علوم و فناوری محور جدید وحدت در دنیای‌ اسلام

1:25 - 08 دی 1394
کد خبر: ۱۱۴۸۳۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- معاون اجرایی مجمع‌تقریب مذاهب‌اسلامی گفت: تمامی زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری یک نهاد و حتی فدراسیونی به نام توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی شکل کرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی ، محمدرضا گلرو با سخنرانی در نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با اشاره به دخیل بودن استکبار جهانی درافول ستاره‌های جهان اسلام اظهار کرد: در طول تاریخ در گذشته علما، دانشمندان و فرهیختگان فراوانی از جهان اسلامی که پایه‌گذار نظم نوین جهانی در حوزه علوم و فناوری بودند به شکل کاملا ملموسی افول کردند و باید علل این موضوع را واکاوی کرد که چرا ستاره‌های جهان اسلام در این حوزه روز به روز خاموش‌تر شدند.

وی ادامه داد: یکی از محورهایی که موجب رخ داد این حادثه شده، بوجود آمدن بحران در کشورهای اسلامی است که توسط قدرت‌های دنیا طرح‌ریزی و پیاده‌سازی شد. از همین رو زمانی که مقام معظم رهبری درباره تولید علم و تبدیل آن به ثروت ملی سخنانی را اظهار کردند ایران‌اسلامی دچار تحولات زیادی شد و همین موضوع باعث شد تا گفت‌وگوی جهان اسلام در حول‌محور علوم و فنون به یک گفتمان اساسی و اصلی تبدیل شود.

معاون اجرایی مجمع‌تقریب مذاهب‌اسلامی با اشاره به اینکه افراطی‌گری‌های موجود در سطح منطقه خاورمیانه یکی از محورهای تفرقه‌افکنی و کمرنگ‌شدن وحدت در میان کشورهای اسلام است، بیان داشت: در سالیان گذشته بخصوص در ۵ سال اخیر شاهد پیدایش گروهک‌های افراطی و تروریستی که تکفیرگونه منطقه را به چالش کشیده‌اند بودیم و مجمع تقریب مذاهب اسلامی یکی از سنگرهای اولی است که این مورد رسالت‌های گوناگونی را به گردن دارد به گونه‌ای که وحدت عملی می‌بایست در کشورهای اسلامی صورت پذیرد و تنها این وحدت بر حول محور فقهی و دینی نخواهد بود بلکه در سایر حوزه‌ها مانند حوزه‌های علوم و فناوری هم باید چنین وحدتی حاکم شود تا کشورهای اسلامی بتوانند دستاوردهای علمی خود را به اشتراک بگذارند.

وی در تشریح برگزاری اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی اعلام کرد: ماحصل این وحدت در حوزه علوم‌وفنون برگزاری اولین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی است که تا دو روز دیگر هم ادامه دارد. ماهیت این اجلاس این است که بتوانیم ارتباط خود را با بیگانگان به حداقل برسانیم که یک وحدت عینی و عملی میان کشورهای اسلامی برقرار کنیم.

گلرو در خاتمه افزود: با این استراتژی طی ۶ ماه فعالیت دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی توانستیم در موقعیتی قرار بگیریم که تمامی زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری یک نهاد و حتی فدراسیونی به نام توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی شکل گیرد و توانستیم در قطع ارتباط با بیگانگان ظرفیت‌های زیادی را به وجود آورده و قدم‌های موثری را برداریم. اگر ظرفیت کشورهای اسلامی که متعلق به تمام این کشور‌ها است بالا برود بی‌شک ما را از هر گونه تحریم و وابستگی‌‌ رها خواهد کرد که تحقق آن وجود یک باور جدی و قوی را طلب می‌کند چراکه ظرفیت منطقه بوجود آمدن چنین وحدتی را الزامی می‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *