رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تهران در احتضار + عکس

5:30 - 06 دی 1394
کد خبر: ۱۱۴۰۴۰
خبرگزاری میزان - هفته گذشته هجوم موج آلودگی به آسمان تهران، اعضای کمیته اضطراری آلودگی هوا را دور هم جمع کرد تا برای کاهش میزان آلودگی هوا و خروج از اضطرار تصمیماتی اتخاذ کنند. مصوباتی که حکم داروی مسکن برای بیمار در حال احتضار را دارد.
به گزارش ، معضل آلودگی هوا برای شهرهای بزرگ پدیده تازه‌ای نیست، و امروز به یکی از مهم ترین معضلات کلان شهرها تبدیل شده که علاوه بر تاثیرات غیرقابل جبران در حوزه سلامت و محیط زیست، تاثیر منفی آن را  در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاملا ملموس است.

تهران در احتضار + عکس

هفته گذشته هجوم موج آلودگی به آسمان تهران، اعضای کمیته اضطراری آلودگی هوا را دور هم جمع کرد تا برای کاهش میزان آلودگی هوا و خروج از اضطرار تصمیماتی اتخاذ کنند. ماحصل این جلسات به تعطیلی معادن شن و ماسه، آسفالت و سیمان و توقف فعالیت های عمرانی، تعطیلی مدارس، ممنوعیت فروش طرح ترافیک منتهی شد. مصوباتی که حکم داروی مسکن برای بیمار در حال احتضار را دارد.


همه مصوبات اجرا شد، اما از میزان غلظت آلاینده های هوا کاسته نشد و همچنان تهران در میان حجم انبوه آلاینده هایی که وارونگی هوا آنها را تشدید کرده، به سختی تنفس می کند.

مصوبات کمیته اضطرار تا پایان هفته گذشته بوده است و از امروز ( 5 دی) فروش طرح ترافیک آزاد است و طرح زوج و فرد نیز براساس محدوده مشخص شده اعمال می‌شود.

این روزها آمارهای متفاوتی از افزایش میزان مرگ و میر بر اثر افزایش آلودگی هوا مخابره می شود. شاخص کیفیت هوا که مدت ها برای گروه های حساس ناسالم اعلام می شد، به شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه رسیده است.

به طوریکه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران اعلام کرد: افزایش غلظت آلاینده های هوا باعث شده تا میزان مرگ شهروندان تهرانی از 150 نفر در روز به 180 نفر در روز افزایش پیدا کند.

در این روزها تاکید و توصیه کارشناسان محیط زیست و مدیران شهری بر استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و کاهش خودروهای تک سرنشین است و به مسئولان و دست اندرکاران نیز پیشنهاد می دهند تا برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، کنترل آلودگی هوا از موتورسیکلت ها، نظارت و توجه بیشتر بر معاینه فنی خوردو برنامه های مدون و کاربردی داشته باشند.

«بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت: 80 درصد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به دلیل بیماری های عروق کرونر قلب و سکته مغزی، 14درصد موارد به دلیل بیماری های مزمن انسداد ریه و عفونت های حاد تنفسی و شش درصد مابقی نیز ناشی از سرطان ریه است.»

پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای انجام امور روزانه، افزایش تدریجی شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی، تنظیم باد لاستیک ها، توجه به استانداردهای آلایندگی خودرو در هنگام خرید، خاموش کردن ماشین در ترافیک یا هنگام توقف، خاموش کردن چراغ های اضافی در منزل و محل کار، -استفاده از وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف، استفاده از انرژی های پاک تا حد امکان، استفاده از پلاستیک های قابل بازیافت، عدم استفاده همزمان از وسایل برقی، استفاده از محصولات ارگانیک از جمله راهکارهایی است که آژانس محیط زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا ارائه داده است.

عایق کردن پنجره ها و درها، بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی، کاشت درخت در فضای سبز حیاط، استفاده از کودطبیعی و کمپوست در باغبانی، نصب رابط های صرفه جویی آب در آشپزخانه و حمام، استفاده از هر دوطرف کاغذ، کاهش سفرهای درون شهری تا حدامکان، استفاده از سرویس های مبتنی بر وب به جای حضور در محل، تعویض منظم فیلتر ماشین، عدم استفاده از اجاق های هیزمی و ترک سیگار از دیگر راهکارهایی است که آژانس محیط زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد داده است.

امروز که تهران و کلانشهرهای کشور با بحران آلودگی دست به گریبان هستند، مدیران شهری باید چه رویکردی را در پیش بگیرند تا این بحران مهار شود.

به نظر می رسد استفاده از تجربیات کلانشهرهای دیگر کشورها برای مقابله با آلودگی هوا و مهار آن می تواند یکی دیگر از راهکارهایی باشد که در کاهش میزان آلودگی هوای پایتخت و سایر شهرهای کشورمان موثر باشد.

به عنوان نمونه می توانیم با بررسی عملکرد شهرداران کلانشهرهای جهان نظیر مکزیکو سیتی، کپنهاگ، پاریس، شیکاگو، کوریتیبای برزیل، لندن، پکن، ریو از اقدامات انجام شده این کلانشهرها برای اجرای الگوهای مشابه در کشور بهره بگیریم.

شهردار شیکاگو با برگزاری همایش‌های علمی برای بهره‌گیری از استادان و دانشجویان مجرب و فراخوان‌های بین‌المللی در صدد مدیریت آلودگی هوا در این شهر تا سال 2015 است.

شهرداری پاریس با در اختیار گذاشتن دوچرخه به کارگران و دانشجویان حومه این شهر، الگوی بسیاری از شهرها در اروپا و جهان شده است.

همچنین طرح اتوبوس‌های حمل و نقل سریع (Bus Rapid Transit) برای نخستین بار در کوریتیبای برزیل پیاده شد و شهردار این شهر با ایجاد خطوط ویژه برای اتوبوس در وسط بزرگراه‌های این شهر، از اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل شهری برای کنترل ترافیک استفاده می‌کند.

شهرداری پکن نیز با خارج کردن 180 هزار وسیله نقلیه عمومی فرسوده و مجهز کردن وسایل نقلیه عمومی به سیستم انرژی پاک، سعی کرد ناوگان حمل و نقل شهری را نوسازی کند. همچنین این شهرداری بسیاری از اداره‌های دولتی را موظف به استفاده از این وسایل حمل و نقل عمومی کرد. همچنین این شهرداری با تعیین کردن استانداردهای بالای انرژی پاک برای خانه‌های در حال ساخت، 44 هزار واحد مسکونی در پکن را موظف به جایگزین کردن سیستم گرمایشی انرژی‌های پاک کرد.


«لایحه هوای پاک» در سال1956 در پارلمان به تصویب رسید. به موجب این قانون سوزاندن زغال سنگ در منازل در لندن متوقف شد، کارخانه‌هایی که از استانداردهای لازم برخوردار نبودند به مناطق حاشیه‌ای و دورتر انتقال داده شدند.
همچنین ورود به مناطق مرکزی لندن مستلزم پرداخت هزینه‌ای سنگین، به‌عنوان عوارض بود. و برای تولید‌کنندگان خودرو در چارچوب برنامه‌های اتحادیه اروپا مقررات سختی وضع شد تا خودروهایی مناسب با سوخت پاک تولید کنند. وسایل نقلیه آلاینده از جمله اتوبوس‌ها با اتوبوس‌های با گنجایش بیشتر و آلایندگی کمتر در لندن جایگزین شدند.

مدیران شهری مکزیکو سیتی در این شهر برای مبارزه با آلودگی هوا دست به کار شدند. دولت مکزیک با ایجاد پالایشگاه‌هایی به ارزش 9/3 میلیارد دلار برای تولید سوخت مناسب(با میزان گوگرد پایین) پیشگام شد، به طوریکه اصلاح کیفیت بنزین مهم‌ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی بود.


بتدریج این شهر با الگوبرداری از سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوس‌های تندرو، ناوگان حمل و نقل شهری را نوسازی کرد، همچنین مقرر شد از 5 میلیون خودرویی که در مکزیکو سیتی تردد می‌کردند هر هفته یک روز، خودروها اجازه تردد نداشته باشند.

استفاده از دوچرخه و فرهنگ دوچرخه سواری، ترویج و استفاده از وسایل نقلیه فردی جزو اولویت‌های کپنهاگ است.از سال 1962 تاکنون در کپنهاگ، تعداد پارکینگ‌های شهری سالانه چیزی در حدود 2 تا 3 درصد کاهش یافته و فضا را برای زندگی عمومی شکوفاتر کرده است. در همه جای دنیا، مهندسان شهری به صورت کلاسیک به اتومبیل‌ها بیشتر از عابران پیاده در طراحی فضاهای شهری نوین توجه می‌کنند، اما در کپنهاگ این روند برعکس است.

گفتنی است، حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز از برگزاری جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا خبر داد و گفت: در کمیته اضطرار آلودگی هوا درخصوص مصوبات جدید تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت به‌دلیل مسائل اقتصادی، اعتقادی به تعطیلی ادارات ندارد و در شرایطی نیستیم که این اتفاق بیفتد، در ضمن تعطیلی ادارات به هیچ وجه در دستورکار مصوبات کمیته اضطرار نیست.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *