"رسانه پاکستانی": عربستان، عامل تشدید تنش در جهان اسلام

14:34 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۳۷۵
خبرگزاری میزان - روزنامه انلگیسی زبان نیشن پاکستان روز دوشنبه در سرمقاله خود نوشت: اعدام شیخ باقر النمر از سوی عربستان باعث تشدید تنش ها در جهان اسلام شده است و قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران و نیز لغو سفر روز گذشته وزیر خارجه عربستان به پاکستان بدون بیان دلیل خاص، از نشانه های تشدید تنش ها در جهان اسلام بعد از اقدام اخیر عربستان است.
به گزارش گروه فضای مجازی ،این رسانه پاکستانی در سرمقاله خود آورده است که دولت عربستان قبل از اینکه دست به اعدام شیخ النمر بزند، بدون تردید از عواقب گسترده آن مطلع بوده است. ریاض به احتمال زیاد از قبل می دانست که بعد از این اقدام تنش زا، روابط دیپلماتیکش با تهران دچار مشکل خواهد شد و سفرای دو کشور به خانه باز خواهند گشت.

در ادامه این سرمقاله آمده است: حالا چیزی حتی قوی تر از یک معجزه لازم است تا هریک از دو کشور را نسبت به عقب نشینی از مواضع کنونی خود متقاعد کند.

این سرمقاله در ادامه به سفر به تعویق افتاده وزیر خارجه عربستان به پاکستان اشاره کرده و آورده است: قرار بود وزیر امور خارجه عربستان در سفر (روز گذشته) به پاکستان، درباره ائتلاف 34 کشور با مقام های اسلام آباد رایزنی کند؛ ائتلافی که یک شبه و بطور ناگهانی مطرح شد و مشخص نیست که این ائتلاف علیه چه کسی یا چه گروهی تشکیل شده است.

'وارد نکردن کشورهای سوریه، عراق و ایران به ائتلاف 34 کشور، سه کشوری که بیشتر از هر کشور دیگری مشغول مبارزه با گروه تروریستی داعش هستند، نشان می دهد که مبارزه با گروه تروریستی داعش نمی تواند اولویت و هدف اصلی ائتلاف جدید تحت رهبری عربستان باشد.'

در ادامه این سرمقاله، به دولت پاکستان توصیه شده است که این کشور بهتر است در ماجرای اخیر ایران و عربستان، موضع بیطرف اتخاذ کند و طرف هیچ یک را نگیرد زیرا نه تنها هر دو کشور از هم پیمانان پاکستان هستند، بلکه جانبداری از هریک از این دو کشور می تواند موجب تشدید اختلاف های فرقه ای در پاکستان شود.

در پایان سرمقاله نیشن آمده است: بلند پروازی های عربستان در منطقه از جمله حمله به یمن و تلاش برای مقابله با ایران و دولت سوریه، حکایت از آن دارد که ریاض به دنبال ایجاد فاصله ها و اختلاف های قومی و فرقه ای در منطقه است و لازم است دولت پاکستان هرگونه تصمیم در زمینه مشارکت در ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان را با 'نهایت احتیاط' اتخاذ کند.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *