دادستانی در حوزه زندان‌ها کم کاری نداشته است/ ضرورت محدود شدن بازداشت موقت

15:15 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۹۵۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جعفری دولت آبادی گفت: در حوزه مسائل زندان کم نگذاشته‌ایم، بازداشت‌های موقت باید محدود شود و نظارت بیشتری روی آن صورت گیرد.
دادستانی در حوزه زندان‌ها کم کاری نداشته است/ ضرورت محدود شدن بازداشت موقتبه گزارش ، «عباس جعفری دولت آبادی» بعدازظهر امروز (یکشنبه 27 دی ماه) در نشست مشترک دادستانی با رئیس و معاونان سازمان زندان‌ها با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دادستانی پیرامون مباحث زندان گفت: یکی از وظایف جدی دادستان پیرامون مباحث زندان‌ها بحث نظارت بر زندان و زندانیان است این نظارت آثار بسیار زیادی برای مردم، متهمان و افرادی که به نوعی تحت تاثیر مسئله زندان هستند، دارد.

وی با بیان زندان‌ها تحت نظارت دادستانی تهران هستند، گفت: از همان روزهای ابتدایی فعالیت در دادستانی تهران، پیگیری مسائل مرتبط با زندان‌ها به عنوان یکی از دغدغه های جدی دادستانی لحاظ شد و به دلیل اهمیت این موضوع برای عموم مردم کارهای متنوعی توسط دادستانی انجام شده است.

دادستان تهران برگزاری جلسات متعدد در دادستانی را یکی از اقدامات انجام شده دانست و افزود: در طول این چند سال جلسات متعددی با معاونین خود پیرامون مسائل زندان‌ها داشتم و کمتر جلسه‌ای بوده است که موضوعات مرتبط با زندان‎ها در آن مطرح نشود، علاوه بر این اقدام، اقدامات یکی از معاونت های دادستانی که به اجرای احکام اختصاص دارد فعالیت موثر دیگری محسوب می‌شود.

دولت آبادی به یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط دادستانی پیرامون مباحث زندان‌ها اشاره و تصریح کرد: تشکیل دوایر نظارت بر زندانها نیز یکی دیگر از اقدامات مثبت دادستانی محسوب می شود که پس از تشکیل این معاونت نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد و امروز تمام کسانی که در زندانها با عنوان قاضی مشغول به کار و ناظر در زندان‌ها هستند، وضعیت را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: بحث محکومان قصاص و مواد مخدر نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط دادستانی است؛ چراکه مدتی احساس می شد دادستان از نظارت های نزدیک به این محکومان محروم است به همین منظور ابلاغ هایی در خصوص نظارت بر محکومان به قصاص در زندانها صادر شد و یکی از معاونین برای قصاص و یکی از قضات با تجربه برای نظارت بر محکومان مواد مخدر اختصاص یافت و جلسات متعددی پیرامون بررسی وضعیت پرونده های محکومان مواد مخدر و قصاص برگزار شد.

دادستان تهران به تشکیل زندان زنان و اطفال اشاره و تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند انجام شده توسط دادستانی تشکیل زندان زنان در شهر ری و زندان اطفال در غرب تهران بود که باعث شد قاضی جداگانه نیز برای این امور اختصاص یابد که در راستای حفظ ارزش زن بوده است.

دولت آبادی افزود: از جمله کارهای دیگر در رابطه با زندان برگزاری جلسات متعدد و مستقیم با قضات و سرپرستان دوایر نظارت بوده است که در آن یکسان سازی شیوه کار، ملاقات ها و اعطای مرخصی ها و همچنین بحث و بررسی پیرامون دستورالعمل قوه قضائیه در جهت کاهش جمعیت کیفری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دادستانی تهران در خصوص حوزه زندان کم نگذاشته است، گفت: در جلسات متعددی دستور العمل کاهش جمعیت کیفری که قوه قضائیه آن را بررسی می کند مطرح شد و با توجه به اقدامات انجام شده توسط دادستانی می توان نتیجه گرفت که این نهاد قضایی هیچ کم کاری در حوزه زندان نداشته است.

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات موجود پیرامون زندانها نیز گفت: یکی از دلایل مربوط به رویه هایی است در دادسراها مطرح است که علاوه بر تهران در کل کشور نیز مشهود است و این اشکال وجود دارد که برای رویه ها و موارد مشابه رویه های متفاوتی اعمال می شود.

دولت آبادی با انتقاد از برخی قوانین در حوزه مسائل مرتبط با زندانها گفت: برخی از قوانین جدید کیفری منجر به منسوخ شدن قوانین سابق شده است و باعث شده تا اختلاف نظر و برداشتهای متفاوتی بین قضات به وجود بیاید.

وی در خصوص احکام صادر شده نیز گفت: ریشه یکی دیگر از مشکلات زندانها در قرارهای صادر شده، است به همین منظور در این حوزه بازداشتهای موقت باید محدود شده و نظارت ها افزایش یابند.

دادستان تهران با تاکید بر ضرورت افزایش تعامل بین سازمان زندانها و مراجع قضایی تصریح کرد: بخشی از مشکلات زندانها به نحوه تعامل بین سازمان زندانها و مراجع قضایی بر می گردد و این مسئله در جلسات متعددی که در دادستانی برگزار شد مطرح و برافرایش این تعاملات تاکید شد.

دولت آبادی به موضوع اصل کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک سیاست مهم قوه قضائیه در دوره های اخیر اشاره و تصریح کرد: این مسئله به کم شدن مجازاتها و به معنای آزادی بی قید و شرط زندانیان نباید تفسیر شود مجرمین و کلاهبرداران حرفه ای، سارقان و قاتلان از جمله افرادی هستند که مردم با زندانی شدن آنها احساس امنیت دارند و اقدامات دادستانی و قضات باید در این چارچوب باشد.

وی به بحث تعیین و تکلیف وضعیت آزادی زندانیان اشاره و تصریح کرد: با توجه به ماده جدید قانون در خصوص تعیین و تکلیف زندانیانی که هم از حیث مرجع تعقیب یعنی دادسرا و هم مرجع حکم دهنده یعنی دادگاه وضعیت مشخصی دارند، مرز دو سال طبق قانون برای تعیین تکلیف بازداشتی ها مطرح شده است.

دادستان تهران افزود: این وضعیت برای مجرمان اقتصادی که مدت زمانی بازداشت دو ساله آنها به اتمام رسیده است قابل تامل باشد با این حال روح قانون به عدم بلاتکلیفی زندانیان تاکید کرده است.

دولت آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آمار زندانیان اشاره کرد و افزود: به لحاظ ساختاری هنوز نتوانسته ایم آمار خودمان را در حوزه محکومین به روز کنیم البته در دادستانی تهران در شعب محکومین ویژه این اقدام انجام شده است و کمک قابل توجهی به واقعی کردن آمارها داشته است با این حال ارتباط با سازمان زندانها از طریق سامانه های آماری موجود در قوه قضائیه به عنوان حلقه مفقوده می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

وی ادامه داد: دادستانی در حوزه نظارت با هیچ کس تعارف ندارد و داشتن دغدغه در این خصوص از وظایف دادستان است. 

دادستان تهران ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در بسیاری از زمینه ها الگو است در خصوص زندانبانی و اداره زندان نیز در منطقه الگو باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *