رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محققان ایرانی موفق به استفاده از عصاره گیاهان در سنتز نانوذرات شدند

12:32 - 28 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۳۳۴
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
محققان دانشگاه قم با همکاری پژوهشگر دانشگاه سوران عراق، با بررسی امکان استفاده از عصاره گیاهی برای سنتز نانوذرات پرکاربرد دی اکسید تیتانیوم، موفق به تولید نانوذرات با سرعت و بازده بالاتر و آلودگی زیست محیطی کمتر شدند.
به گزارش ، دکتر محمود نصرالله زاده از محققان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: امروزه حفظ محیط زیست یکی از دغدغه های عمده دانشمندان علوم مختلف است؛ در این بین، به دلیل تأثیر مستقیم صنایع شیمیایی بر محیط زیست، تلاش شیمیدانان بر ارائه روش هایی برای سنتز مواد متمرکز شده است که آلودگی شیمیایی کمتر و سازگاری زیست محیطی بیشتری داشته باشند.

به گفته وی، با توجه به اهمیت این امر، هدف از انجام این طرح تهیه ساده، ارزان و سریع نانوذرات دی اکسید تیتانیوم پایدار با راندمان بالا در حضور عصاره ریشه گیاه فرفیون اصفهانی است که در مناطق غربی و مرکزی ایران به وفور یافت می شود.

نصرالله زاده بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون استفاده از نانوذرات فلزی و اکسید های آنها در شاخه های مختلف علوم، تحقیقات زیادی در زمینه سنتز و پایدارکردن این نانوذرات صورت گرفته است و روش های متفاوتی مانند روش های رادیویی، تجزیه شیمیایی و تجزیه گرمایی برای سنتز نانوذرات فلزی و اکسید های آنها وجود دارد که بسیاری از آنها زمان بر و پرهزینه هستند.

وی افزود: این درحالی است که روش سنتز نانوذرات استفاده شده در این طرح، در مقایسه با سایر روش ها منجر به تولید نانوذرات با سرعتی بالاتر، بازدهی بیشتر و ابعاد کوچک تر شده است؛ بر همین اساس، کاربرد این روش در راستای گسترش استفاده از عصاره گیاهان و میوه ها به عنوان عوامل کاهنده و پایدارکننده طبیعی بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

نصرالله زاده گفت: در صورت تکمیل فاز مطالعاتی و دستیابی به تولید انبوه، از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم می توان در حوزه های مختلفی از جمله پزشکی و داروسازی و علم مواد استفاده کرد؛ این نانوذرات همچنین به دلیل برخورداری از پایداری مناسب، غیرسمی بودن و فعالیت فوتوکاتالیستی جالب خود در تجزیه مواد آلی و تصفیه آب و پساب نیز کاربرد دارند.

به گفته وی، روش بکاررفته در این تحقیق برخلاف روش های شیمیایی، بر طبق استانداردهای جهانی شیمی سبز است، در واقع در این روش از حلال ها و واکنشگرهای سمی مانند عوامل کاهنده و پایدارکننده شیمیایی استفاده نشده و حذف محصولات جانبی در تولید نانوذرات و قابلیت ساده در تغییر مقیاس تولید از آزمایشگاهی به صنعتی، از دیگر مزایای این روش است.

وی گفت: یکی از مشکلات روش های قبلی، عدم پایداری نانوذرات سنتزی است، اما بررسی پایداری نانوذرات سنتزی در این طرح نشان داده است که حتی بعد از دو ماه هیچگونه تغییری در ساختار این نانوذرات رخ نمی دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه Ceramics International منتشر شده است.



/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *