پیشرفت در بهره‌برداری از طرحهای توسعه‌ای میدانهای مشترک

1:30 - 22 دی 1394
کد خبر: ۱۲۰۴۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی گفت: سرمایه‌گذاری فراوانی در طرحهای پارس جنوبی شکل‌گرفته است که تکمیل سریع آنها از منظر اقتصادی برای کشور مزیت دارد چون به میزان منابع درآمدی کشور می‌افزاید.
، ناصر سودانی، تکمیل و توسعه‌ای فازهای پارس جنوبی را برای کشور با اهمیت خواند و گفت: به‌طور حتم، راه‌اندازی رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ارزشمند تلقی می‌شود زیرا این طرح در حوزه میدانهای مشترک واقع‌شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی افزود: پارسال با بهره‌برداری از فاز ١٢ و برخی واحدها، حدود ١٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد. ازاین‌رو، با راه‌اندازی فازهای باقیمانده امسال نیز به ظرفیت تولید گاز و میعانات گازی افزوده می‌شود.

این نماینده مجلس نهم گفت: سرمایه‌گذاری فراوانی در طرحهای پارس جنوبی شکل‌گرفته است که تکمیل سریع آنها از منظر اقتصادی برای کشور مزیت دارد چون به میزان منابع درآمدی کشور می‌افزاید.

سودانی افزود: راهی جز تکمیل طرحهای توسعه‌ای میدانهای مشترک نفت و گاز وجود ندارد زیرا تأخیر در این بخش سبب هدرروی منابع می‌شود بنابراین باید در همه برنامه‌ریزها طرحهای یادشده در اولویت نخست قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی امروز (دوشنبه، ٢١ دیماه) به‌صورت رسمی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد نفتی افتتاح شد.

هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١.٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است؛ با افتتاح این فازها پس از ٩ سال، روزانه ٢٠ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می شود.

براساس این گزارش، با توجه به کمبود خوراک گاز اتان در مجتمعهای پتروشیمی کشور، راه اندازی این فازها می تواند تحولی سازنده در بحث خوراک پتروشیمی ها ایجاد کند.

کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی متشکل از شرکتهای آریا نفت شهاب، تاسیسات دریایی، ایزوایکو، صف و حفاری دانا به راهبری شرکت آریا نفت شهاب مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *