گزارش میزان از مولفه های تغییر موازنه قدرت در سوریه/ چرا "بشار اسد" خط قرمز ایران است؟

9:16 - 15 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۶۳۰۷
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان-به موازات پیروزی‌های جبهه مقاومت در تحولات میدانی سوریه، غربی‌ها نیز برای جانماندن از قافله، رویکرد و استراتژی خود را در قبال دولت قانونی و مشروع سوریه تغییر داده‌اند و با فراهم آوردن مقدمات اجلاس‌های بین المللی در وین و نیویورک سعی دارند در میدان سیاست و دیپلماسی دست برتر را از آن خود کنند که هوشیاری ایران و روسیه و مشارکت فعال آن ها در اجلاس وین نیز این نقشه غربی ها را با شکست مواجه کرد.
-گروه سیاسی:"اگر کمک ایران به دولت سوریه نبود دمشق سقوط می‌کرد و این موضوعی است که بشار اسد هم آن را به صراحت بیان می‌کند"؛ این بخشی از سخنان آقای ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در مصاحبه با برنامه تلویزیونی "متن-حاشیه" است.

گزاره فوق‌الذکر، موضوعی است که تقریبا تمام کشورها و بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای درگیر در بحران سوریه بر صحت آن اذعان دارند؛ اخیرا "رابرت فورد" سفیر سابق آمریکا در دمشق در گفت‌وگو با نشریه سعودی "الشرق‌ا‌‌لاوسط" اعتراف کرده که دولت سوریه دو سال پیش در حال سقوط بود اما نقش‌آفرینی ایران وضعیت را تغییر داد.

فورد در پاسخ به این سوال که چه چیزی بازی در سوریه را تغییر داد، دخالت روسیه یا عملیات تروریستی در پاریس؟ گفت: فکر نمی‌کنم هیچ یک از این دو بازی را تغییر داده باشند، دخالت روسیه در میدان عمل تغییر زیادی ایجاد نکرد و جنگ فرسایشی ادامه دارد. فکر می‌کنم تغییردهنده اساسی بازی در سوریه دخالت ایران بود که شبه نظامیان شیعه حزب‌الله را در آوریل و می سال 201‍3 به سوریه فرستاد. یعنی زمانی که در القصیر دخالت کردند، اگر ایران دخالت نمی‌کرد کار بشار اسد در جنگ تمام بود.

حدود پنج سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه می‌گذرد و این کشور در سال‌ها و ماه‌های اخیر به جولانگاه تروریست‌هایی تبدیل شده که از نقاط مختلف دنیا با هدایت کشورهای غربی و برخی کشورهای مرتجع عربی خود را به شهرهای مختلف سوریه رسانده‌اند.

از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011، آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی تمام توان خود را متمرکز بر سرنگونی دولت مشروع و قانونی بشار اسد کردند. سه کشور منطقه‌ای عربستان سعودی،ترکیه و قطر نیز که پیش از سال 2011 روابط تنگاتنگ و حسنه‌ای با دولت اسد داشتند، پس از آنکه از جدا کردن وی از خط مقدم محور مقاومت مایوس شدند به دشمنان درجه یک دولت اسد تبدیل شدند و ظرف 5 سال گذشته هرگونه حمایت لجستیکی و سیاسی را از جبهه معارضان سوریه به عمل آوردند.

حالا اما موازنه قدرت در جبهه سوریه به نفع محور مقاومت تغییر کرده و نیروهای ارتش سوریه و نیروهای بسیج مردمی این کشور با هدایت مستشاران ایرانی به تدریج مناطق اشغال شده را از تروریست‌های استیجاری داعش و سایر معارضان بازپس می‌گیرند؛ همچنین پیوستن روسیه به محور مقاومت و مقابله با معارضان سوریه و تشکیل ائتلاف 1+4 متشکل از ایران، روسیه، عراق،سوریه و حزب الله لبنان، تحول میدانی شگرفی را در مناطق حلب، ادلب، حمص و لاذقیه ایجاد کرده است.

به موازات پیروزی‌های جبهه مقاومت در تحولات میدانی سوریه، غربی‌ها نیز برای جانماندن از قافله، رویکرد و استراتژی خود را در قبال دولت قانونی و مشروع سوریه تغییر داده‌اند و با فراهم آوردن مقدمات اجلاس‌های بین المللی در وین و نیویورک سعی دارند در میدان سیاست و دیپلماسی دست برتر را از آن خود کنند که هوشیاری ایران و روسیه و مشارکت فعال آن ها در اجلاس وین نیز این نقشه غربی ها را با شکست مواجه کرد.

 بی بی سی شبکه وابسته به دولت انگلیس اخیرا در تحلیلی پیرامون تحولات سوریه نوشته است: تا قبل از حملات پاریس، تمرکز اصلی در بحران سوریه بر این نکته متمرکز بود که بشار اسد را چگونه می‌توان کنار گذاشت. اما اکنون با وحشتی که داعش به راه انداخته و سراسر اروپا در وضعیت فوق‌العاده امنیتی قرار گرفته است بحث آینده سیاسی بشار اسد به حاشیه رفته و در واقع این موضوع تهدید جهانی داعش است که به صورت فراگیر همه جا مورد بحث قرار دارد. اکنون احتمال می‌رود صدها عضو داعش در اروپا پراکنده شده باشند.

فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز که زمانی بشار اسد را "قصاب" خوانده بود اخیرا در تغییر موضعی آشکار بر عدم ضرورت برکناری اسد از قدرت سخن گفته است؛ وی در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های فرانسه  تاکید کرده : "یک سوریه متحد مستلزم انتقال سیاسی است و این به معنای آن نیست که بشار اسد باید قبل از این انتقال سیاسی از قدرت کناره‌گیری کند. اما باید تضمینی برای آینده سیاسی (بشار اسد) وجود داشته باشد.

فابیوس همچنین تصریح کرده که جنگ علیه داعش جدی است، اما این جنگ زمانی می تواند کاملا موثر باشد که تمام نیروهای سوری و منطقه‌ای در این جنگ با هم متحد شوند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم روز جمعه ۴ دسامبر گفت که این احتمال وجود دارد تحت شرایطی ویژه بدون آن که در ابتدا بشار اسد از قدرت کناره‌گیری کند، نیروهای دولت سوریه و شورشیان مخالف علیه داعش با هم همکاری کنند.

آنچه که این روزها در مواضع و اظهارنظرات مقامات کشورهای غربی نمود دارد این است که آن‌ها با پی بردن به اشتباه خود، حالا اولویت سرنگون کردن دولت قانونی و مشروع اسد را کنار گذاشته‌اند و به فکر مقابله با داعش افتاده‌اند؛ البته این گزاره‌‌ای است که در باب صحت آن تردیدهای جدی وجود دارد؛ آنطور که ولایتی در برنامه تلویزیونی دیشب گفته، آمریکایی‌ها در عراق حافظ منافع داعش هستند و مواضع داعش را زمانی بمباران می کنند که آنها از خطوط ترسیم شده آمریکا تجاوز کنند و گواه این امر رخت بربستن داعش از سنجار و باقی ماندن این گروه تروریستی در موصل است.

به هر ترتیب آنچه که مهم است این است که دست برتر چه در میدان نبرد و چه در میدان سیاست با محور مقاومت است و حتی احتمال دارد در آینده‌ای نزدیک کشورهای قدرتمند دیگری نظیر چین هم به محور مقاومت و مقابله با معارضان و تروریست‌های فعال در سوریه و عراق بپیوندند؛ همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان تکیه گاه محور مقاومت باردیگر بر موضع خود مبنی بر ضرورت تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم سوریه تاکید کرده است و مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری نیز که اخیرا به سوریه سفر کرده، صریحا بشار اسد را به این دلیل که انتخاب مردم سوریه از طریق مکانیزم قانونی انتخابات است، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانسته است. 

نظرسنجی:

در نظرسنجی میزان شرکت کنید: اگر در سوریه و عراق و لبنان نبودیم...( برای شرکت در این نظر سنجی اینجا کلیک کنید)




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *