رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خصوصی سازی آموزش و پرورش حاصل تفکرات وارداتی است

3:55 - 23 دی 1394
کد خبر: ۱۲۰۹۶۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیر کل سابق دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: ایران به عنوان ام القرای مسلمین و محورحرکت‌های اسلامی در جهان است و نظام تعلیم تربیتش نیز باید پویاتر و جدی‌تر در رسیدن به اهداف تربیتی و اسلامی باشد.
به ، یوسف نوری در مورد لایحه خصوصی‌سازی آموزش و پرورش گفت: به نظر می آید لایحه خصوصی سازی آموزش و پرورش تکراری بر مدیریت دولتی نوینی است که حاصل تفکرات وارداتی است و اگر به دقت و مو شکافانه به آن نگاه کنیم ما حتی پیشرو تراز آن‌ها عمل و با یک جدیت بیشتر همان‌ها را تکرار می کنیم و لذا مدیران ما باید به این موقیعت‌ها اگاه باشند.

وی افزود: به چند دلیل بررسی ها نشان می‌دهد که در این شیوه کنونی نه مردم و نه مدارس و موسسات غیرانتفاعی زمینه پذیرش این لایحه را ندارند و افراد کاملا جدی که این خدمت را ارائه کنند کم هستند چون خدمت سخت و سنگینی است و افرادی که بخواهند به این مدارس بیایند هنوز اطمینان کامل را ندارند و اگر مدارس دولتی خوبی باشند به جای مدارس غیردولتی بچه هایشان را به آن جا می بردند.

این کارشناس تعلیم و تربیت به مسئله ناکارآمدی لایحه اشاره کرد و گفت: بخش غیردولتی هم وظیفه تربیت انسان را بر عهده دارد اما آیا انسان فقط آن بعد حافظه محوری است و یا ابعاد دیگری هم دارد؟ به نظر می آید بسیاری از این مدارس که به روش بنگاه داری و رقابت های ناسالم کار می کنند دنبال این هستند که بچه ها را برای این موضوع تربیت کنند و از ساحت های دیگر تربیت غافل شده اند یعنی به لایه کاربرد نرسیدند و متاسفانه دانش آموزان ما مهارت و توانایی لازم را ندارند و محتاج پدر و مادر خود هستند.

نوری دیده نشدن صلاحیت های تربیتی موسسان مدارس غیردولتی را از معایب لایحه شمرد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مدارس غیردولتی این است که نیروهایش باید در مراکز علمی و قابل قبول آموزش دیده باشند یعنی صلاحیت ها را داشته باشند زیرا معلمی شغل ویژه‌ای است و همه آن‌ها که برای این امر آموزش می‌بینند متخصص هستند و باید از این متخصصان استفاده کرد چیزی که در این لایحه چندان محل توجه نبوده است.

مدیر کل سابق دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خاتمه اظهار کرد: منکر این نیستیم که این لایحه بخشی از بار مالی آموزش و پرورش را کاهش می‌دهد اما تبعات آن را وقتی نگاه می‌کنیم در مقایسه با نیروهایی که در آموزش و پرورش مشغول هستند و نیروهایی موسس این مراکز و تسهیلاتی و امکاناتی که به آن ها داده می‌شود متوجه می‌شویم هزینه‌ها واقعی نیست و مدارس غیردولتی هزینه های خود را غیر حقیقی ارائه می‌کنند و لایحه هم هزینه‌ها را واقع بینانه در نظر نمی‌گیرد لذا فکر می‌کنیم از نظر بودجه‌ای بار آن چنانی برداشته نخواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *