آخرین جزئیات از لغو تحریم‌های هسته‌ای/ بیانیه مشترک ظریف و موگرینی/قطعنامه‌هایی که مختومه شدند/ واکنش عربستان و اسرائیل به روز اجرای برجام + فیلم و تصاویر

9:57 - 26 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۱۱۸
دسته بندی: سیاست
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از تاخیری چندساعته، سرانجام تایید کرد که ایران همه گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است و با بیانیه مشترک ظریف و موگرینی، برجام وارد مرحله اجرایی شد.
آیا امروز برجام وارد فاز اجرایی می‌شود؟/ تدارکات دیپلماتیک برای قرائت یک بیانیه-گروه سیاسی: برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام به نقطه اجرایی رسید. حدود 6 ماه پیش بود که نمایندگان ایران و 1+5 پس از حدود دو سال مذاکرات فشرده، در وین موفق به انعقاد سند برجام شدند؛ پس از 90 روز از زمان انعقاد این سند مهم، در 26 مهرماه روز پذیرش آن از سوی طرفین اعلام شد؛ در این مدت ایران به تعهدات خود از قبیل مبادله اورانیوم غنی شده با اورانیوم طبیعی و از کارانداختن بخش عظیمی از سانتریفیوژها جامه عمل پوشاند و طرف مقابل نیز تعهدات خود مبنی بر مختومه کردن پرونده موسوم به "پی ام دی" و همچنین تدوین شیوه نامه های لغو تحریم ها را انجام داد.

برای دیدن فیلم ها اینجا کلیک کنید

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید



انتشار گزارش آژانس در باب راستی‌آزمایی


آنطور که خبرگزاری‌های معتبر خارجی به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز(شنبه 26 دی) قرار است گزارش خود پیرامون راستی آزمایی فعالیت‌های هسته ای ایران و تبعیت ایران از تعهدات برجامی اش را ارائه کند؛ این گزارش معیار و ملاک عمل طرف مقابل برای اجرای تعهداتش خواهد بود؛ تعهداتی که نقطه ثقل آن  لغو یا توقف تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود.

پس از انتشار گزارش آژانس پیرامون راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به گفته منابع مطلع تدوین آن بعدازظهر روز جمعه به پایان رسیده است، این گزارش به شورای حکام و شورای امنیت ملی سازمان ملل ارسال می شود و از آن زمان به بعد(با فرض اینکه گزارش آژانس تعهدات ایران را تایید کرده باشد) قطعنامه 2231 عملیاتی می‌شود.   

خبرگزاری‌های معتبر جهان دیروز(جمعه 25 دی) از احتمال زیاد دیدار ظریف، موگرینی و کری در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو خبر دادند؛ در همین راستا یک خبرگزاری روسی به نقل از منابعی در دفتر سازمان ملل در ژنو، چنین نوشت که «مقامات آمریکایی از ما خواسته‌اند که از ساعت 12 به وقت محلی (2 و نیم بعدازظهر به وفت تهران) آماده برگزاری نشست باشیم.»

دیدار سه‌جانبه، امروز در وین

در حالیکه تا حوالی بعدازظهر دیروز خبرگزاری‌های معتبر دنیا از دیدار سه جانبه ظریف، موگرینی و کری در ژنو خبر می‌دادند،«استفان دوژاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: «اگر همه چیز خوب پیش برود، فردا(شنبه) در وین  نشستی برگزار می‌شود و ما بیانیه‌ای از سوی دبیرکل(سازمان ملل) منتشر خواهیم کرد».

همزمان با این سخنان سخنگوی آقای دبیرکل، وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد: «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه برای رایزنی درباره توافق جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام راهی «وین» پایتخت اتریش می‌شود و با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

امروز نیز خبر عزیمت وزیر امور خارجه کشورمان به وین به همراه آقایان صالحی و عراقچی از طریق خبرگزاری‌های داخلی مخابره شد. آنطور که در گزارش رسانه‌ها درج شده، اگر همه چیز مطابق انتظار پیش برود، امروز حوالی ظهر بیانیه ورود ايران و ١+٥ به روز اجرا توسط ظريف و موگرينی قرائت خواهد شد. 

مقامات آمریکایی: با اجرای برجام روابط ما با تهران عادی نمی‌شود

اما همزمان با رسیدن به روز اجرای توافق هسته ای، مسئولان آمریکایی در نشست‌های خبری خود ضمن تهدید ایران به انجام تحریم‌های آتی به واسطه آزمایشات موشکی و آنچه که آن ها حمایت از تروریسم می‌خوانند، مدام بر این گزاره تاکید می‌کنند که روابط تهران و واشنگتن در پی اجرایی شدن برجام، عادی نخواهد شد؛ دیروز مشخصا این خط سخن‌پراکنی از سوی «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید و«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید پی گرفته شد.

کری با اختیارات ویژه راهی وین شد

همچنین از آمریکا خبر می‌رسد که اوباما رئیس جمهور این کشور وزیر خارجه‌اش جان کری را با تفویض اختیار جهت رفع و اصلاح تحریم ها روانه وین کرده است؛ آنطور که در خبرها درج شده در ابلاغیه صادره از سوی اوباما برای کری به وی اختیار داده شده که   در قانون موسوم به «قانون جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران 2010» (CISADA/سیسادا) اعمال اصلاحات کند. این قانون زیرساخت اصلی تحریم‌های نفتی و گازی علیه ایران را تشکیل می دهد که در سال 2010پس از تصویب در کنگره به امضای اوباما رسید.

هرچند در ابلاغیه مزبور اشاره‌ای به مسئله هسته‌ای نشده، اما از آنجا که این اقدام در آستانه انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون راستی آزمایی تعهدات برجامی ایران صورت گرفته، اغلب کارشناسان آن را در راستای آمادگی واشنگتن برای رفع تحریم‌های نفتی ایران ارزیابی می‌کنند.

اما وارد شدن برجام به فاز اجرایی موجب می‌شود تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران در بازه زمانی 8 الی 10 ساله به طرزی محدود شود که به تعبیر غربی‌ها زمان گریز هسته‌ای ایران از چندماه به یک سال افزایش یابد؛ موردی که سخنگوی کاخ سفید آن را مهمترین دستاورد برجام می‌داند. از سوی دیگر نیز تحریم‌هایی که غربی‌ها در 12 سال اخیر به بهانه فعالیت‌های هسته ای علیه ایران وضع کرده‌اند لغو و یا متوقف خواهد شد.

ساعت 10:30: وزير امور خارجه ايران صبح امروز شنبه در صدر هياتی برای حضور در مراسم قرائت بيانيه مشترک اجرای برجام وارد وين شد.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 11:10: محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین گفت: بعد از گزارش آمانو، مدیرکل آژانس انرژی هسته ای، بیانیه مشترک ایران و 1+5 منتشر و برجام اجرایی می شود.

ظریف گفت: امروز تمامی تحریم های هسته ای ایران لغو خواهد شد.امروز روز خوب و به یاد ماندنی برای ایران ، منطقه و جهان است. ( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 11:55: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت: روز اجرا، زمان آن است که همگی - به‌ویژه ملت مسلمان- دستها را به یکدیگر داده و دنیا را از شر افراط‌گرایی رها کنند. ایران آماده است.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 12:00:  محمدجواد ظریف که برای قرائت بیانیه مشترک با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به وین سفر کرده است، خواستار پرهیز طرف های مقابل از رفتار نسنجیده شد. ( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 12:30: اگر می خواهید بدانید که "با اجرایی شدن برجام کدام تحریم‌ها لغو می‌شود" اینجا کلیک کنید.

ساعت 12:45: وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز شنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار کردند. ( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

لحظه به لحظه با برجام/ توصیه دیپلماتیک ظریف به 1+5/ آیا امروز تمامی تحریم ها لغو خواهد شد؟!/ظریف و موگرینی دیدار کردند


ساعت 13:30: رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران همراه در هواپیما در پاسخ به سوالی مبنی بر این که علت تاخیر در ارائه گزارش آمانو چیست؟ به شوخی گفت: برای این که این هواپیما را همین جا بگذاریم و با یک هواپیمای نو برگردیم.(برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 14:00: هواپیمای وزیر امور خارجه آمریکا دقایقی پیش در وین به زمین نشست.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 14:40: وزرای امور خارجه ایران و آمریکا تا ساعاتی دیگر پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو خواهند کرد.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 15:05: بنری که قرار است در پشت یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی قرار گیرد تغییر کرده است و اکنون بنر سازمان ملل متحد نصب گردید.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 15:35: شبکه لبنانی المنار به نقل از یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی در وین محورهای اصلی بیانیه مشترک وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار است تا ساعاتی دیگر منتشر شود را اعلام کرد.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 16:45:  وزرای امور خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار کردند.
محمد جواد ظریف و جان کری در این دیدار در خصوص برجام به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 17:20: وزیر امور خارجه اتریش وارد هتل کوبورگ وین شد ( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 17:50: دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل کوبورگ وین پایان یافت.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 19:10: محمد جواد ظریف و سباستین کورتز وزرای امور خارجه ایران و اتریش در هتل کوبورگ شهر وین با یکدیگر دیدار و سرگرم گفت وگو هستند.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 20:10: محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: ما به روز اجرای برجام نزدیک می شویم. مشکل جدی وجود ندارد.
وی در ادامه نوشت: دیپلماسی نیازمند صبر و تحمل است، اما همه ما می دانیم که مطمئناً از گزینه های جایگزین بهتر است.( برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 22:49: حسین جابری انصاری در مطلبی اعلام کرد: رایزنی های دیپلماتیک همچنان ادامه دارد و هر لحظه این احتمال هست که با صدور گزارش آژانس، بیانیه مشترک اجرای برجام توسط دکتر ظریف و خانم موگرینی قرائت شود.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 00:00: بک منبع آگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا روز برجام به شب خواهد کشید" به رویترز گفت: واقعا امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 00:05: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است. ( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 00:06: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تا دقایقی دیگر با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و سپس بیانیه مشترک قرائت خواهد شد.

ساعت 00:30: اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را لغو کرد. ( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 00:45: ساعت فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران لحظاتی پیش در وی متن بیانیه مشترک برای اجرای برجام را قرائت کردند.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 00:55: وزیر خارجه آمریکا از لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران خبر داد.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 01:10: وزیر خارجه آمریکا بعد از قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام توسط محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در مقر اروپایی سازمان ملل حضور پیدا کرد و گفت: امروز یک بار دیگر برای همگان اهمیت دیپلماسی مشخص شد.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 01:30: خزانه داری آمریکا باصدور دستورالعملی 42صفحه ای جزئیات رفع تحریمهای ایران را اعلام کرد.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 01:35: شورای امنیت سازمان ملل تحریم های خود علیه ایران را لغو کرد.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 01:40: رییس‌جمهور ایران اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها را تبریک گفت.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)

ساعت 01:45: عراقچی گفت: مذاکرات سختی‌های خاص خود را داشت برخلاف آنچه تصور می شد برخی جزییات در عمل پیچیده بود و حل و فصل آنها به آن آسانی تصور می شد نبود و طول کشید اما کار انجام شد.( برای خواندن کامل خبر اینجا کلیک کنید)






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *