بازار سیاه بلیط هواپیما و ورود پلیس فتا/ جزئیات قیمت تهران - مشهد و تهران - کیش + عکس

12:23 - 21 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۸۵۰۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما به بهانه افزایش کیفیت و خدمات بازار سیاه فروش بلیط شکل گرفته که بلیط هواپیمای تهران به مشهد از 350 تا 900 هزار تومان و تهران به کیش نیز از 400 تا 800 هزار تومان هم فروخته می شود.
بازار سیاه بلیط هواپیما/ تهران به مشهد 345 و تهران به کیش 400 هزار تومان + عکسبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، بازار آشفته بلیط هواپیمایی تهران به مشهد و تهران به کیش به بازار سیاه تبدیل شده است و هر شرکت هواپیمایی بلیط را به قیمت دلخواه به فروش می رساند.

مسئولان هواپیمایی کشور طی هفته های اخیر از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما خبر دادند و آزادسازی را به معنی گرانی بلیط نمی دانستند اما در حقیقت آزادسازی بلیط هواپیما با افزایش قیمت همراه بوده است.

900 هزار تومان را تایید نمی کنم
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: بلیط 900 هزار تومانی تهران به مشهد را تایید نمی‎کنم.

اسعدی سامانی طی گفت وگویی در خصوص بلیط 900 هزار تومانی تهران به مشهد، اظهار کرد: این رقم را تایید نمی کنم و قیمت 320 هزار تومان بالاتر نیست.

بلیط هواپیما هنوز گران نشده است
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مراجعه به سایت های شرکت های هواپیمایی موید تغییر نیافتن نرخ بلیت هواپیماست ، گفت: نرخ های گذشته همچنان در دستور کار شرکت های هواپیمایی قرار دارد.

رضا جعفرزاده اظهار کرد: فروش بلیت بیرون از نرخ های ارائه شده در شرکت های هواپیمایی تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری همواره با تخلف دفاتر خدمات مسافرت هوایی برخورد کرده است، گفت: در چند ماه گذشته براساس آمار ارائه شده از طرف دفتر نظارت بر شرکت های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی نزدیک 10مورد تخلف گرانفروشی منجر به تعلیق و 100تخلف گرانفروشی منجر به اخطار داشته است.

وی افزود: برغم اعلام دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیط هواپیما به شرکت های هواپیمایی، شرکت های هواپیمایی برای ارائه نرخ های جدید هنوز به جمع بندی کامل نرسیده و تاکنون تغییر نرخ ها را اعلام نکرده اند و همچنان با نرخ های گذشته پرواز می کنند.

متقاضیان بلیت هواپیما در صورت مراجعه به مراکز فروش بلیط چنانچه با موارد تخلف خارج از نرخ ارائه شده از طرف شرکت های هواپیمایی مواجه  شدند می توانند با شماره تلفن های 61022355- 61022015، تلفکس 66048007، پست الکترونیکیwww.shekayat@cao.ir و صندوق پستی 1798-13445 دفترارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری تماس بگیرند.

نباید با مشاهده چند تخلف طرح آزادسازی را زیر سوال برد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران از برخورد این انجمن با اخلال‌کنندگان در بازار بلیط هواپیما خبر داد و گفت: اگر بخواهیم طرح آزادسازی با موفقیت اجرا شود در ابتدا باید هزینه‌های آن را بپردازیم و نباید با مشاهد چند تخلف کل آزادسازی نرخ بلیط را زیر سوال برد.

محمدحسن کرمانی با اشاره به اقدامات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران برای مقابله با آژانس‌های متخلف در فروش بلیط هواپیما بعد از آزادسازی نرخ بلیط گفت: باید توجه کرد اگر اتفاق بزرگی در هر حوزه‌ای رخ می‌دهد یک هزینه‌‌گذار دارد و این موضوع در صنعت هوانوردی نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه با اجرای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما یک مدل جدید در حوزه بازرگانی صنعت هوانوردی در حال اجرا است افزود: به طور طبیعی در ابتدای اجرای این طرح نیز با یکسری ناهنجاری‌ها و ناهماهنگی‌هایی مواجه می‌شویم کما اینکه در مواردی هم شاهد این هنجاری‌ها بودیم.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران افزود: اگر آژانسی در شرایط کنونی که طرح آزادسازی نرخ بلیط هواپیما اجرا شد اصرار بر اخلال در بازار را داشته باشد قطعا انجمن ورود می‌کند و در چارچوب ضابطه با آن برخورد خواهد شد. باید اجازه داد طرح آزادسازی نرخ بلیط هواپیما اجرا شود و نباید با تخلف موردی برخی سوء استفاده کنندگان درباره اجرای این طرح قضاوت کرد.

کرمانی ادامه داد: در همین دوران پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیط هواپیما بسته کامل تور کیش با هتل ۵ ستاره ۴۹۰ هزار تومان به فروش رسید در حالیکه نرخ پرواز رفت و برگشت این مسیر به تنهایی حدود ۳۵۰ هزار تومان است؛ پس اگر در مواردی شاهد گرانفروشی نرخ بلیط هواپیما هستیم در مواردی هم نرخ‌های ارزان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه بعد از آزادسازی در مواردی چند آژانس نسبت به گرانفروشی اقدام کردند که نمی‌توان منکر آن شد تاکید کرد: قطعا در هر تغییر ساختاری برخی افراد از فرصت‌های کوتاه مدت سوء استفاده می‌کنند اما اگر بخواهیم طرح آزادسازی با موفقیت اجرا شود در ابتدا باید هزینه‌های آن را بپردازیم و نباید با مشاهد چند تخلف کل آزادسازی نرخ بلیط را زیر سوال برد.

مردم گرانفروشی بلیط هواپیما را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هیچ افزایش قیمتی از سوی ایرلان‌ها بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیط صورت نگرفته است، گفت: از مردم و مسافران حمل و نقل هوایی درخواست می‌کنیم در صورت مواجه شدن با قیمت بلیط با نرخ‌های غیررسمی و گران به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه و شکایت کنند تا به تخلف گرانفروشی رسیدگی شود.

مرتضی دهقان درباره سوء استفاده برخی چارتر کنندگان و دفاتر فروش بلیط هواپیما از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: همه ساله در ایام تقاضای پیک پروازی قیمت‌های بلیط برخی پروازها تحت عنوان بسته چارتر که شامل خدمات هتل، حمل و نقل و تور است با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی در بخش بلیط هواپیما توسط ایرلاین‌ها صورت نگرفته است گفت: همچنین هیچ شرکت هواپیمایی به هیچ آژانس و دفاتر فروش بلیط هواپیما بیش از نرخ مصوب قیمت‌های خود را چارتر نکردند. متاسفانه تعدادی سودجو تحت عنوان چارتر و تور٬ بلیت ها را گران به فروش می‌رسانند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده رسما اعلام کردیم هیچ یک از نرخ‌هایی که توسط چارترکنندگان و برخی دفاتر فروش بلیط هواپیما با نرخ‌های غیر رسمی و گران فروخته می‌شود مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

دهقان گفت: به رغم اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شده است، قیمت بلیط هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود نه چارتر کننده بنابراین نرخ‌های غیر رسمی و نجومی در بازار مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: از مردم و مسافران حمل و نقل هوایی درخواست می‌کنیم در صورت مواجه شدن با قیمت بلیط با نرخ‌های غیررسمی و گران به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه و شکایت کنند تا به تخلف گرانفروشی رسیدگی شود. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارشات مورد نیاز سازمان‌های نظارتی را برای آنها ارسال خواهد کرد و همکاری‌های لازم را در این زمینه با نهادهای ناظر انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در مواردی دیده شده که مردم بلیط هایی را خریداری کردند که حتی نرخ بر روی بلیت درج نشده است در حالی که بلیط استاندارد بلیطی خواهد بود که ضمن درج نرخ، دارای لوگوی شرکت هواپیمایی مربوطه نیز باشد.

دهقان افزود: برخی چارتر کنندگان بلیط ها را با نرخ های مصوب از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌کنند اما بدون مشخصات شرکت هواپیمایی و نرخ، بلیت را در اختیار مسافر قرار می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم در صورت مشاهده گرانفروشی ترجیحا به صورت مستقیم به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنند و بلیت خریداری شده با نرخ گران را ارائه دهند گفت: اگر آژانس متخلف دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری بود حتما طبق آیین نامه با متخلفان برخورد می شود و اگر مجوز آژانس متخلف از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد به آنها معرفی می‌شود.

برخی سودجویان فروش بلیت هواپیما هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارند
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخی فروشندگان بلیط هواپیما هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارند گفت: این افراد از طریق سایت‌های اینترنتی بلیت را از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌کنند با نرخ‌های غیررسمی و گران به فروش می‌رسانند که در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

دهقان به مراجع رسمی خرید بلیط هواپیما اشاره کرد و ادامه داد: دفاتر رسمی شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های دارای مجوز بند الف (مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری) و سایت‌های مجاز شرکت‌های هواپیمایی هستند که مردم فقط از این مراجع نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مجوز آژانس‌های فروش بلیط هواپیما به مدت یکسال توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود، تصریح کرد: مجوزهای دفاتر فروش بلیط هواپیما باید حتما در آژانس مربوطه نصب شده باشد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقدامات این سازمان در برخورد با سودجویان و گرانفروشان بلیط هواپیما بعد از اجرای آزادسازی نرخ بلیط گفت: سازمان هواپیمایی بازار و دفاتر فروش بلیط را رصد می‌کند اما تا زمانی که بلیطی خریداری نشود سازمان تعزیرات نمی‌تواند با آن برخورد کند.

نرخ‌های بلیط شرکت‌های هواپیمایی رصد می‌شود
دهقان با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری آمادگی دارد در صورت دریافت اسناد بلیط خریداری شده با نرخ گران با آژانس مربوطه برخورد کند، افزود: ما در حال رصد کردن نرخ بلیط های شرکت هواپیمایی هستیم.

مکاتبه با پلیس فتا
وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبات زیادی با پلیس فتا برای مسدود شدن سایت‌های فروش بلیط هواپیما غیر از سایت‌های ایرلاین‌ها کرده است چراکه آنها مراجع رسمی فروش بلیط نیستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیط هواپیما هنوز اعمال نشده و هیچ افزایش قیمتی از سوی ایرلانی‌ها صورت نگرفته است گفت: فقط به شرکت‌های هواپیمایی مسیرهای مشمول آزادسازی را اعلام کردیم و می‌توانند در این مسیرها نرخ‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه تیم های بازرسی سازمان هواپیمایی برای رصد کردن بازار اعزام شدند گفت: مردم نیز در صورت مشاهده تخلفات را به نهادهای ناظر اعلام کنند.

بازار سیاه بلیط هواپیما/ تهران به مشهد 345 و تهران به کیش 400 هزار تومان + عکس

بازار سیاه بلیط هواپیما/ تهران به مشهد 345 و تهران به کیش 400 هزار تومان + عکس


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *