تخلفات زیرپوستی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای

12:15 - 14 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۶۰۲۵
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- آوازه وجود شرکت‌های بازاریابی چند سالی است که در کشور پیچیده شده است اگرچه در این میان برخوردهای قانونی با شرکت‌های غیرمجاز شده است اما این روزها شیوه جدیدی از فعالیت این نوع تجارت دیده می‌شود و این شرکت‌ها با وجود داشتن مجوز، زیرپوستی فعالیت‌های غیرمجاز انجام می‌دهند.
به گزارش به نقل از روزنامه حمایت، آوازه وجود شرکت‌های بازاریابی چند سالی است که گسترده‌تر در کشور پیچیده شده است اگرچه در این میان برخوردهای قانونی با شرکت‌های غیرمجاز شده است اما این روزها شیوه جدیدی از فعالیت این نوع تجارت دیده می‌شود و این شرکت‌ها با وجود داشتن مجوز، زیرپوستی فعالیت‌های غیرمجاز انجام می‌دهند. البته وجود جوانان و تحصیلکرده‌ها نیز در این شرکت‌ها مشهود است آنان به امید به دست آوردن کار و کاسبی درست به بیراهه می‌زنند و گاهی زندگی خود را به طور کامل از دست می‌دهند.
 
 عرضه محصولات بی‌کیفیت

اکثر فروشندگان و بازاریابان این شرکت‌ها برای تبلیغ، اجناس خود را بهترین نوع جنس عنوان می‌کنند این در حالی است که نظر معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس خلاف این موضوع است به طوری که می‌گوید: اغلب محصولاتی که در فرآیند فعالیت بازاریابی شبکه‌ای عرضه می‌شود دارای کیفیت بسیار پایین است که با قیمت‌های غیرمتعارف عرضه می‌شوند که همین موضوع سبب فریب افراد شده است.

احمد رحمانیان درباره اساسنامه تشکیل شرکت‌های بازاریابی، می‌گوید: در اساسنامه این شرکت‌ها آمده است که محصولات مفید و پرمصرف، رونق تولید داخلی، حذف واسطه‌ها و پویایی اقتصادی عرضه شود؛ اما این شرکت‌ها از این موضوع فاصله گرفته‌اند و اغلب به فروش محصولات خارجی قاچاق روی می‌آورند که ضمن لطمه به اقتصاد داخلی، بیشتر ترویج مصرف‌گرایی و گرایش به محصولات غیرضروری مانند لوازم آرایشی است.

 این مقام قضایی استان در تعریف بازاریابی شبکه‌ای نیز توضیح می‌دهد که شخص حقوقی به صورت حقیقی یا در فضای مجازی افرادی را به عنوان بازاریاب به منظور فروش محصولات خود به کار می‌گیرد و هر بازاریاب با معرفی بازاریاب دیگر به عنوان زیرمجموعه خود با ایجاد گروه فروش چندسطحی موجب گسترش و افزایش فروش می‌شود و در قبال آن پاداش یا کمیسیون دریافت می‌کند.

وی که بر غیرمجاز بودن فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تأکید دارد، برخورد قانونی با شرکت‌های هرمی را موضوعی مهم می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: برخورد با این شرکت‌ها نیز در تبصره ماده یک قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور آمده است.

 معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در این باره به خانواده‌ها نیز هشدار می‌دهد و می‌گوید: مسئولان این شرکت‌ها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و بیکاری نسل جوان و تحصیلکرده و همچنین تبلیغات کذب مبنی بر به دست آوردن درآمدهای کلان، زمینه جذب جوانان را فراهم می‌کنند که در ادامه فعالیت‌های بازاریابی زمینه ایجاد مفسده‌های مختلف فراهم می‌شود.

رحمانیان از دیگر اقدامات شرکت‌های غیرمجاز را استفاده این شرکت‌ها  از برچسب‌های جعلی اصالت و سلامت محصولات داخلی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: اغلب محصولاتی در فرآیند فعالیت بازاریابی شبکه‌ای عرضه می‌شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس می‌افزاید: به دلیل مجهول و غیرشرعی بودن منابع تأمین کالا و طریق سوددهی شرکت‌های هرمی، صرفاً شرکت‌هایی که مجوز فعالیت از مرکز اصناف و بازرگانان ایران و دبیرخانه هیات عالی نظارت را اخذ کرده‌اند مجاز به فعالیت هستند و مسئولیت نظارت بر فعالیت شعب شرکت‌های مجاز و بازاریابان به عهده صاحب پروانه کسب است.
 این مقام قضایی به مردم توصیه می‌کند که هنگام فعالیت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دقت داشته باشند؛ زیرا که برخی از این شرکت‌ها دارای مجوز هستند اما ماهیت اقدام آنان به‌صورت هرمی با وعده پرداخت سودهای زیاد و غیرمتعارف است.
 
   بی‌اعتنایی به شرایط مجوز
از آنجایی که داشتن مجوز شرایط مهم فعالیت شرکت‌هاست بر این اساس برخی افراد با اینکه مجوز را از منابع رسمی دریافت کرده‌اند اما قوانین آن را زیرپا گذاشته‌اند بنابراین معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی به شهروندان نسبت به فعالیت‌های خلاف قانون تعدادی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای هشدار می‌دهد و می‌گوید: تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای که دارای مجوز فعالیت بازاریابی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح استان خراسان‌رضوی و به ویژه شهر مشهد هستند از قوانین بازاریابی شبکه‌ای عدول کرده و به صورت غیر‌مجاز اقدام به ایجاد زیرشاخه مانند: فعالیت‌های مشابه شرکت‌های هرمی کرده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی به جذب اعضا به نحوی که هر عضو باید اقدام به جذب تعدادی اعضای دیگر به عنوان زیرشاخه کند، می‌پردازند.
سید امیرمرتضوی می‌گوید: برابر اخبار واصله از شهروندان، شعباتی از شرکت‌های مذکور در نقاطی از شهر مقدس مشهد تحت عنوان فعالیت آموزشی، در حال فعالیت بازاریابی شبکه‌ای همانند شرکت‌های هرمی هستند. وی توضیح می‌دهد: به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و کلاهبرداری‌های احتمالی از نیروی انتظامی خواسته شده نسبت به بررسی و کنترل اقدامات و نحوه فعالیت و عضوگیری شرکت‌های مذکور و همچنین سایر موارد مشابه اقدامات اطلاعاتی انجام دهند.
 
کشف شرکت‌های‌ بازاریابی غیرمجاز در خراسان رضوی 

از آنجایی که فعالیت شرکت‌های بازاریابی غیرمجاز می‌تواند به اقتصاد کشور نیز ضربه بزند بر این اساس قوه‌قضاییه عزم خود را برای برخورد با این شرکت‌ها جزم کرده است به طوری که معاون رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز بیان می‌کند: پرونده‌هایی به علت شکایت شهروندان در حوزه پیشگیری از جرم در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در این خصوص نیز تشکیل شده است. وی که نقش عضویت در این شرکت‌ها را در فروپاشی خانواده‌ها مهم ارزیابی می‌کند، می‌گوید: تجربه ثابت کرده یکی از نتایج فعالیت این شرکت‌ها بهم ریختن نهاد مقدس خانواده است، ازاینرو دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به عنوان مدعی‌العموم به‌طور جدی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و تعدادی از دادیاران این حوزه تحت نظارت دادستان عمومی و انقلاب مشهد موضوع را رصد و پیگیری می‌کند. با توجه به اینکه وجود شرکت‌های بازاریابی به دلیل درآمد زیادی که دارد موجب فریب تعداد زیادی از افراد می‌شود بنابراین مسئولان می‌توانند با اطلا‌ع‌رسانی از گرایش افراد به خصوص جوانان به این شرکت‌ها پیشگیری کنند.



مهران
|
-
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
وضعیت فعلی شرکت پنبه ریز از نظر قانونی چیست چون فعالیت گسترده ای دارد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *