ویروسی که در اوگاندا شناسایی شد

14:00 - 02 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۵۰۷۱
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
ویروس زیکا از طریق گزش پشه ناقل این بیماری به انسان منتقل می شود و در بدن مشکلات خاصی ایجاد می کند.
آشنایی با ویروس به گزارش گروه فضای مجازی ، ویروس زیکا در سال ۱۹۴۷ در جنگل زیکا (Zika) در اوگاندا شناسایی شد، مانند ویروس دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری گرمسیری منتقل‌ شونده به‌وسیله پشه ایجاد می شود.
پشه انتقال دهنده این بیماری گونه "Aedes" و "albopictus" است که پشه آسیایی ببر و  آئدس اجیپتی نام دارند.

تغذیه پشه‌ها از خون بیماران ویروس را به آنان منتقل می‌کنند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند. گزش افراد سالم به‌وسیله پشه ناقل ویروس بیماری را به آنان منتقل می‌کند.

تاریخچه ویروس
در حالی که اکثر موارد ویروس زیکا در مناطق گرمسیری مانند برزیل، کلمبیا، پاراگوئه، سورینام، ونزوئلا و گویان فرانسه رخ داده است، احتمال عفونت پشه در آب و هوای گرمسیری مانند برخی از شهرستانها، مانند هوستون و نیواورلئان در آمریکا هم وجود دارد.  انتشار این ویروس تا سال 2007 به آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت. این ویروس در سال 2007 در میکرونزی از جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرد. این ویروس تا سال 2014 فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع یافته بود. این ویروس در آن سال به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. ویروس زیکا تا ماه مه 2015 به برزیل راه یافت. در برزیل در سال گذشته بیش از 84000 مورد ابتلا به این ویروس ثبت شد.

تاکنون 9 کشور در آمریکای مرکزی و جنوبی موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند. پورتوریکو در 31 دسامبر 2015 گزارش کرد که نخستین مورد ابتلای محلی به این ویروس در این کشور رخ داده است. در ژانویه 2016 در ایالت هاوایی آمریکا تولد نوزادی دچار میکروسفالی که از لحاظ ویروس زیکا مثبت بود گزارش شد.
علائم بیماری
علائم و نشانه های ویروس زیکا مبهم است و می تواند تا یک هفته طول بکشد. تشخیص این ویروس معمولا با آزمایش خون تایید می شود.فقط 20 درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند.
علائم و نشانه های ویروس زیکاعبارتند از:
تب
راش
درد مفاصل
ورم ملتحمه (چشم قرمز)
درد عضلانی
سردرد
درد پشت چشم
استفراغ 
درمان
در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است.
افزایش مصرف مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن، درمان درد و تب با داروهای تسکین مثل استامینوفن یا پاراستامول از جمله راهکارهای درمانی برای مقابل با ویروس زیکا است.
توصیه CDC، استفاده از آسپرین یا داروهای دیگر غیر استروئیدی ضد التهابی است.
شیوع ویروس
در شیوع ویروس زیکا در سال 2015 در برزیل این احتمال مطرح شد که این ویروس اثراتی زیان‌بار بر زنان باردار داشته باشد.

در طول سال 2015، هزاران نوزاد - 10 برابر میزان معمول سالانه- با میکروسفالی به دنیا آمدند، عارضه‌ای که در آن مغز به‌طور غیرطبیعی کوچک است. این نقصان هنگام تولد اغلب پس‌ازآن رخ داده بود که مادران در ابتدای بارداری علائم شبیه ابتلا به ویروس زیکا را نشان داده بودند.

گرچه هنوز به‌طور قطعی نمی‌تواند دراین‌ باره سخن گفت، به نظر می‌رسد رابطه‌ای میان ابتلا مادران در ابتدای دوره بارداری به ویروس زیکا و تولد نوزادانشان با میکروسفالی وجود داشته باشد.

انتشار گسترده‌تر ویروس زیکا ممکن است به تغییرات اقلیمی مربوط باشد که باعث گسترش زیستگاه پشه‌های ناقل آن شده‌اند.

تغییرات اقلیمی و گرم‌تر شدن آب‌وهوا باعث می‌شود که پشه‌ها بتوانند منطقه گسترده‌تری را پوشش دهند و درنتیجه بیماری می‌تواند بیشتر به‌سوی شمال به درون مناطقی که به‌طور عادی نمی‌رسید، گسترش پیدا کند.

جلوگیری از ویروس زیکا
از آنجا که در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر این بیماری وجود ندارد، جلوگیری از نیش پشه به جلوگیری از انتقال ویروس کمک می کند.

استفاده از مواد دافع حشرات، پوشیدن لباس آستین بلند و شلوارهای بلند راه حل جلوگیری از انتقال بیماری است.

در برخی موارد، پشه بند و استفاده از برخی محصولات که حاوی روغن اکالیپتوس لیمو و شبه متان دیول هستند هم چاره کار است.

خبرگزاری ایمنا

/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: لیمو ویروس کمک متان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *