از پیامک‌های انبوه ابلاغیه‌ای صادر کرد.
به گزارش ، نایب رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی گفت: همه اپراتورها موظفند به عوامل خود برای اجرایی کردن دستورالعمل‌های کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کنند و در غیر این صورت خسارت‌های احتمالی و کلاهبرداری از مشترکان برعهده اپراتورهای تلفن همراه است.
 
سبحانی فر با اشاره به آشفته بازار پیامک‌های انبوه افزود: کلاهبرداری‌هایی که اخیرا از طریق پیامک‌های انبوه صورت گرفته است، امنیت پولی و فکری مردم را به خطر می‌اندازد و هم اکنون در عرصه پیامک انبوه با نوعی شرایط باری به هرجهت روبرو هستیم.
 
وی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های کمیسیون تنظیم مقررات، مسئولیت پیامک های انبوه برعهده اپراتورهای تلفن همراه است و این اپراتورها باید بر کارگزاران خود نظارت داشته باشند و اقدامات بدون مجوز و بدون مبنای این کارگزاران رفع کننده مسئولیت اپراتورها نیست.
 
سبحانی فر درباره نقش مجلس در این زمینه نیز تاکید کرد: موضوع پیامک‌های انبوه اخیرا در کارگروه مصادیق مجرمانه نیز مطرح شد و با توجه به اختیاراتی که کمیسیون تنظیم مقررات دارد ما با خلاء قانونی روبرو نیستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در اوایل دی گذشته درباره حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما در مجلس نیز گفته بود: موضوع پیامک‌های انبوه شامل پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های ارزش افزوده که روی شبکه‌های مختلف موبایل برای مردم ارسال می‌شود نیازمند شفاف‌سازی است.

پیامک‌های انبوه به سرویسی گفته می‌شود که معمولا برای اطلاع رسانی سراسری استفاده می شوند و کاربرد آن ها را بیشتر می توان در تبلیغات و البته اطلاع رسانی بانک‌ها مشاهده کرد. یکی دیگر از موارد گسترده استفاده از پیامک‌های تبلیغاتی را می‌توان در مسابقات پیامکی که اپراتورها برگزار می‌کنند مشاهده کرد.

پیامک‌های تبلیغاتی با استفاده از سرشماره‌های خاص ارسال می‌شوند و تنها با چند کلیک ساده می‌توان یک پیامک را به میلیون‌ها انسان در سراسر کشور ارسال کرد. سادگی استفاده و در دسترس بودن از جمله مهمترین مزایای سامانه پیامک انبوه است و افراد بسیاری می‌توانند از طریق آن کسب و کار خود را تبلیغ کرده و مشتری‌های جدید جذب کنند، ولی همین سادگی می تواند راهی باشد برای افراد سودجو که قصد کلاهبرداری به نام تبلیغات یا برنده شدن در مسابقات را دارند.
 
به عنوان نمونه در حادثه فوت هادی نوروزی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس، یکی از شرکت‌های ارسال کننده پیامک انبوه با سو، استفاده از این خبر ، میلیون ها پیامک به مخاطبان خود فرستاد.
 
اما مشکل زمانی بیشتر دردسر آفرین می شود که برخی دارندگان سیم کارت های عادی و در برخی مواقع شرکت‌های ارسال کننده پیامک انبوه با ارسال پیامک هایی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه از برنده شدن آنها در قرعه کشی خبر می دهند و یا با ارائه شماره حسابی خاص، خواستار کمک آنها به امری خیر یا حرکتی اجتماعی می‌شوند.

فرنقی زاد رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن هشدار درباره پیامک هایی با مضمون کلاهبرداری در این زمینه می گوید: پیامک های زیادی با مضمون برنده شدن در قرعه کشی برای مشترکان ارسال می شود که این پیامک ها با سازمان ها، وزارتخانه ها و شرکت های زیرمجموعه هیچ ارتباطی ندارد.

وی تاکید دارد: در حقیقت هیچ گاه نتایج قرعه کشی یا مسابقات از طریق پیامک ارسال نمی شود و مردم باید نسبت به این موضوع مطلع باشند و احتیاط کنند.
 
این درحالی است که بر اساس بند یک جلسه 133 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات کلیه اپراتورها موظفند برای ارایه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع رسانی، خبری، تبلیغات، بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارایه خدمات، پس از تایید کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت و با تایید سازمان شروع به ارایه خدمات کنند.
 
اما به نظر می‌رسد، در سایه نظارت ضعیف بر حوزه پیامک‌های انبوه اتفاقاتی صورت می‌گیرد که تنها موجب متضرر شدن مشترکان تلفن همراه می‌شودْ شاید ابلاغیه دیر هنگام شرکت ارتباطات سیار ( همراه اول )، اقدامی باشد که نه این اپراتور ، بلکه همه اپراتورهای تلفن همراه باید خیلی زودتر از اینها و برای جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان خود صورت می‌دادند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *