رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سراب ائتلاف سعودی

8:21 - 02 دی 1394
کد خبر: ۱۱۲۶۷۴
خبرگزاری میزان - سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز با اشاره به اینکه ۳۰۰ هدف نظامی و مرکز حساس عربستان سعودی در لیست هدف‌های موشکی انصارالله قرار دارد، این مسئله را برآیند نقض متعدد آتش‌بس توسط سعودی‌ها عنوان کرده است.
سراب ائتلاف سعودی به گزارش به نقل از روزنامه حمایت، از فروردین ماه ۹۴ که عربستان با هدف شکست انقلابیون یمن به این کشور حمله کرد، تاکنون هزاران نفر شهید و تعداد بسیار زیادی از مردم بی‌گناه این کشور زخمی شده‌اند و این در حالی است که عربستان حتی نتوانسته به اهداف اولیه و از پیش تعریف شده خود دست یابد.

 با وجود گذشت ۹ ماه از جنگ یمن، مقامات ریاض هزینه‌های فراوانی را متحمل شده‌اند. «مجتهد»، فعال توییتری عربستان که گفته می‌شود یک شاهزاده است، درباره شمار افراد کشته شده در یمن و هزینه عربستان برای این جنگ آمار و ارقام جالبی را منتشر کرده است.

این افشاگر سعودی اعلام کرده که هزینه روزانه این جنگ برای عربستان حدود ۷۵۰ میلیون ریال (حدود ۲۰۰ میلیون دلار) است که صرف گلوله، لوازم یدکی و تدارکات می‌شود.

 به گفته وی، این هزینه در ۹ ماه گذشته به ۲۰۰ میلیارد ریال (بیش از ۵۰ میلیارد دلار) رسیده است و شامل معاملات اخیر دفاعی نیست. «مجتهد» همچنین خبر داده که در جریان تجاوز آل‌سعود به یمن تاکنون ۲۰۰۰ سرباز سعودی کشته و ۴۸۵۰ نفر از نظامیان ارتش این کشور زخمی و چندین فرمانده ارشد سعودی نیز در میان کشته شدگان است.

از منظر میدانی، این کشور جنگ‌زده طی هفته‌های اخیر شاهد تحولات مهمی بود. بر اساس گزارشات، حدود 1000 نفر از نیروهای ائتلاف سعودی طی هفته‌ گذشته از پای در آمده‌اند که تنها بیش از ۲۰۰ مزدور ائتلاف سعودی از جمله مزدوران اماراتی، سودانی و کارشناسان نظامی آمریکایی و انگلیسی، در حمله موشکی ارتش یمن به پایگاهه‌های آنان شامل صافر در مأرب و طوال کشته‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز با اشاره به اینکه ۳۰۰ هدف نظامی و مرکز حساس عربستان سعودی در لیست هدف‌های موشکی انصارالله قرار دارد، این مسئله را برآیند نقض متعدد آتش‌بس توسط سعودی‌ها عنوان کرده است.

در حوزه سیاسی هم در هفته گذشته مذاکرات ژنو برای حل بحران این کشور با میانجیگری نماینده سازمان ملل در حال پی گیری بود و توافق مهمی میان انصارالله و جنبش جنوب برای خروج از مناطق جنوبی به منظور پیش‌برد مذاکرات یمنی- یمنی صورت گرفت.

 بعد از خروج انصارالله از مناطق جنوبی و در اثر خلاء قدرت ایجاد شده، درگیری‏‌ها میان نیروهای جنبش جنوب و طرفداران منصور هادی و القاعده در جنوب نیز افزایش یافت.

در این میان نباید از اختلاف درونی متجاوزین نیز غافل شد. شرایط فعلی عربستان و منصورهادی برای بروز درگیری‌های بیشتر آماده است و اختلافاتی بین گروه‌های مختلف در ائتلاف متجاوزین به وجود آمده است.

امارات به صورت پنهانی و بدون هماهنگی، صدها تن از مزدوران کلمبیایی را استخدام و به یمن اعزام کرد و این موضوع، اکنون به یکی از اختلافات داخلی امارات و عربستان تبدیل شده است. دو کشور امارات و عربستان سابقه‌ای تاریخی در تعقیب اهداف خود در یمن دارند و با نگاهی به گذشته در خواهیم یافت که امارات برای حفظ منافع تجاری خود، همواره خواهان تسلط بر بندر استراتژیک عدن بوده و عربستان نیز به دنبال منافع نفتی خویش در استان‌های همجوار خود با یمن است.
در زمینه مذاکرات صلح، تاکنون چندین دور گفتگو در ژنو و مسقط برگزار شده که با توجه به زیاده خواهی‌های عربستان و منصورهادی راه به جایی نبرده است.

 گفتگوهای صلح بین نیروهای انصارالله و طرفداران منصورهادی از سه شنبه هفته گذشته در سوئیس آغاز شده و هنوز مشخص نیست این دور از مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

رسانه‌های وابسته به ریاض از آغاز مذاکرات و حتی پیش از آن، جنگ روانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این رسانه‌ها تلاش دارند در صورت شکست این دور از مذاکرات، علیرغم کارشکنی‌های طرف مقابل، انصارالله را مقصر جلوه دهند.

 این در حالی است که هدف اصلی نمایندگان انصارالله برای شرکت در مذاکرات، توقف جنگ، برقراری آتش بس و کمک به مردم بی‌گناه است، اما حامیان دولت مستعفی یمن تلاش می‌کنند با جلب حمایت نماینده سازمان ملل، مانع از اجرایی شدن توافق هفت بندی نشست «مسقط» شوند.

نشست طرفین یمنی همچنان ادامه دارد و قرار است نتیجه گیری کمک‌های بشردوستانه به بحث گذاشته شود. برخی گزارشات حکایت از آن دارد که هیات وابسته به عربستان بیشتر بر رفع تحریم‌ها و حصر تعز تأکید دارد و‌‌ سرنوشت دیگر مناطق درگیر یمن که مردم آن در وضعیت اسفناکی به سر می‌برند در دستور کار آنان نیست.

با این وجود، بعید است این دور از مذاکرات به رنج‌های 9 ماهه مردم یمن پایان دهد و روشن است زیاده‌خواهی نمایندگان سعودی اجازه پیشرفت مذاکرات و حصول نتیجه‌ای ملموس را نخواهد داد به این دلیل که نماینده عربستان در گفت‌وگوهای صلح یمن، به نمایندگان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن اعلام کرده‌اند ریاض حتی به توافقی که نمایندگان هادی زیر آن را امضاء کنند هم پایبند نخواهد بود.

این اقدام عربستان منجر به خروج مذاکره کنندگان هیأت «منصور هادی» از نشست مربوط به بررسی «توقف درگیری‌ها» شده و آن‌ها مطمئن شده‌اند که در این مذاکرات قدرت تصمیم گیری نخواهند داشت.

در یک نگاه می‌توان نقاط ضعف برجسته ائتلاف سعودی را هم در عرصه میدانی و سیاسی و هم در زمینه مذاکرات به وضوح مشاهده کرد.

 آمار بالای تلفات نیروهای متجاوز از یک سو و دست برتر انصارالله و نیروهای مردمی از سوی دیگر هم به روشنی نشان می‌دهد تحرکات دروغینی مانند «ائتلاف ضدتروریسم در جهان اسلام» - آنچنان که روزنامه نیویورک تایمز نیز بر آن تصریح کرده است - برای فرافکنی و انحراف افکار عمومی از شکست‌های پی در پی در جنگ یمن تشکیل شده است. خوشبختانه این ائتلاف با شعار تو خالی «از مالی تا مالزی» با استقبال سرد کشورهای اسلامی مواجه شد و حتی برخی کشورها حضور در آن را انکار کردند.

تبعات این جنگ فاجعه‌بار باید حاکمان بی‌تجربه عربستان را به این نتیجه رسانده‌ باشد که آنان چاره‌ای جز انقیاد و سرسپردن به خواسته‌های مردم مقاوم یمن ندارند.

این تهاجم خونین با رسوایی آغاز شد و با رسوایی هر چه تمام‌تر برای مسببین و متجاوزین آن نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، هیچ راهی جز خروج به اصطلاح آبرومندانه از یمن برای آنان باقی نمانده و چنانچه این حماقت ادامه یابد، نتیجه‌ای جز خسارات مادی و معنوی هنگفت برای آنان نخواهد داشت.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *