گفت‎وگوی گروه‎های یمنی به 24 دی ماه موکول شد

16:36 - 29 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۱۶۶۰
خبرگزاری میزان-طرف های یمنی بر سر اجرای دور جدید گفت وگو ها در تاریخ 14 ژانویه (24 دی ماه) به منظور پایان دادن به بحران این کشور توافق کردند.
رایزنی‎ گروه‎های یمنی به 24 دی ماه موکول شدبه گزارش سرویس بین الملل ؛شبکه الجزیره گزارش داد: طرف های یمنی امروز _یکشنبه_ بر سر اجرای رایزنی جدید در تاریخ 14 ژانویه (24 دی ماه) به منظور پایان دادن به بحران این کشور توافق کردند.

همچنین قرار است دور جدید گفت و گوها میان گروه های یمنی در کشور آفریقایی اتیوپی برگزار شود.

روز گذشته منابع خبری از گفت‌وگوی گروه‌های یمنی در سوئیس، بر سر تشکیل یک مرکز فرماندهی با نظارت سازمان ملل برای حسن اجرای آتش‌بس، گزارش دادند.

چنانچه توافق بر سر تشکیل این مرکز صورت بگیرد، دو طرف گفت‌وگوها در تشکیل و عملیاتی کردن این مرکز فرماندهی، مشارکت خواهند داشت.

هنوز مشخص نشده است که این مرکز در کدام کشور درمنطقهه مستقر خواهد شد، اما هیات‌های مذاکره‌کننده پیشنهاداتی برای تشکیل این مقر عملیاتی در کشورهای اردن، مصر و یا عمان مطرح کرده‎‌اند.

جنبش انصارالل و نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن دو طرف اصلی مذاکرات صلح یمن هستند که با میانجیگری سازمان ملل و با حضور اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به این کشور، در شهر ماگلینگن در سوئیس آغاز شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که احمد بن مبارک، سفیر هادی در امریکا نیز با استفاده از کارت ورودی نمایندگان شرکت‌کننده در اجلاس، به همراه شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی، به ترویج شایعات برای مه آلود کردن فضای گفت‌وگو پرداخته است.

تداوم کارشکنی هیات ریاض در مذاکرات

منابع نزدیک به گفت‌وگوها در سوئیس می‌گویند به نظر می‌رسد ماموریت گروه ریاض در این مذاکرت، بازتاب جنگ یمن به عنوان یک موضوع داخلی است تا نشست 22 دسامبر شورای امنیت سازمان ملل بدون اعمال فشار بر عربستان سعودی به پایان برسد.

عربستان سعودی از ششم فروردین حملات هوایی خود را به یمن آغاز کرده است؛ در این حملات تاکنون بیش از 7500 نفر کشته و 14 هزار نفر زخمی شده‌اند.

به گفته این منابع، هیات ریاض اعلام کرده است صلاحیت توقف درگیری‌ها به ویژه حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن را ندارد و تصمیم گیری در این باره به عهدۀ آن‌ها نیست.

این درحالی است که نماینده سازمان ملل در طول مذاکرات در تلاش بوده است تا عربستان را به توقف درگیری‌ها و حملات به این کشور فقیر عربی ملزم کند.

این منابع می‌گویند هیات ریاض تنها برای گفت‌وگو بر سر آزادی 5 اسیر که از نزدیکان به رئیس جمهور مستعفی یمن هستند، به اجلاس سوئیس آمده‌اند و حتی اگر هیات صنعا امتیازهایی به طرف مقابل بدهد، هیات ریاض اقدامی برای اجرایی شدن پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر توقف درگیری‌ها و رفع تحریم و محاصره از سراسر خاک یمن، صورت نخواهد داد.

اما هیات صنعا، متشکل از جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی بر موضوع متوقف کردن حملات و شکستن محاصره پافشاری می‌کند و اغلب شرکت‌کنندگان دیگر در این اجلاس با این موضوع موافق هستند.

از سوی دیگر، هیاتی که دولت مستعفی یمن را نمایندگی می‌کند با رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به کلیه مناطق استان تعز در یمن مخالف است و خواستار ورود این کمک‌‌ها به مناطق خیابان جمال، المسبح و حوض الاشراف شده است، اما گروه انصار الله و کنگره مردمی خواهان رسیدن این کمک‌ها به کلیه مناطق استان تعز هستند.

تداوم نقض آتش‌بس در یمن

از زمان آغاز آتش‌بس در یمن که پیش از آغاز اجلاس صلح در سوئیس آغاز شد، عربستان بیش از 300 حمله هوایی علیه یمن صورت داده است.

جنگنده‌های عربستان بعدازظهر امروز چندین بار صنعا، پایتخت یمن و شهرهای تعز و دمام را هدف حمله قرار دادند.

هواپیماهای نظامی عربستان روز گذشته (27 آذر) منطقه صفرا در استان صعده در شمال یمن را بمباران کردند که به کشته شدن 23 شهروند یمنی و زخمی شدن 5 تن دیگر منجر شد.

از سوی دیگر ولد شیخ احمد در حاشیه نشست‎های سوئیس، نگرانی شدید خود را نسبت به اقدامات ائتلاف سعودی در نقض آتش‌بس شکننده در یمن، ابراز کرد.

سازمان ملل متحد از روز سه‌شنبه گذشته آتش بس موقتی را میان طرف‌های درگیر در یمن اعلام کرد، اما نیروهای مزدور حامی هادی پس از سیطره بر دو منطقه، این آتش بس شکننده را نقض و مناطقی از یمن را بمباران کردند.

فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن ضمن آن‌که از همه طرف‎‌ها خواست که به توافق میان دو طرف احترام بگذارند، خواستار اجازه دادن طرف‌ها برای ورود کمک‌های انسانی به مناطق آسیب دیدۀ این کشور شد.

در همین حال صالح الصماد، رییس شواری سیاسی انصارالله هشدار داد که در صورتی که عربستان به تجاوزهای خود ادامه دهد با گام‌های مهم جنبش مواجه خواهد شد.

وی افزود در صورت تداوم وحشیگری‌های عربستان، گزینه‌های مردم یمن که گزینه‌هایی حساب شده است، مطرح می‌شود و گام‌های بعدی ما بسیار بزرگ و بازگشت ناپذیر خواهد بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *