حمله به سفارت عربستان کار آل سعود بود؟

11:09 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۳۶۶
دسته بندی: سیاست
اقامتگاه و محل کار سفیر عربستان در تهران یکجاست. آن هم در فرمانیه که اکنون کوچه ای که سفارت رژیم سعودی در آن قرار دارد و دیگر در این مکان سعودی ها حضور ندارند، خیابان آن به نام شیخ شهید نمر تغییر نام یافته است.
به گزارش گروه سیاسی حمله ای که دو شب پیش به سفارت عربستان در تهران انجام شد، به خاطر اعتراض به اجرای حکم اعدام آیت الله نمر روحانی شیعه عربستان بود. پیش از این هم مردم تهران که نفرتی دیرینه از آل سعود دارند، همانند نفرتی که به رژیم جنایتکار اسرائیل در دل دارند، در مقابل سفارت عربستان تجمع مرده بودند. اما این نفرت دلیلی بر این نمی شود که معترضین اقدام به قانون شکنی آن هم قوانین بین المللی کنند.

پس اقدامی که نسبت به سفارت عربستان در تهران انجام شده کاری ناپسند و حتی می توان یک خودزنی قلمداد کرد. اما هیچ چیزی نمی تواند ابعاد اقدامات فجیع سعودی ها را که سالهاست انجام می دهند، کم ارزش کند. اعدام شیخ نمر فجیع تر است یا حمله به سفارت عربستان که این جنایت را انجام داده است؟

آیا تاکنون کسی به این موضوع فکر کرده است که اقامتگاه سفیر عربستان در فرمانیه در شب حادثه چرا خالی بود؟ کارکنان سفارت آن شب را در کجا سپری کردند؟ آیا اقامتگاه دیگری هم دارند یا این که در یکی از هتل های مجلل تهران شب را به صبح رساندند؟

صبح شنبه از سوی وزارت کشور آل سعود اعلام می شود که 47 نفر در این کشور اعدام شدند که در میان آنها آیت الله شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان هم دیده می شود. وزارت کشور عربستان حتی به روش اعدام هم اشاره می کند و می گوید یا گردن زده شده اند و یا با شلیک گلوله اعدام شده اند. اعلام خبر اعدام 47 نفر با این شیوه که در میان آنها یک فرد برجسته روحانی هم وجود دارد، برای تحریک احساسات و عواطف مردم مسلمان به ویژه شیعیان است ک، سعودی ها به خوبی می دانند واکنش هایی را هم در پی خواهد داشت.

آنها حتی پیش بینی کرده بودند که اعتراضات در تهران مقابل سفارت عربستان هم کشیده خواهد شد، چون تجربه آن را در ماجرای فاجعه منا داشتند.برنامه ریزی آنها طوری انجام شده بود که پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر روحانی شیعه این کشور، که در روز شنبه اعلام شد، همان روز سفارت و اقامتگاه سفیر عربستان در تهران تخلیه شود. گرچه مدتی بود سطح روابط به کاردار کاهش یافته بود.

هنگامی که به سفارت عربستان در شب شنبه حمله می شود، حتی یکی از کارکنان آن در سفارت حضور ندارد. افرادی که در مقابل سفارت برای اعتراض حاضر شده اند، به سفارت حمله می کنند و وارد آن می شوند و در فیلم ها و عکس هایی که از آن منتشر شده نشان می دهد که آنها با مواد آتش زا یا شاید هم همان ککتل مولوتوف به سفارت حمله می کنند. نیروهای انتظامی حاضر در صحنه هم علیرغم تلاش خود برای جلوگیری از ورود معترضین نمی توانند مانع شوند.

برخی از معترضین ار بیرون سفارت اقدام به پرتاب مواد آتش زا می کنند و برخی دیگر هم وارد سفارت شدند و به تخریب وسائل آن پرداختند. اما از کارکنان سفارت خبری نیست. چراغ های سفارت خاموش و درهای آن قفل است.زمانی که به محل اقامت سفیر حمله می شود. آنهایی که به ساختمان حمله می کنند از این موضوع با خبر هستند.

اگر بگوییم برخی از افرادی که به سفارت عربستان در تهران حمله کردند، می توانستند عامل رژیم سعودی با واسطه سفارت این کشور در تهران باشند، حتی اگر بر اساس یک فرضیه هم باشد قابل طرح و بحث است.

چه کسی و چه کشوری از حمله به سفارت سعودی در تهران سود می برد؟ ضرر و زیان آن نصیب چه کشوری خواهد شد؟ آیا موضوع مهم و ویژه اعدام شیخ نمر به حاشیه نمی رود ومغفول واقع نمی شود؟ محکومیت اقدام حمله به سفارت عربستان به ایران می رسد یا رژیم سعودی؟

قطعاً سود حمله به سفارت رژیم سعودی در تهران به عربستان می رسد. بهره ای که او از این اتفاق می برد در حوزه سیاسی باعث می شود نظراتی که به شدت به سوی اعدام های گسترده در عربستان که در میان آنها یک روخانی فرهیخته شیعه هم وجود دارد، به سوی سفارت این کشور در تهران جلب شود.

بر اساس شواهد و اطلاعات موجود، می توان ادعا کرد که کارکنان سفارت عربستان در تهران با فریب برخی افراد و تتمیع آنها با پول، آنها را وادار کرده اند تا به سفارت عربستان حمله کنند و آن را به آتش بکشند. در میان فضای احساسی و هیجانی ایجاد شده به خاطر نفرتی که مردم از آل سعود دارند، شاید برخی دیگر هم با شروع حمله از سوی عوامل خود فروخته به سفارت، با آنها همکاری کرده اند.

کارکنان سفارت با دستوری که پیش از اعلام خبر اعدام شیخ نمر از عربستان دریافت کرده بودند، برنامه های خود را آماده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، اقدام به پیاده کردن دستورات کردند.

آنها خبر داشتند که صبخ روز شنبه قرار است اعدام شیخ نمر رسانه ای شود به همین خاطر آماده بودند تا پس از آن و پس از حمله به سفارت ایران را ترک کنند پیش از این که ایران آنها را اخراج کند.

شب حمله به سفارت عربستان، کارکنان سفارت در جای دیگری اقامت داشتند و فردای آن هم با عجله ایران را ترک کردند و سپس وزیر خارجه رژیم سعودی اعلام می کند که روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی خواسته است ظرف 48 ساعت عربستان را ترک کنند.

اما شاید رژیم سعودی از اعدام شیخ نمر نه تنها در پی ایجاد اختلاف و تفرقه بیشتر میان مسلمانان بوده است بلکه تقابل جدی تری را هم پیگیری می کند. و آن جنگ با ایران است! همانطور که ترکیه با سرنگون کردن جنگنده روسیه قصد داشت دامنه جنگ در منطقه را گسترش دهد و پای ناتو را هم به جنگ با روسیه باز کند، اما اردوغان نتوانست از این ترفند سود ببرد و با واکنش های سیاسی و اقتصادی روسیه و پوتین روبرو شد.

اکنون هم جمهوری اسلامی ایران باید با اقدامات خود هزینه های سیاسی و اقتصادی آل سعود را بالا ببرد و تحت فشار قرار دهد. شکایت به خاطر اعدام شیخ نمر، تشکیل پرونده در سازمان های حقوق بشری به خاطر اعدام های گسترده به ویژه اعدام افرادی که به خاطر عقاید خود اعدام می شوند، شکایت از آل سعود به خاطر کشتار در مکه و منا، شکایت از رژیم سعودی در مجامع بین المللی به خاطر تعرض به زائران ایران و بسیاری مسائل دیگر که می تواند فشارهای مضاعفی را بر آنها وارد کند.

عربستان تصور می کند که با ایجاد درگیری نظامی میان خود و ایران می تواند پای آمریکا را هم به میان بکشد و باعث شود ایالات متحده در حمایت از عربستان اقدام کند. اما آمریکایی ها همانطور که در دام ترکیه نیفتادند در دام عربستان هم نخواهند افتاد.

توان نظامی عربستان علیرعم داشتن سلاح های پیشرفته در مقابل موشک های دقیق، سریع و نقطه زن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست. رژیم آل سعود توان نظامی خود را در جنگ با مردم مظلوم یمن نشان داده است، اگر سعودی ها انتظار دارند که ایران شروع کننده جنگ باشد، کور خوانده اند. اما اگر آغاز کننده جنگ سعودی ها باشند پاسخی دریافت خواهند کرد که دیگر نتوانند واکنشی از خود نشان دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *