تبلیغات زود هنگام، بیشترین تخلف انتخاباتی/ رصد دقیق فعالیت‌ نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی

11:49 - 01 دی 1394
کد خبر: ۱۱۲۳۶۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- در راستای بخشنامه ریاست قوه قضاییه درخصوص پیشگیری از جرائم انتخاباتی و همچنین در آستانه نزدیک شدن به انتخابات سال جاری، فعالیت های انتخاباتی با رویکرد پیشگیرانه به طور مستمر رصد می‌شود.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، چهاردهم شهریور ماه سال جاری بود که آیت آلله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در بخشنامه مرتبط با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، بر تشکیل ستاد ویژه جهت پيشگيري و رسيدگي به جرايم انتخاباتي تاکید کرد.

پس از این بخشنامه،ستاد ويژه در مركز و با تركيب نمايندگان دستگاهها، نهادها و ارگانهاي قضايي مرتبط با انتخابات به مسئوليت دادستان كل كشور و دبيري معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم تشكيل شد.

به مسئوليت رئيس كل دادگستري با حضور دادستان، مسئولان و نمايندگان نهادها، سازمان‌ها و دستگاههاي ذي‌ربط قضايي تشكيل مي‌شود و ضمن رصد و پايش مستمر امور و فعاليت و استفاده از ظرفيت ساير نهادهاي مسئول، تدابير و تمهيدات لازم را نسبت به اجرا و اعمال دقيق قانون و نيز پيش‌بيني و پيشگيري از وقوع جرايم انتخاباتي معمول دارند.علاوه بر این  در كليه شهرستانهاي استان ستاد مشابهي با مسئوليت رئيس دادگستری شهرستان و با تركيب رده متناظر استاني، زير نظر ستاد ويژه استان تشکیل شد.
   
بعد از صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه در خصوص جرائم و تخلفات انتخاباتی، تکلیف دبیرخانه این کمیته به عهده ستاد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار داده شد.
 
در همین زمینه،«محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی وقضایی ، با بیان اینکه وظایف ستادها در 35 بند مشخص شد، گفت: با مشخص شدن این وظایف در 35 بند یک مصوبه جامع و مانع را در خصوص ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی تهیه کنیم و سپس این مصوبه برای استانها ابلاغ شد.
 
الفت اظهار داشت: تمام اعضای این ستاد در حوزه‌های مختلف مصوبات مربوطه را به دستگاه ها ابلاغ کردند و این ستادها را به همکاری مستمر با ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی تشویق کردند.
 
وی با بیان اینکه با مدیریت دادستان کل کشور اقدامات هوشمندانه‌ای انجام گرفت، گفت: با تأییدیه‌ای که از ستاد گرفته شد راه برای هماهنگی هر چه بیشتر اعضا هموارتر شد و در جمع بندی صورت گرفته از این مصوبات دبیرخانه ستاد مکلف شد در زمینه اجرایی کردن آنها راهکارهایی را انجام دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در خصوص رصد و پایش سایت های مختلف در آستانه انتخابات گفت: ناظرین  و مجریان رصد و پایش سایت ها می توانند کمیته ای را تشکیل بدهند و این مجموعه فضاها ارتباط حقیقی با دادستانی داشته باشند.

الفت با تأکید بر لزوم برگزاری انتخاباتی پرشور اظهار داشت: همه مسئولین در جلسات متعدد این کمیته تأکید داشتند که تلاش شود انتخاباتی پرشور با بالاترین سطح مشارکت برگزار شود و همان طور که در ادوار گذشته امانت مردم توسط هیات های نظارت به خوبی به سرمنزل رسید و امانت مردم به خوبی پاسداشت شد در این دوره شاهد استمرار این نتیجه و فعالیت باشیم.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: فعالیت نامزدهای انتخاباتی را در فضای مجازی توسط مقامات ذی صلاح رصد می کنیم و همان طور که دادستانی در خصوص تصمیمات و اقدامات قانونی از حیث متوقف کردن فعالیت سایت هایی که اقدامات غیر قانونی صورت می دهند و تعقیب متهمین به جرائم انتخاباتی را به صورت  جدی ادامه دهیم.

متوقف کردن فعالیت سایت های متخلف

وی گفت: متوقف کردن فعالیت سایت‌ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه می تواند مورد نظر قرار گیرد و ما این تصمیم را حذف نکرده ایم و در صورت مواجه با رفتارهای غیر قانونی و که منافع ملی را به خطر می اندازد و سبب سوء استفاده بنگاه های خیر پراکنی شود از ظرفیت قانونی برای توقف آنها استفاده کنیم.
 
همچنین«مجید اکبرپور»،دبیر رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی وقضایی با اشاره به نزدیک شدن به زمان آغاز تبلیغات کاندیدها، گفت: در راستای بخشنامه ریاست قوه قضائیه ستاد مرکزی به نام پیشگیری از جرائم و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به ریاست دادستانی تشکیل شد و دبیر این ستاد هم معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه انتخاب شد.

وی افزود: نهادهای ذیصلاح اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، سازمان قضایی نیروهای مسلح ،قوه قضائیه و سازمان‌های مرتبط از جمله وزارت کشور، صدا و سیما و نیروی انتظامی اعضای این ستاد هستند و دبیرخانه مرکزی برای این ستاد تشکیل شد و متناسب با این مسئله در 31استان ستاد استانی تشکیل دادیم.

ارسال گزارشات روزانه تخلفات فضای انتخاباتی در فضای مجازی

اکبرپور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات، احتمال وقوع تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی وجود دارد چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ گفت: جرائمی که در قانون انتخابات پیش بینی شده می‌تواند مصداق تخلفاتی و جرمی‌اش درحوزه فضای مجازی وجود داشته باشد به همین دلیل به کلیه دادگستری های استان ها و معاونین پیگشیری از وقوع جرم قوه قضائیه رصد کلیه جرائمی که در فضای مجازی در این راستا رخ می‌دهد را رصد کرده و گزارش های مربوط به این رصد ها را به صورت مستمر و روزانه به ستاد مرکزی ارسال کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی کشور تصریح کرد: تخلفاتی که عنوان جرمی و تخلف باشد به دبیر خانه این ستاد ارسال می شود  و به کلیه موضوعاتی که در فضای مجازی رخ دهند و عنوان جرمی داشته باشند مراجع قضایی ذی صلاح رسیدگی و اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

اولین و بیشترین تخلف انتخاباتی،تبلیغات زود هنگام است

اکبرپور با بیان اینکه بیشترین و اولین تخلف انتخاباتی تبلیغات زود هنگام کاندیدهااست،اظهار داشت:تا به امروز شاهد تخلف و عنوان جرمی نبوده ایم با این حال بیشترین تخلفات کاندیدهای در این حوزه،تبلیغات قبل از زمان قانونی است دهد و اولین تخلف انتخاباتی تبلیغات زودهنگام است.

وی با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات  کشور به خصوص قانون انتخابات و خبرگان رهبری را مد نظر قرار دهیم، گفت: تا قبل از موعد مقرر که فضا برای تبلیغ مطرح نیست نباید تبلیغات زودهنگام انجام شود،علاوه بر این نباید به حریم خصوصی دیگران خدشه وارد کردیم و از جمله افترا و تهمت های ناروا خود داری کنیم چون هم موضوع جرمی دارد و هم فضای انتخاباتی را مخدوش می کند. 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *