سفیر ایران در روسیه: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روابط اقتصادی تهران و همسایگان شمالی موثر خواهد بود

19:34 - 23 دی 1394
کد خبر: ۱۲۱۵۱۵
دسته بندی: سیاست
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله سازمان های اقتصادی تازه تاسیس است که در روابط اقتصادی ایران با همسایگان شمالی اش می تواند موثر باشد.
به گزارش گروه سیاسی ، «مهدی سنایی» در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک، در مورد اتحادیه اقتصادی اوراسیا نوشت: این اتحادیه که از یکسال پیش بطور رسمی کار خود را آغاز کرد به جهت کاهش تعرفه های صادرات ایران محل توجه است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز اول ماه ژانویه سال 2015 با امضای موافقت نامه مربوطه میان روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز بکار کرد و قرقیزستان و ارمنستان در طول سال گذشته به این اتحادیه پیوستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اضافه کرد: عملیاتی شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا در وهله نخست به ایجاد بازار مشترک بزرگی در حوزه کشورهای عضو این اتحادیه منجر شده است. درعین حال هدف اصلی ایجاد این اتحادیه، تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی است. ارمنستان در 2 ژانویه 2015 به عضویت کامل اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمد.همچنین توافقنامه پیوستن قرقیزستان به این اتحادیه در 23 دسامبر 2014 به امضا رسید.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده و مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومترمربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیادر دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

با آغاز کار اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد می شود، تجارت میان اعضا بهبود می یابد و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان می آورد.

سفیر کشورمان در مسکو افزود: در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

سنایی تصریح کرد: روسیه، بلاروس و قزاقستان، سه کشور پایه گذار پیمان اقتصادی اوراسیا پیش از این اتحادیه گمرکی اوراسیا را در سال 2010 بنیان نهاده بودند. با عملیاتی شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مبادلات تجاری میان کشورهای عضو با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از مهم ترین اهداف این اتحادیه برداشت و حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی این کشورها در داخل اتحادیه و همچنین قرار دادن تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو این اتحادیه و هماهنگ سازی روندهای گمرکی این کشورها است. به این ترتیب یکسان سازی گمرکی آن از جمله منطبق سازی اسناد، میان سه کشور انجام گرفت.

وی افزود: به این ترتیب این اتحادیه گمرکی بر روی ایجاد جبهه ای متحد در روابط تجاری با کشور های ثالث متمرکز شد. بعلاوه پنج کشور تشکیل دهنده این اتحادیه گمرکی، ترتیبات تجاری دو جانبه با کشور های ثالث را از نو بررسی کرده و چنانچه لازم باشد، برای مطابقت دادن آنها با قوانین اتحادیه گمرکی، آن ها را اصلاح خواهند کرد.

تعرفه های خارجی مشترک که از اول ژانویه 2010 از آن استفاده شد، در واقع جایگزین عوارض گمرکی جداگانه ای شد که هر یک از این پنج کشور در مبادلات بازرگانی خود استفاده می کنند.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: شاید بتوان گفت که اتحادیه اقتصادی اوراسیا امروزه در حال تبدیل شدن به چارچوبی جهت ایجاد همگرایی بین کشورهای بجا مانده از اتحاد جماهیر شوروی است. اقدامات انجام شده طی هفت سال گذشته برای دستیابی به همگرایی و ایجاد شرایط مناسب جهت رشد اقتصاد ملی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش سطح همکاری متقابل بین آنها بتدریج تاثیر مثبت خود را آشکار می کند.

وی گفت: رشد سریع اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیشتر ناشی از ایجاد سیستم تجارت آزاد در قلمرو این کشورها است. در واقع این اقدام زمینه را جهت انتقال به مرحله بعدی همگرایی اقتصادی، یعنی ایجاد اتحادیه گمرکی فراهم کرد. بر خلاف ایجاد مناطق آزاد تجاری طی مرحله قبلی همگرایی اقتصادی، اتحادیه گمرکی رفع موانع بر سر راه کالاهای وارداتی به کشورهای عضو و کالاهای ساخت کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای ثالث را در نظر گرفته است.

سنایی اضافه کرد: منظور از رفع موانع، استفاده نکردن از تعرفه ها، تنظیم حقوق گمرکی خارج از چارچوب تعرفه های داخلی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و لغو محدودیت های گمرکی است. بدیهی است که اینگونه سطح بالای آزادسازی در زمینه تجارت، بدون برقراری مقررات عمومی جهت جابجایی کالاها به کشورهای خارج از اتحادیه اقتصادی امکان پذیر نیست.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: وابستگی متقابل کشور های اتحادیه اوراسیا و روسیه به یکدیگر، تمرکز بر تبدیل مواد اولیه و ساخت فرآورده های آماده را وظیفه راهبردی تمامی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا می داند.

سنایی گفت: برای به ثمر رسیدن تلاش ها در چارچوب این اتحادیه، مشارکت بانک توسعه اوراسیا نیز ضروری به نظر می رسد. مشارکت بانک توسعه اوراسیا در سرمایه گذاری، حمایت سیاسی اجرای طرح ها را تأمین می کند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود طرح هایی که با مساعدت بانک توسعه اورآسیا اجرا می شوند، موجب افزایش مبادله کالا بین کشورها به 6/1 میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری ها تا 800 میلیون دلار شود. این امر زیربنای بازارهای داخل منطقه را تقویت می کند. به همین دلیل، وحدت رویه بین کشورها و اتحاد در جهت تحقق اهداف اتحادیه جهت دستیابی به اینگونه موفقیت ها ضروری است. پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بین خود دارای قوانین گمرکی و تعرفه واحد گمرکی هستند.

ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری های گسترده ای دارد و مشارکت در چارچوب این اتحادیه موجب گسترش هر چه بیشتر کشورمان با این کشورها خواهد شد که با ارمنستان عضو این اتحادیه مرز خاکی و با روسیه و قزاقستان دو عضو دیگر اتحادیه از طریق دریای خزر هم مرز است.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *