رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفر وزیر خارجه عربستان به "پاکستان" به روز پنجشنبه هفته جاری موکول شد

14:53 - 14 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۲۲۲
خبرگزاری میزان - وزارت امور خارجه پاکستان عصر یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد سفر وزیر امور خارجه عربستان به اسلام آباد که قرار بود امروز انجام شود، بنا به درخواست دولت ریاض به تعویق افتاد و به روز پنجشنبه هفته جاری موکول شد.
سفر وزیر خارجه عربستان به به گزارش گروه فضای مجازی ، به دنبال اعلام رسمی دولت پاکستان مبنی بر پیوستن این کشور به گروهی متشکل از 34 کشور به رهبری عربستان که ریاض از آن به عنوان 'ائتلاف کشورهای اسلامی مبارزه با تروریسم' نام می برد، 'عادل بن احمد الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان قرار بود برای دیکته کردن نقش و وظایف پاکستان در این ائتلاف، امروز به اسلام آباد سفر کند.

اما واکنش های شدید بین المللی و منطقه ای و نیز خشم مردم پاکستان از اقدام رژیم آل سعود در به شهادت رساندن شیخ باقر النمر، موجب شد تا دولت عربستان تصمیم بگیرد این سفر با چند روز تاخیر انجام شود.

ظهر امروز وزارت امور خارجه پاکستان از لغو سفر وزیر امور خارجه عربستان و موکول شدن آن به زمانی دیگر خبر داده بود و دقایقی پیش اعلام شد که این سفر روز پنجشنبه هفته جاری (17 دی ماه) انجام خواهد شد.

روز گذشته و امروز، شهرهای بزرگ در سراسر پاکستان صحنه برگزاری تظاهرات ضدسعودی در اعتراض به اعدام شیخ باقر النمر از سوی رژیم آل سعود بود و فضای عمومی پاکستان به هیچ وجه مناسب سفر وزیر خارجه عربستان به اسلام آباد نبود.

با توجه به اینکه محوری ترین هدف این سفر، رایزنی درخصوص عضویت پاکستان و تعیین وظایف و میزان مشارکت این کشور در ائتلاف یاد شده خواهد بود، عادل الجبیر به احتمال زیاد با محمد نواز شریف نخست وزیر و ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان نیز دیدار خواهد کرد.
 
سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه عربستان به اسلام آباد در شرایطی انجام می شود که چند روز پیش نیز معاون وزیر دفاع این کشور عربی به پاکستان آمد و با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.

عربستان حدود سه هفته پیش در اقدامی غیرمنتظره و از قبل اعلام نشده، فهرستی متشکل از نام 34 کشور اسلامی از جمله پاکستان را منتشر کرد و مدعی شد که این کشورها عضو گروهی موسوم به 'ائتلاف کشورهای اسلامی مبارزه با تروریسم' هستند و مقر اصلی این ائتلاف تحت رهبری عربستان نیز در ریاض قرار دارد.

پاکستان رسما اعلام کرده است که عضوی از این گروه است. این کشور درعین حال اعلام کرده است که هنوز تصمیمی درخصوص میزان مشارکت خود در ائتلاف جدید تحت رهبری عربستان نگرفته است و برای هرگونه تصمیم گیری در این زمینه، منتظر دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر از سوی عربستان است.

ارتش و نیروهای مسلح پاکستان سخت درگیر مبارزه با تروریسم در داخل کشور هستند و به همین دلیل هرگونه مشارکت مستقیم نیروهای نظامی پاکستان در ائتلاف تحت رهبری عربستان، بعید به نظر می رسد. ممکن است پاکستان در سطح تبادل اطلاعات و انجام فعالیت های آموزشی، با ائتلاف تحت رهبری عربستان همکاری کند.

بسیاری از شخصیت های سیاسی و صاحب نام پاکستان از جمله تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و اعضای احزاب مطرح این کشور، از تصمیم پاکستان برای پیوستن به ائتلافی که اطلاعاتی درباره آن ندارد، انتقاد کرده اند و با اشاره به اینکه نامی از کشورهای ایران، عراق و سوریه به عنوان مهم ترین کشورها در خط مقدم مبارزه با تروریست ها به ویژه گروه تروریستی داعش در خاورمیانه، در فهرست تهیه شده از سوی عربستان نیامده است، ائتلاف تشکیل شده از سوی عربستان را یک ائتلاف فرقه ای می دانند و معتقدند پیوستن پاکستان به چنین ائتلافی، باعث شعله ور شدن اختلاف های فرقه ای در این کشور خواهد شد.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *