برگزاری نشست‌های‏‌ «عقلانیت در اسلام» در بلگراد

1:35 - 17 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۶۷۴۶
خبرگزاری میزان - سلسله نشست‏‌های تخصصی «عقلانیت در اسلام» در مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد پایتخت صربستان با هدف بررسی جایگاه عقل در علوم اسلامی در حال برگزاری است.

سلسله نشست‏‌های تخصصی «عقلانیت در اسلام» این روزها در مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد پایتخت صربستان در حال برگزاری است، این سلسله نشست‏‌ها به مدت سه هفته از 9 تا 27 آذرماه در جریان است.

در هفته‏ گذشته بخش نخست این نشست‏‌ها با برگزاری سه کارگاه پژوهشی-آموزشی با عنوان‌های «عقل در قرآن»، «عقل در احادیث» و «عقل در علم کلام» به پایان رسید.

 

قرار است در 9 کارگاه تخصصی اهمیت و جایگاه عقل در علوم اسلامی مختلف که به مدت چند سده در مراکز فاخر آموزشی و حوزوی جهان اسلام تکامل یافته‌اند، مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار گیرد، هدف اصلی برگزاری این نشست‏‌های تخصصی در این منطقه از اروپای شرقی این است که نشان داده شود عقل و عقلانیت از مشخصات بنیادین و بارز سنت علمی اسلام است.

فراخوان برگزاری نشست‏‌های تخصصی پژوهشی-آموزشی از دو ماه گذشته و با همکاری دانشکده‏‌های فلسفه، علوم سیاسی و زبان‏‌شناسی دانشگاه بلگراد و همچنین انستیتوی فلسفه و تئوری اجتماعی بلگراد اعلام شد، البته مرکز علوم دینی «قم» سلسله نشست‏‌های تخصصی مشابه با موضوعاتی همچون «تاریخ اندیشه‏ فلسفی در اسلام» و «تاریخ تمدن اسلامی» در بلگراد و شهرهای مسلمان‏‌نشین جنوب صربستان برگزار کرده است.

 

*شماره‏ جدید مجله‏ علوم دینی «قم» منتشر شد

بر اساس این گزارش، در هفته‏ نخست آذرماه شماره‏ جدید مجله‏ علوم دینی «قم» منتشر شد، این مجله از دو سال گذشته امتیاز علمی-پژوهشی از وزارت علوم جمهوری صربستان دریافت کرده که نخستین مجله‏ دارای امتیاز رسمی علمی-پژوهشی در حوزه‏ اسلام‏شناسی در صربستان و تمام منطقه‏ی بالکان است، تمام مقالات انتشاریافته در مجله‏ علوم دینی «قم» به همین دلیل در پایگاه ایندکس ارجاعات علمی صربستان (Serbian Citation Index) و در پایگاه نشانگر دیجیتالی اسناد کتاب‏خانه‏ ملی صربستان (doiSerbia) قابل دسترسی است.

 

 

تا کنون بیش از 50 مقاله‏ علمی-پژوهشی مورد تأیید ارزیابان وزارت علوم جمهوری صربستان تولید شده است که مؤلفان آن از کشورهای صربستان، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، یونان، آلمان، جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، کانادا و نیجریه هستند.

«نقش مسجد و کلیسا در مناسک عبادی» احمدرضا مفتاح، حسین متقی (دانشگاه ادیان، قم، ایران)؛ «برهان وجودی؛ نگاهی تطبیقی به براهین آن» شیراز حسین‏ آغا (جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران)؛ «منشأ ماده در فلسفه‏ ملاصدرا» تهران خلیل‌اویچ (گروه فلسفه‏ دینی، مرکز علوم دینی «قم»، بلگراد)؛ «نگرشی انتقادی به نگاه تقلیل‏گرایانه‏ دورکیم به دین» معمر خلیل‌اویچ (گروه تمدن‏‌پژوهی دینی، مرکز علوم دینی «قم»، بلگراد)؛ «وجوه مشابهت و مفارقت در اندیشه‏‌های سیاسی ابوالأعلی مودودی و سید قطب» ایوان ایوب کاستیچ (مرکز بالکانی مطالعات خاورمیانه، بلگراد)؛ «ناسیونالیسم و دین در پرتو میراث فلسفی اسلام»سعید خلیل‌اویچ (گروه اندیشه‏ معاصر دینی، مرکز علوم دینی «قم»، بلگراد) و «نظریه‏ سیاسی ابن خلدون» یلنا ووکویچیچ(دانشکده‏ علوم سیاسی، دانشگاه بلگراد) عناوین مقالات شماره‏ جدید مجله‏ علوم دینی «قم» را تشکیل می‌دهد که علاقه‌مندان برای دریافت متن مقالات می‌توانند از اینجا اقدام کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *