"پاکستان" به خواست عربستان برای حل تنش "تهران - ریاض" به ایران سفر کرد

13:12 - 01 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۴۱۷۰
دولت پاکستان به اراده خود برای رایزنی با ایران و عربستان جهت حل تنش اخیر تهران- ریاض اقدام نکرد بلکه "اسلام آباد" این رایزنی را به درخواست عربستان سعودی انجام داد.
به گزارش سرویس بین الملل  به نقل از "روزنامه پاکستان"، "شازیب خانزاده" روزنامه نگار پاکستان با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه خبری «جیو نیوز»  پاکستان اعلام کرد که زمانی که «عادل الجبیر» و «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و وزیر خارجه عربستان سعودی به پاکستان سفر کردند گمان می رفت که هدف از سفر آنان افزایش روابط نظامی-دفاعی با پاکستان است در حالی که این سفر به منظور پادر میانی بین ریاض و تهران برای حل تنش اخیر ایران- عربستان صورت گرفته بود.
 
وی تصریح کرد: چرا که عربستان سعودی نگران این بود که اگر درگیری و تنش با ایران شدت پیدا کند آمریکا مانند گذشته از عربستان حمایت نخواهد کرد و همراه این کشور نخواهد بود.
 
وی افزود: عربستان و آمریکا در گذشته در سطوح تجاری و سیاسی در میادین جنگ شانه به شانه هم بودند اما در شرایط فعلی عربستان نگران این است که در صورت شدت گرفتن تنش ایران- عربستان این دست معاملات ریاض با واشنگتن به مانند گذشته تداوم نداشته باشد.
 
پیشرفت برنامه هسته ای ایران و اعلام لغو تحریم های این کشور توسط آمریکا و به دنبال آن گرمی روابط ایران با کشورهای غربی و آمریکا، عربستان را به ابن فکر فرو برد که وضعیت و روابط منطقه ای به گونه ای دیگر در حال تغییر است.
 
وی در ادامه بیان داشت: نگرانی عربستان از این موضوع زمانی بیشتر شد که ایران در تاریخ ۱۴ ژانویه و چند روز قبل از اعلام لغو تحریم ها علیه این کشور ۱۰ تفنگدار آمریکایی که وارد حریم آبی این کشور شده بودند را آزاد کرد و در جواب این اقدام ایران، وزیر خارجه آمریکا اظهار تشکر خود را از این کشور بابت همکاری در این موضوع و آزادی سریع این تفنگداران بیان داشت و بین دو طرف مکالمات مثبتی رد و بدل شد.
 
 وی افزود: عربستان سعودی انتظار نداشت که اعدام «شیخ النمر» چنین عکس العمل شدیدی را در پی داشته باشد و با وجود اینکه در اعتراض به این اقدام عربستان، به سفارت خانه این کشور در تهران تعرض شد، باز هم تبادل مکالمات مثبت بین ایران و آمریکا صورت گرفت ازیک سو خشم و از دیگر سو نگرانی ریاض را بیش از بیش کرد.
 
وی تصریح کرد: در واقع ریاض نگران این است که اگر تنش با ایران ادامه پیدا کند و شدت بگیرد آمریکا دیگر از عربستان حمایت نکند و این کشور در سطوح خارجی و در مجامع بین المللی تنها بماند و درنتیجه این موضع سبب دامن زدن به کشمش های داخلی این کشور گردد و صدمات جبران ناپذیری را در روابط این کشور با همسایگانش به بار آورد. به خاطر همین ریاض ار پاکستان درخواست کرد که برای حل این موضوع  به ایران سفر و بین دو کشور رایزنی کند.
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *