سران کشورهای عربی همچنان تنباکوی قلیان خود را غنی کنند

12:15 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۸۰۵
دسته بندی: سیاست
نوبت اجرای تعهدات آمریکا و اروپا در توافق هسته ای که رسید، برخی سران کشورهای مرتجع عربی منطقه که بارها در مسیر مذاکرات کارشکنی کردند، شکست خورده و خشمگین از سرانجام برجام باز هم نسبت به این توافق موضع گیری کردند.
به گزارش گروه سیاسی ، پس از بیش از 2 سال مذاکرات فشرده بر سر موضوع هسته ای ایران در دولت جدید که البته تلاش های دولت های پیشین را هم نباید نادیده گرفت،، توافق میان ایران و 1+5 انجام شد و پس از آن دولت اجرای تعهدات خود را آغاز کرد به گونه ای که باعث شد گزارش آژانس به اجرای تعهدات ایران مثبت باشد. اجرای سریع تعهدات از سوی ایران که از سوی رسانه ها و مسئولین غربی هم جالب توجه بود، با استقبال اعضای گروه 1+5 همراه گشت.

مسیر مذاکرات از سوی برخی سران کشورها از جمله رژیم سعودی و البته از همه بیشتر رژیم اسرائیل سنگلاخی شد تا راه هموار رسیدن به توافق با ایجاد موانع بسته شود. جمهوری اسلامی ایران که در جریان مذاکرات هسته ای ثابت کرده بود فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز است و دروغ و اتهام آمریکا و اسرائیل را به بهانه تولید سلاح هسته ای ثابت کرد، در قبال لغو و رفع تحریم های غیر قانونی و ظالمانه امتیازاتی را هم به طرف مقابل داد.

اکنون که برجام با آغاز اجرای تعهدات غرب وارد مرحله دیگری شده است، اگر بتوان از فرصت و فضای ایجاد شده پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها بهترین استفاده را برد، توطئه کاهش شدید قیمت نفت که از سوی آل سعود علیه ایران طراحی و پیاده شده است، خنثی خواهد شد و متضرر اصلی این اقدام سران سعودی خواهند بود.

آنها که خود میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات نظامی هزینه می کنند و پول نفت خود را به جیب تولید کنندگان آمریکایی و اروپایی سلاح می ریزند، تا پیش از این نگران ایران هسته ای بودند که مبادا بمب اتم بسازد، اکنون نگران ایران پس از توافق هستند که پول های بلوکه شده خود را قرار است پس بگیرد و به وضعیت اقتصادی خود سر و سامان بدهد.

اسرائیل و عربستان از این که مذاکرات هسته ای به توافق رسید و اکنون مرحله اجرایی خود را طی می  کند بسیار ناخشنود و عصبانی هستند چرا که این امر باعث شده است، توطئه ایران هراسی اندکی کاسته شود.  

وزیر خارجه سعودی در واکنش به مذاکرات دیپلمات‌ها در وین برای نهایی کردن اجرای توافق هسته‌ای، درباره پایان تحریم‌های ایران هشدار داده است. علیرفم این هشدارها گزارش آمانو خوانده شد و تحریم ها هم لغو گردید.

عادل الجبير شنبه ۲۶ دی گفت که آزاد شدن ميلياردها دلار ثروت مسدود شده ايران بايد برای هر کسی نگران کننده باشد.

او گفت: «کشورش حق دارد به گونه‌ای شدیدتر در بخش‌هایی از خاورمیانه مداخله کند.»الجبیر اجرای برجام و آزاد شدن پول های ایران را مجوزی برای مداخله شدیدتر خود در غرب آسیا می داند.

سران سعودی هیچگاه نتوانستند پیشرفت های بزرگ علمی و صنعتی و حتی دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را ببینند به همین خاطر علاوه بر این که روابط خوبی را با ایران برقرار نکردند، دشمنی های خود را در جریان مذاکرات هسته ای چاشنی ایجاد تنش های شدیدتر با ایران نمودند.

یک نويسنده عرب چندی پیش در مقاله ای کشورهای عربی را به خاطر حسادت به ایران سرزنش کرده بود. او نوشته بود؛«ايران اورانيوم غني سازي مي کند و ما تنباکوي قليان.»

فیصل قاسم در 24 فروردین 1393 در روزنامه القدس العربی از سران عربی منطقه می پرسد؛«چرا به جای سرزنش کردن ایران و بسیج کردن ارتش های عربی برضد این کشور چرا طرح های عربی خاصی را تدوین نمی کنید تا براساس آن ها با ایران، ترکیه و دیگر قدرت های رو به رشد مقابله کنید؟ ایران اورانیوم غنی سازی می کند و ما کشورهای عربی تنباکوی قلیان غنی سازی می کنیم.»

علیرغم محدودیت هایی که به خاطر توافق در فعالیت های هسته ای ایران به وجود آمده است اما فعالیت غنی سازی ایران پابرجاست و تحقیقات علمی و پیشرفت های علوم هسته ای کشورمان هم برقرار خواهد بود.

نکته ای که این نویسنده عربی به آن اشاره کرده در همینجاست که بگوید، جمهوری اسلامی ایران در میان همه دشمنی ها، توطئه ها و دسیسه هایی که حتی از سوی کشورهای عربی مسلمان منطقه شکل گرفت توانست به فناوری هسته ای دست یابد و پیشرفت های بزرگ علمی را سپری کند اما سران کشورهای عربی به جای این که یک رقابت سالم و به دور از دشمنی داشته باشند، حسادت کردند و این حسادت تبدیل به یک عقده سنگین شد.

به تعبیر این نویسنده عرب، سران کشورهای عربی به جای این که تن به کار و تلاش بدهند پول های نفت را با عیاشی ها و خوشگذرانی های خود هدر می دهند و تنها توان تولید تنباکوی قلیان خود را دارند که آن هم ثابت نشده است!

اکنون هم رژیم سعودی به خاطر این که جمهوری اسلامی ایران توانسته است با همه اقدامات و لابی گری هایی که خود و سران اسرائیل علیه ایران انجام دادند تا توافق به نتیجه نرسد، جنگ نیابتی را در منطقه علیه ایران تدارک دیده اند.

در این جنگ نیابتی هم شکست های سنگینی که در عرصه سوریه، لبنان، عراق و بحرین خورده اند آنها را مانند گرگ زخمی کرده است. دو زخم کاری بر بدن این گرگ های هار وارد شده است، توافق هسته ای و اجرای آن، شکست های سنگین در تحولات منطقه، به نظر می رسد تا از پا درآمدن این گرگ های زخمی زمان زیادی باقی نمانده باشد.

تحریم ها برداشته شد، اما اگر قرار باشد به بهانه های دیگر علیه ایران تحریمی اعمال شود، که البته زمزمه های آن بسیار است.  جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید کشورش تحریم‌های ضدایرانی خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را ادامه خواهد داد.  

همانگونه که اعتقاد قلبی داریم آمریکا دشمنی هایش را با ایران پایان نمی دهد، دشمنی های رژیم هایی ماندد سعودی و اسرائیل را در راستای سیاست های آمریکا می دانیم به همین خاطر است که مسیر پیشرفت و استقلال خود را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *