ضرورت به کارگیری تدابیر مناسب و استفاده از مجازات‌های جایگزین/ کاهش جمعیت کیفری اولویت دستگاه قضا است

16:21 - 15 دی 1394
کد خبر: ۱۱۸۰۳۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
اسماعیلی گفت: باید با بکارگیری تدابیر مناسب و استفاده از مجازات‌های جایگزین و سایر تأسیسات حقوقی پیش‌بینی شده در قانون تلاش کنیم تا روز به روز شاهد کاهش بیشتر تعداد زندانیان باشیم.
ضرورت به کارگیری تدابیر مناسب و استفاده از مجازات‌های جایگزین/ کاهش جمعیت کیفری اولویت دستگاه قضا استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان تهران، غلامحسین اسماعیلی در اولین نشست مشترک دادستانهای شهرستانها با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت ا... نمر که بدست دژخیمان آل سعود به شهادت رسید اظهار کرد: شهادت مظلومانه این مجاهد نستوه، داغ سنگینی بر دلهای مسلمانان عالم گذاشت و ثلمه ای جبران ناپذیر در جامعه اسلامی ایجاد نمود، ما بر این باوریم که خون به ناحق ریخته این شهید والا مقام بالاخره دامن ظالمین را خواهد گرفت چرا که او به جز حق گوئی و حق طلبی گناهی نداشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه به فلسفهء تشکیل این جلسه اشاره کرد و افزود: برای ایجاد بستر مناسب جهت تبادل موفقیت ها و تجارب و انجام همفکری و مشارکت هرچه بیشتر و همچنین بیان چالش ها و مشکلات و ارائه راهکارهای منطقی جهت رفع آنها با هدف ارتقاء کارآمدی مدیران، قرار شد در کنار نشست شورای مدیران که به صورت فعلی تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: جلساتی تخصصی و کاربردی و اختصاصی حسب مورد با حضور رؤسای دادگستری شهرستانها و دادستانها و همچنین رؤسای حوزه های قضائی بخش، سرپرستان مجتمع های قضائی و نیز نواحی دادسرای تهران به نحو جداگانه برگزار می شود تا در این جلسات ضمن بررسی عملکردها و تجزیه و تحلیل توفیقات و چالش ها با استفاده از خردجمعی و تجارب هر یک از مدیران، تدابیر لازم در جهت بهبود مدیریت و ارتقاء عملکردها اتخاذ گردد.
 
 وی ادامه داد: معتقدم دادستان، هم مدعی العموم و هم نماینده مردم و ناظر بر حسن اجرای قوانین در جامعه است و هر زمان به حقوق شهروندان تعدی و تجاوزی صورت گیرد بلافاصله دادستان در چارچوب قانون وارد عمل شده و با فرد یا افراد متجاوز برخورد قاطع می‌نماید البته این نظارت، در حوزه مسئولیت او پررنگ تر است، زحمات زیادی کشیده شده لکن به این باورم که علیرغم تراکم کاری شدید و سنگینی مسئولیت می توان بیش از اینها تلاش کرد.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت کاهش جمعیت کیفری اظهار داشت: این امر از سیاست های مهم قوه قضائیه به شمار می رود و همه ما بایستی با بکارگیری تدابیر مناسب و استفاده از مجازات های جایگزین و سایر تأسیسات حقوقی پیش بینی شده در قانون تلاش کنیم تا روز به روز شاهد کاهش بیشتر تعداد زندانیان باشیم وی آنگاه عملکرد دادسراهای عمومی و انقلاب شهرستانها را به زیان آمار مورد بررسی قرار داد و نکات فنی لازم را در این رابطه به جمع حاضر ارائه کرد.

اسماعیلی در خاتمه سخنان خود بار دیگر بر سلامت اداری تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که دادستانها در وهلهء اول اعمال مدیریت نموده و سپس در فرآیند رسیدگی به پرونده ها شرکت کنند، البته لازم است هیچگاه از امر قضا فاصله نگیرند.

به موجب این گزارش، مطابق با دستورکار تنظیمی، تعدادی از دادستانهای حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات و مشکلات مربوط به مجموعه تحت مدیریت خود پرداختند که حسب مورد، مطالب ارشادی لازم از سوی رئیس کل دادسراهای استان تهران مطرح شد.

شجاعی سرپرست حوزه معاونت آمار و فناوری اطلاعات گزارش تحیلی عملکرد به زبان آمار ارائه و مظفری معاون قضائی رئیس کل در امور زندانها نیز مطالبی پیرامون راهکارهای قانونی جهت کاهش جمعیت کیفری مطرح کرد.

ضمناً در این جلسه، حجه الاسلام والمسلمین تمجیدی معاون برنامه ریزی رئیس کل به عنوان دبیر نشست معرفی شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *