رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم همگام شدن دانش حقوق با تحولات جدید

11:21 - 07 دی 1394
کد خبر: ۱۱۴۶۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دشتی اردکانی گفت: دانش حقوق می بایست همزمان با هر تحول جدیدی همگام باشد. عقب ماندن از تحولات، ناکارآمدی و مرگ حقیقی این شاخه از علم را به دنبال دارد.
 به گزارش ، محمد رضا دشتی اردکانی در گردهمایی سراسری سردفتران و دفتریاران که شب گذشته در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد گفت: دانش حقوق می بایست همزمان با هر تحول جدیدی همگام باشد. عقب ماندن از تحولات، ناکارآمدی و مرگ حقیقی این شاخه از علم را به دنبال دارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه افزود: برخلاف تصور اولیه و رایج، منصب سردفتری، یکی از منصب های دائماَ نو شونده و پویاست. اگر بگوییم همچون دانش پزشکی است، بیراهه نرفته ایم.

وی اضافه کرد: سیر آن را طی همین 40-30 سال اخیر که در نظر بگیریم متوجه این ویژگی می شویم. فنون و تکنولوژی جدید بر آن تأثیر گذاشته و  تحولات زندگی موجب رویش جوانه ها و شاخه های مختلف حقوقی جدید در آن شده است و دیدگاه های مختلف و مدعیان درمان در آن فراوان گشته اند.

دشتی در ادامه بیان کرد: گواهی امضای الکترونیک، تجارت الکترونیک، مالکیت زمانی، مالکیت معنوی، ثبت الکترونیک اسناد، فناوری اطلاعات جدید و طرح کاداستر و آمایش سرزمینی، زمین خواری، کوه خواری، دریا خواری، قانون پیش فروش ساختمان، پیوستن به اتحادیه جهانی سردفتران، همه اینها تا چند سال پیش نبودند.

به گفته دشتی اردکانی، حرکتهای موازی و سوء برداشت عامدانه از نصوص قانونی، به دلایل روشن منفعت طلبانه به وجود آمده و همه اینها، امروزه ضروری می نماید که محکمتر از گذشته و آگاه تر از قبل گام برداریم.

وی تاکید کرد: امروز حرفه سردفتری باید در مسیری گام بردارد که یار شاطر نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد نه بار خاطر آن. این حرفه، شاخص و نشانگر حرکت و کیفیت حرکت دستگاه های مختلف علمی و اجرایی در کشور است.

 چون محل در آمیخته شدن علوم و فنون و حاصل پیوند تکنولوژی و حقوق و اقتصاد و آمار و غیره است. بنابر این ، این ترازوی نشانگری را می ماند که حاصل یک مدیریت و تلاش جمعی را به منصه ظهور می رساند و شاخص پیشرفت به حساب می آید.

 رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران تأکید کرد: بند 66 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی معظمٌ له مرتبط با امور حقوقی و قضائی مؤید همین معناست:" حمایت قضائی مؤثر در تضمین حقوق مالکیت و استحکام قراردادها به منظور توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی".

وی افزود: روشن تر و جامع تر از این نمی توان بیانی داشت و نیز آنجا که می فرماید  "توسعه ثبت رسمی اسناد و املاک و مالکیتهای معنوی و ثبت رسمی مالکیتهای دولت و مردم بر املاک و اراضی کشور در نظام کاداستر و گسترش فناوری های نوین در ارائه خدمات ثبتی".

 بنابر این همه شئون زندگی بر هم تأثیرگذار است. دانش حقوق هم می بایست همزمان با هر تحول جدیدی همگام باشد. عقب ماندن از تحولات، ناکارآمدی و مرگ و نیستی حقیقی این شاخه از علم را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین نیازهای ما، شناخت دقیق توانایی های همکاران در گوشه و کنار کشور است، عنوان کرد: تواناییهای علمی و تجربی فراوانی در این کشور یافت می شود که تاکنون بطور منسجم به آن پرداخته نشده است که در صورت به کارگیری و استفاده از این پتانسیل عظیم، حرکتی ماندگار و پرکیفیت و متوازن در همه شئون شغلی و صنفی دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران بوجود خواهد آمد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *