گردن زدن شیخ نمر به هیچ شکلی قابل توجیه نیست/ عربستان در مذاکرات هسته ای همگام با رژیم صهیونیستی بود

12:00 - 16 دی 1394
کد خبر: ۱۱۸۳۵۸
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان گفت:سعودی‌ها در طول دو سال گذشته همراه با رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 مخالفت کردند و تلاش کردند از حصول توافق هسته ای ممانعت به عمل آورند.
گردن زدن شیخ نمر به هیچ شکلی قابل توجیه نیست/ عربستان در مذاکرات هسته ای همگام با رژیم صهیونیستی بودبه گزارش ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش در جریان نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری همتای عراقی اش با اشاره به اتفاقات اخیر و تنش ایجاد شده میان تهران و ریاض اظهار کرد: متاسفانه رژیم سعودی در طول دو سال و نیم گذشته در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تفاهم، همکاری و برادری در منطقه که با خطر تروریسم و افراط مواجه است، اقدامی را انجام نداده است.

ظریف با اشاره به اقدام رژیم سعودی در اعدام شیخ نمر گفت: گردن زدن یک فرد مصلح توسط رژیم سعودی به هیچ شکلی قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: خطر تروریسم و افراط در منطقه بیش از همه متوجه کشورهایی است که در گذشته و حال حاضر به این بلیه دامن می‌زنند و از این خطر حمایت می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما همواره مسیر همکاری و گفت و گو و تعامل را پیش گرفته‌ایم ولی متاسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی برخلاف این جهت حرکت کردند.

ظریف با اشاره به مخالفت‌های سعودی‌ها با مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: سعودی‌ها متاسفانه در طول دو سال گذشته همراه با رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مخالفت کردند و تلاش کردند از حصول توافق هسته‌ای ممانعت به عمل آورند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به اقدامات رژیم سعودی علیه مردم ایران و تاثیر سیاست‌های این رژیم بر کاهش قیمت جهانی نفت اشاره کرد و نسبت به آنها انتقاد کرد.

ظریف تصریح کرد: مواجهه جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات سعودی‌ها همواره با سعه صدر بوده است و ما کماکان اعتقاد داریم که تنش آفرینی و ایجاد تشنج در منطقه اقدامی از سر قدرت نیست بلکه اقدامی از سر ضعف است.

وی با اشاره به اقدام بزرگوارانه جمهوری اسلامی ایران در مقابل تنش آفرینی‌های رژیم سعودی گفت: متاسفانه تمام تلاش‌های ما با پاسخ مناسب عربستان سعودی همراه نبود و این روند تنش آفرینی باید متوقف شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش آفرینی در منطقه نیست گفت: بنده برای وزیر خارجه عراق سابقه رفتار ایران در مقابل عربستان در دو سال اخیر را توضیح دادم و تلاش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای حفظ وحدت جهان اسلام در مقابله دشمنان قسم خورده مسلمانان که رژیم صهیونیستی و افراط گران تندرو هستند انجام داده را شرح دادم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: ما معتقدیم کشورهای اسلامی باید برای مقابله افراط و تروریسم به همکاری مشترک دست بزنند و جمهوری اسلامی ایران در این امر با سعه صدر به اقدامات خود ادامه می‌دهد.

ظریف با اشاره به اتفاقات شنبه شب در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد گفت: اتفاقات رخ داده به هیچ وجه قابل قبول نیست و تمام مقامات جمهوری اسلامی اعم از مقامات کشوری، لشکری و قضایی این اقدامات را به شدت محکوم کردند.

وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی از میهمانانی که در ایران حضور دارند به عنوان دیپلمات‌های کشور خارجی حفاظت و حراست کند.

  رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی یا قانون شکنی کردند برخورد جدی صورت خواهد داد.

وی ادامه داد: پس از اتفاقات شنبه ما تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از مقرهای دیپلماتیک و بویژه کارمندان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد انجام دادیم و باعث تاسف است که دولت سعودی با همان سیاست ایجاد تنش کار را ادامه داد.

ظریف با بیان اینکه تنش و آتش افروزی عاقبت خوبی نخواهد داشت، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال آرامش بوده و سیاست ما بر مبنای همکاری با همسایگان است.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: ما برای جهان عرب به عنوان جز مهمی از جهان اسلام احترام ویژه‌ای قایل هستیم و مایلیم که ارتباطات سازنده‌ خود را با جهان عرب ادامه دهیم و همه را به اتحاد در برابر تروریسم و فرقه گرایی دعوت می‌کنیم.

ظریف در پایان از ابتکار وزیر خارجه عراق در جهت ایجاد همراهی و همفکری در منطقه تشکر کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *