چشم‌انداز اقتصاد متوازن

8:09 - 29 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۶۲۰
دانشجویان ایران حدود 5 میلیون نفرند و تعداد آنها از تعداد جمعیت مجموع کشورهای کویت، قطر و بحرین و امارات بیشتر است. متخصصین و تحصلیکردگان ما نیز بیش از این رقم هستند.
چشم‌انداز اقتصاد متوازنبه گزارش ، ایران از نظر پهنه جغرافیایی از مجموع وسعت کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بزرگتر و وسیع‌تر است.

موقعیت جغرافیایی، معادن غنی، منابع نفت و گاز، تنوع آب و هوایی، موقعیت استراتژیک و ترانزیت با نظامی اسلامی با اتکاء به توانایی‌های خود به خصوص نیروی انسانی تقریباً 80 میلیون نفری، می‌تواند زمینه پیشرفت جهشی در تمام ابعاد را محقق کند.

 دانشجویان ایران حدود 5 میلیون نفرند و تعداد آنها از تعداد جمعیت مجموع کشورهای کویت، قطر و بحرین و امارات بیشتر است. متخصصین و تحصلیکردگان ما نیز بیش از این رقم هستند.

اصلاح فرهنگ کار و تلاش از یک سو و تقید به فرهنگ قناعت در مصرف و نیز پرهیز از خرید کالاهای مصرفی خارجی از سوی دیگر، می‌تواند نقش به سزایی در پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

رعایت انضباط اقتصادی در کنار اصلاح سبک زندگی اقتصادی- فرهنگی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی عواملی هستند که با التزام به آنها می‌توانیم رکورد پیشرفت در جهان را پشت سر بگذاریم؛ کما اینکه در رشد علمی توانستیم رکورددار رشد جهانی شویم و رشدی 13 برابر متوسط جهانی را محقق سازیم.

در چنین شرایطی اما، برخی‌ افراد و جریانات تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای بیگانه توانایی‌‌ها و امکانات داخلی را نه تنها باور نمی‌کنند بلکه آن را انکار کرده و و دچار عارضه خود کم‌بینی شده‌اند.

 آنان بر این باورند که ایران برای پیشرفت، نیازمند کمک قدرت‌های بزرگ است، غافل از اینکه این قدرت‌ها در وضعیت وخیمی به سر می‌برند، با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و مذبوحانه تلاش می‌کنند اقتصاد رو به افول خود را با التجاء به هر مستمسکی نجات دهند.

آمریکا، فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا نمونه‌هایی از کشورهایی هستند که با معضلات اقتصادی دست به گریبان و نیازمند نجات اقتصاد خویش از وضعیت موجودند. به عنوان مثال، اداره آمار اروپا در جدیدترین گزارش خود از تداوم رکود اقتصادی در کشورهای عضو منطقه یورو خبر داده است.

همچنین تولید ناخالص ملی در 17عضو منطقه یورو بین ژانویه تا مارس حدود 2 درصد نسبت به سه ماهه قبل از آن کاهش داشته است.

 روز گذشته نیز فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه وضعیت فوق‌العاده اقتصادی در این کشور اعلام کرد و خواستار بازتعریف الگوی اقتصادی و اجتماعی این کشور گردید.

ابهت پوشالی دشمن متاسفانه قدرت تحلیل صحیح و درست را از برخی جریانات و افراد سلب کرده و تصور می‌کنند در صورت همسویی با استکبار می‌توانند از کمک و حمایت آنان برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بهره‌مند شوند.

حال آنکه واقعیت این است که آنها نیازمند واقعی رابطه با ایران برای جبران بخشی از مشکلات خود می‌باشند. به عبارت دیگر، آنان به خدا و رهنمودهایش در قرآن ایمان نداشته و چشم امید به کدخدا بسته‌اند.

 این در حالی است که کشورها و شرکت‌های غربی حتی در روابط اقتصادی با ایران به هیچ وجه به دنبال کمک یا مشارکت در بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان نیستند بلکه به ایران به عنوان بازار کالاهای مصرفی خود می‌اندیشند تا از این رهگذر، سرمایه‌های ما را در جهت خدمت به رفع مشکلات خویش و حل مشکل اشتغال اتباع خود به کار گیرند.

باید مراقب باشیم و نقشه راه دشمن را با فراست بشناسیم اما این امر، به معنی بستن راه مشارکت و روابط اقتصادی با کشورهای جهان نیست. ضروری است منافع درازمدت کشور در مراودات تجاری با کشورهای غربی مد نظر قرار گرفته و از افتادن در دام آنان برحذر باشیم و بدانیم که ضربه زدن به اقتصاد و بهره‌مندی از منابع کشور از اهداف پنهان شرکت‌های بزرگ خارجی وابسته به نظام سلطه است.

 آنها حاضرند برای نیل به این هدف هر فسادی را مرتکب شوند و برخی قرادادهای مشکوک، نمونه روشنی از این نفوذ و توطئه آنان است. برخلاف برخی تحلیل‌های نادرست، اقتصاد مقاومتی و نگاه به توانایی‌های درونی به معنای قطع رابطه با جهان نیست بلکه برقراری تعامل سازنده با کشورهای جهان از اولویت‌های جمهوری اسلامی است و در این سیاست مترقی، ضمن افزایش تولید داخلی از امکانات دنیا استفاده می‌شود.

نقشه‌ای که رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد کشور ترسیم نموده‌اند مختص دوران تحریم نیست و راهی جز ادامه این مسیر در دوران پسابرجام وجود ندارد. برخی نگاه به درون را متضمن ریاضت و سختی می‌دانند اما باید گفت که بر خلاف این تحلیل‌ها، نه تنها فشاری به مردم وارد نمی‌شود بلکه زمینه رفاه عمومی فراهم شده و شیوه مصرف صحیح در جامعه رواج می‌یابد.


اقتصاد کشور با وابستگی به نفت سالهاست که در درون یک دایره قدم زده و هرگز این فرصت به صنایع مختلف و واحدهای تولیدی داده نشده تا ظرفیت‌های خود را نشان دهند.

افزایش تولید، توجه به کیفیت کالاها، حمایت از سرمایه گذاران، ایجاد بستری مناسب برای تولیدکنندگان و مهمتر از همه اعمال سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی از جمله عوامل تحقق رشد و بالندگی اقتصادی کشورند.

معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که دست خود را به سوی بیگانگان دراز نکنیم و تنها به پتانسیل‌های خود اکتفا نماییم چرا که در صورت اتکاء به بیگانگان روز به روز بر حجم و گستردگی مشکلات کشور افزوده خواهد شد.

نکته اینجاست که چنانچه به وظایف خود در زمینه نگاه به ظرفیت‌های درونی و قطع امید از خارج بی‌توجه باشیم بسیاری از داشته‌های خود را از دست خواهیم داد. پیام اقتصاد مقاومتی نگاه به درون است و تاریخ گواه است که ما تنها با اتکاء به داشته‌های خود می‌توانیم پیروز باشیم.

در پایان باید تصریح کرد که رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب در این‌باره می‌تواند چشم‌اندازی منطقی و صحیح بین رشد متوازن اقتصاد داخلی و توجه به بازارهای خارجی به عنوان اهرمی در جهت افزایش توان بنیه اقتصادی کشور به دست دهد: «ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید داخلی است. تولید داخلی اگر بخواهد رونق پیدا بکند یقیناً باید، هم به آن کمک تزریق بشود، هم از چیزهایی که مانع رشد آن است جلوگیری بشود، هم برای محصولات، بازار به وجود بیاید، هم واردات محصولات مشابه به یک نحوی کنترل بشود اقتصاد ما درون زا و برون گرا است؛ ما از درون باید رشد کنیم و بجوشیم و افزایش پیدا کنیم، امّا بایستی نگاه به بیرون داشته باشیم؛ بازارهای جهانی متعلّق به ما است، باید بتوانیم با همّت خود و با ابتکار خود، در این بازارها حضور پیدا کنیم.»

/انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *